MED NX: Den rimeligste modellen kommer med SRAMs NX-gruppe.
Da Ibis lanserte Ripmo AF, en rimeligere alu-versjon av Ripmo høsten 2019, viste de at sykkelen tåler slakere styrevinkel. Nå tar de investeringen det er å få laget helt nye karbonstøpeformer og bygger Ripmo 2 etter samme mal som Ripmo AF. Ripmo 2 beholder selvfølgelig DW-link-opphenget som Ibis er kjent for. Med den oppdaterte geometrien tar Ibis karbonendurosykkelen inn i 2020 med en geometri som matcher flere av de mest progressive merkene sine endurosykler.
EFFEKTIV: DW-link er et supert demperoppheng som både gir effektivt tråkk og myk vandring. Ripmo 2 får mer progressiv fjærrate enn forgjengeren.
Det er ikke så mye som er endret fra Ripmo anno 2018, men endringene er likevel avgjørende.
Styrevinkelen er redusert med en hel grad, fra 65,9 til 64,9 grader.
STOR KLARING: Ripmo 2 har plass til 2,6 tommers dekk
Rammelengden er økt fra fra 471 mm til 475 for å kompensere for den slakere fronten.
Setevinkelen er oppgitt til 76 grader, som på forrige versjon.
Bakdempingen er blitt gjort noe mer progressiv. I tillegg er vandringen økt fra 145 til 147 mm. Ripmo 2 kan også brukes med fjærdemper.
Rammevekten er holdt lav. Ramme med bakdemper er oppgitt til å veie 2,86 kilo.
NY GEOMETRI: Litt slakere front, litt lenger ramme og 2 ørsmå millimeter mer vandring enn forgjengeren.
Mange vil også glede seg over oppdatert vaierføring. På Ripmo 2 går vaieren til senkepinnen inne i ramma hele veien, ikke ut i dagen mellom underrør og seterør slik den nå. Det er hele rør inne i ramma hele veien. Disse er en del av karbonstøpen.
Lavt overrør gir plass til lange senkepinner. På størrelse M og oppover er det plass til pinne med 175 mm. På de mindre størrelsene er det plass til 125-150 mm.
TOPPMODELL: Ripmo 2 med XTR og toppdempere.
Fakta om Ripmo 2
Fakta om Ibis Ripmo 2
29er-hjul
160 mm vandring foran
147 mm vandring bak
Plass til 2,6-tommers dekk
Karbon front- og bakramme
Fire størrelser S-XL,
Rammevekt: 2,86 kg m/ DPX2, 3,09 kg m/ X2
Komplette sykler veier fra 12,8 kilo
Nye farger og utstyrspakker følger selvfølgelig også med.
Den norske importøren Probike melder om følgende veil-priser her på berget:
NX: 42 400 kroner
SLX: 50 100 Kroner
GX: 53 000 Kroner
XT: 56 800 Kroner
X01 AXS: 79 900 Kroner
XTR: 89 600 kroner
MANGE MULIGHETER: Ibis Ripmo 2 kommer i versjoner fra 42 400 kroner og opp til over 80 000 for XTR-versjonen.RYDDIGERE: Ibis lover at de har ryddet opp i vaierføringen i forhold til på første generasjon Ripmo
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.