Selv om de store rittene har latt vente på seg, har de aller fleste syklistene rittmaskinene sine klare.
Ole Hem er ikke alene om å ha en rittsykkel klar som han ikke får brukt.
Vi skrev nylig om Erik Hægstads Scott Spark, også han har fått sesongen satt på vent.
Ole har på sin side kun gjort små justeringer mot fjoråret, da vi så på hans daværende sykkel. Men noen forandringer er det.
– Noe er kjent, noe er nytt her Ole?
– Ja, rammen er lik, men med annen lakkjobb. Og så har jeg blant annet byttet sete, og fått på en annen krank med wattmåler.

LETT: Kassetten fra Leonadri veier ikke mye rart.

GOT WATT? Hem kjører med Quark wattmåler på kranken for å ha kontroll på trening og i ritt.
– Disse holkene ser spesielle ut, hva har du gjort her?
– Det er griptape for tennisracketer. Jeg har spilt litt tennis før, og dette gir mye bedre grep. Når du setter på ny sånn tape, har du godt grep selv om du er svett. Silikonholker kan fort bli glatt uten hansker, og jeg liker å sykle uten hansker.

FAVORITT: Ole kjører mesteparten av sesongen på disse dekkene fra Vittoria.
– Du har til og med lagt på noe på innsiden?
– Ja, bare for å tucke(krøke seg sammen) på styret når jeg kjeder meg i motvind på veien. Den er helt tynn, bare for bedre grep. Det ser kanskje ut som litt jallamekk, men det funker og koster ingenting.

SITTE GODT: Når Ole Hem skal tråkke alle sine watt, sitter han på dette setet fra Prologo
– Kranken er også ny?
– Ja, den er fra Leonardi, som har levert resten av drivverket. Jeg har montert på en spider med quark wattmåler. Den veier 420 gram eller noe. Denne er i aluminium, men det skal komme en enda lettere i karbon.

TRIKS: Ole bruker tape fra tennisracket på styret for bedre grep.
– En skulle kanskje tro at en rittsyklist hadde flaskeholder på sykkelen, hva skjer?
– I det siste har jeg kjørt med rammebag i stedet, for jeg har fått litt tenning på bikepacking. Da er det rammebag og setebag jeg bruker.

HØFLIG: Ole har montert bjelle for å gi signal til andre når han ferdes på sykkelen.
– Prologosetet er nytt?
– Ja, det er litt kortere, men like bredt som det forrige jeg hadde. Noen av de brede setene er ofte veldig korte, mens dette er litt mer progressivt. Jeg sitter ofte på tuppen på setet, og dette har bredere og lenger tupp.
Spesifikasjoner
Ramme: Wilier 110FX Cape Epic Carbon Monocoque 60TON, 1690 gram (uten demper)
Gaffel: Fox 32 StepCast Factory, 100 mm
Bakdemper: Fox Float Factory, DPS EVOL 6,5x1,5
Styrelager: Ritchey WCS
Styre: Ritchey Carbon Team Edition
Holker: N/A
Fremspring: Ritchey WCS C220, 100 mm -17 grader
Setepinne: Ritchey WCS Carbon Team Edition, 27,2 mm
Sete: Prolog Scratch M5
Setepinneklemme: Leonardi Factory 27,2 mm
Skifter: SRAM Eagle XX1
Bakgir: SRAM Eagle XX1, modifisert med Leonardi Factory-deler
Trinsehjul: Leonardi Factory Teflon Pulley
Wiretrekk: Leonardi Factory Pulley Max Speed
Cage: Leonardi Factory
Krank: Leonardi Factory Capo 175 mm med Quarq wattmåler
Kassett: Leonardi Factory General Lee 9-48t, 354 gram
Kjede: SRAM XX1 Eagle 12-delt
Bremser: Shimano XTR M9100
Skiver: Shimano RT-81, 160 mm foran og bak
Hjul: Miche K1 Carbon, 27 mm brede felger, 1330 gram
Dekk: Vittoria Mezcal 29 x 2,25 tommer
Pedaler: Shimano XTR M9100
Flaskeholder: Ingen pga mulighet for rammebag, vanligvis Elite Cannibal XC
Vekt: 10 kilo