Magnus Slinger Sørli har gjort seg bemerket i flere enduroritt i Norge den siste tiden. Nå på tampen av 2019-sesongen har han gått til anskaffelse av ny endurosykkel – og det er ikke akkurat en sykkel man ser mange av på norske stier.
MOTSTANDSDYKTIG: Magnus S. Sørli har en røff kjørestil - bakdemper med fjær i metall hjelper mot slagene.STOPP: Store bremseskiver gir god stoppekraft. Slanke stålrør er forsterket av et stag for å tåle påkjenningene. Foto: Kristoffer H. KippernesSETETREKK: Ubeskjedent valg av mønster på setet fra Gusset. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Magnus sykler både fort og hardt, og trenger en solid sykkel. Valget falt derfor på en fulldemperramme i stål, fra britiske Starling. Sykkelprodusenten baserer seg på stål som materiale, og har et lite knippe modeller av forskjellige typer, blant annet noe så spesielt som en fulldempet singlespeed.
Magnus gikk for modellen Murmur 29 Factory. Som navnet sier er rammen bygget rundt 29-tommer hjul, og har 140 millimeter vandring, bygget for en gaffel med 150 mm vandring. Her er det forsvinnende lite fancy – vaiere og slanger er utenpåliggende, og slanke stålrør med stag der det trengs i stedet for avanserte karbonkonstruksjoner.
KNOTTEN: DVO-gaffelen har justeringsmuligheter. Foto: Kristoffer H. Kippernes
INN HER: Starling har påspandert et hull til delvis intern føring av vaieren til heve/-senkepinnen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Murmur 29 Factory er i den lange, slake kategorien, og Magnus´ramme i XL har et reach-mål på 515 millimeter. (se geometritabell nedenfor). Rammene kan skredersys, men Magnus gikk for en standard versjon fra fabrikken.
STORE TALL: Som alle trender tilsier, er Starling Murmur 29 Factory både lang og slak.
– Hva koster det å bygge noe sånt, Magnus? – Rammen tror jeg kom på rundt 20 000 med moms, og totalt brukte jeg omtrent 40 000 kroner. Det synes jeg ikke er så verst for en sykkel som er skreddersydd til mitt bruk.
DETALJER: Rått metall - for dem som liker sånt. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TORSJONSSTIVT: Gusset-styret har 35 mm diameter for innfesting, og 38 mm rise. Foto: Kristoffer H. KippernesENKELT: Med bare ett svingpunkt reduseres vedlikeholdskostnadene, skal vi tro Magnus Slinger Sørli. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Hvilke tanker gjorde du deg om deler til denne sykkelen?
– Jeg ville ha en robust sykkel som tåler masse bruk, slik at det blir så lite skruing og mekk som mulig. Det var en av grunnene til at jeg ble tiltrukket av denne sykkelen – det er bare ett svingpunkt. Dermed er det bare to kulelager å forholde seg til. SLX-komponentene fra Shimano er kjempebillig men veldig solid, og Saint-bremser med 200 millimeter bremseskiver foran og bak har skikkelig stoppekraft.
HELGEN: Saint-pedalene fra Shimano har ekstra platform rundt klikk-mekanismen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Hva slags kassett har vi her?
– SunRace 11-46, 11delt. Jeg har aldri likt 12-delt, jeg må ha noe som jeg veit funker. 12-delt har funket bra i noen uker, mens 11-delt har holdt mye bedre for meg. Og hvis jeg kvester dette bakgiret koster det meg jo bare 3-400 kroner å erstatte det.
DIY: Magnus har selv pusset ned SLX-kranken for å få en blank finish som matcher resten av sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Har du veid den? – Den veier rett under 18 kilo. Men min Santa Cruz Megatower veier 17 også, så det er ikke så ille.
UTENPÅ: Mens andre produsenter legger sin flid i å integrere mest mulig, ligger det meste utenpå på denne rammen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SORT KASSETT: Magnus Slinger Sørli sverger til 11-delt drivverk, og en kassett fra SunRace. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Bakdemper med stålfjær drar antakelig opp vekten noe?
– Den kommer egentlig med luft-bakdemper, men jeg fikk et bra tilbud på denne DVO-demperen. Jeg har montert på en 550-punds fjær som egentlig er alt for stiv for meg, og så har jeg tunet litt sånn at den er litt hard. Den skal tåle litt deng.
UTFOR: Saint-bremsene gir nok stoppekraft for Magnus. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.