Les også: Enda råere Specialized Enduro
Magnus Slinger Sørlis Starling Murmur 29 Factory
Ramme: Starling Murmur Factory
Gaffel: DVO Diamond Boost
Bakdemper: DVO Jade, 550-punds fjær
Styrelager: Hope
Styre: Gusset S2 780 mm, 38 mm rise
Holker: Gusset S2 Lock On
Fremspring: Gusset S2 AM 35 33 mm
Setepinne: Bike Yoke Revive 31.6 185 mm drop
Sete: Gusset R-Series Denim
Setepinneklemme: Hope
Skifter: Shimano M8000
Bakgir: Shimano SLX M7000
Krank: Shimano SLX M7000
Kassett: Sunrace 11-46t
Kjede: Shimano SLX M7000
Bremser: Shimano Saint
Skiver: Shimano XT RT86 203 mm foran og bak
Hjul: Halo Vortex Boost 29
Dekk: Maxxis Assegai 2,5 DH Casing Maxx Grip
Pedaler: Shimano Saint M820
Flaskeholder: Fabric Cageless
Vekt: 17,9 kilo
Magnus Slinger Sørli har gjort seg bemerket i flere enduroritt i Norge den siste tiden. Nå på tampen av 2019-sesongen har han gått til anskaffelse av ny endurosykkel – og det er ikke akkurat en sykkel man ser mange av på norske stier.

MOTSTANDSDYKTIG: Magnus S. Sørli har en røff kjørestil - bakdemper med fjær i metall hjelper mot slagene.

STOPP: Store bremseskiver gir god stoppekraft. Slanke stålrør er forsterket av et stag for å tåle påkjenningene. Foto: Kristoffer H. Kippernes

SETETREKK: Ubeskjedent valg av mønster på setet fra Gusset. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Magnus sykler både fort og hardt, og trenger en solid sykkel. Valget falt derfor på en fulldemperramme i stål, fra britiske Starling. Sykkelprodusenten baserer seg på stål som materiale, og har et lite knippe modeller av forskjellige typer, blant annet noe så spesielt som en fulldempet singlespeed.
Magnus gikk for modellen Murmur 29 Factory. Som navnet sier er rammen bygget rundt 29-tommer hjul, og har 140 millimeter vandring, bygget for en gaffel med 150 mm vandring. Her er det forsvinnende lite fancy – vaiere og slanger er utenpåliggende, og slanke stålrør med stag der det trengs i stedet for avanserte karbonkonstruksjoner.

KNOTTEN: DVO-gaffelen har justeringsmuligheter. Foto: Kristoffer H. Kippernes

INN HER: Starling har påspandert et hull til delvis intern føring av vaieren til heve/-senkepinnen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Murmur 29 Factory er i den lange, slake kategorien, og Magnus´ramme i XL har et reach-mål på 515 millimeter. (se geometritabell nedenfor). Rammene kan skredersys, men Magnus gikk for en standard versjon fra fabrikken.

STORE TALL: Som alle trender tilsier, er Starling Murmur 29 Factory både lang og slak.
– Hva koster det å bygge noe sånt, Magnus?
– Rammen tror jeg kom på rundt 20 000 med moms, og totalt brukte jeg omtrent 40 000 kroner. Det synes jeg ikke er så verst for en sykkel som er skreddersydd til mitt bruk.

DETALJER: Rått metall - for dem som liker sånt. Foto: Kristoffer H. Kippernes

TORSJONSSTIVT: Gusset-styret har 35 mm diameter for innfesting, og 38 mm rise. Foto: Kristoffer H. Kippernes

ENKELT: Med bare ett svingpunkt reduseres vedlikeholdskostnadene, skal vi tro Magnus Slinger Sørli. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Hvilke tanker gjorde du deg om deler til denne sykkelen?
– Jeg ville ha en robust sykkel som tåler masse bruk, slik at det blir så lite skruing og mekk som mulig. Det var en av grunnene til at jeg ble tiltrukket av denne sykkelen – det er bare ett svingpunkt. Dermed er det bare to kulelager å forholde seg til. SLX-komponentene fra Shimano er kjempebillig men veldig solid, og Saint-bremser med 200 millimeter bremseskiver foran og bak har skikkelig stoppekraft.

HELGEN: Saint-pedalene fra Shimano har ekstra platform rundt klikk-mekanismen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Hva slags kassett har vi her?
– SunRace 11-46, 11delt. Jeg har aldri likt 12-delt, jeg må ha noe som jeg veit funker. 12-delt har funket bra i noen uker, mens 11-delt har holdt mye bedre for meg. Og hvis jeg kvester dette bakgiret koster det meg jo bare 3-400 kroner å erstatte det.

DIY: Magnus har selv pusset ned SLX-kranken for å få en blank finish som matcher resten av sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Har du veid den?
– Den veier rett under 18 kilo. Men min Santa Cruz Megatower veier 17 også, så det er ikke så ille.

UTENPÅ: Mens andre produsenter legger sin flid i å integrere mest mulig, ligger det meste utenpå på denne rammen. Foto: Kristoffer H. Kippernes

SORT KASSETT: Magnus Slinger Sørli sverger til 11-delt drivverk, og en kassett fra SunRace. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Bakdemper med stålfjær drar antakelig opp vekten noe?
– Den kommer egentlig med luft-bakdemper, men jeg fikk et bra tilbud på denne DVO-demperen. Jeg har montert på en 550-punds fjær som egentlig er alt for stiv for meg, og så har jeg tunet litt sånn at den er litt hard. Den skal tåle litt deng.

UTFOR: Saint-bremsene gir nok stoppekraft for Magnus. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Sykkelen diskuteres også på forumet, har du tanker eller erfaringer å dele?
Les også: Test av markedets råeste endurosykler