Zipp sine 3Zero Moto har en annen tilnærming til konstruksjon av karbonfelger enn vi har sett tidligere. Hjulprodusenten var en av pionerene innen karbonhjul på landeveissykler og ønsker nå også å gjøre seg gjeldende i terrenget.
3Zero Moto har karbonfelger som, i motsetning til nesten alle andre felger vi har sett tidligere, både i karbon og aluminium, ikke har dobbel bunn. Zipp er kanskje aller mest kjent for sine høyprofil-felger på racersykler, men terrengsykkelfelgene deres har så lav profil som går an.
Felger med høye profiler er først og fremst konstruert slik for å gi mindre luftmotstand. Luftmotstand er ikke noe stort tema innen sti- og endurosykling, så Zipp valgte å fokusere på helt andre ting på sine terrengsykkelhjul.
De enkeltbunnede felgene er laget slik for å kunne flekse bedre. Eikene er også festet asymmetrisk, men sentrert på felgen. Den lave profilen gjør at felgene på sett og vis kan lene seg inn i svingene og dermed hjelpe dekkene med å holde best mulig grep. Zipp kaller det en ankel-effekt. Altså at felgene kan flekse litt på samme måte som ankelleddet vårt gjør.
Lavprofil-felgene skal også fungere støtdempende.
Konstruksjonen av hjulene er avhengig av breie nav og kommer kun i varianter med Boost eller Superboost-avstand mellom nav-flensene.
Zipp-hjulsettet har Zipps egne nav med relativt tett med inngrepspunkter og en fin summelyd når man triller og pumper i terrenget. Karbonfelgene har et veldig tøft industrielt utseende som nok vil appellere til mange.
At felgene ikke har dobbel bunn betyr ikke at de er lettere enn hjul med dobbelbunnede felger.
Vekten på Zipp-hjulsettet er høyest i testen, men dette inkluderer også de unike TyreWiz-sensorene på hvert hjul. Disse veier nok ikke stort mer enn 4-5 gram hver, så det blir for enkelt å skylde på dem. Zipp har ikke prioritert vekt så høyt med disse hjulene.
TyreWiz-sensorene er en fiks detalj med disse hjulene. De revolusjonerer ikke akkurat syklingen, men de kan øke tryggheten for at du har riktig dekktrykk før du begynner på turens råeste nedkjøring. TireWiz-sensorene gir deg både et anbefalt lufttrykk via den tilhørende mobil-appen, samt gir deg varsling underveis i form av lys, om dekktrykket ditt har endret seg.
Da vi sleit litt med å få koblingen mellom Michelin-dekk og Zipp-felgene helt tett var akkurat denne funksjonen nyttig for at vi kunne være trygge på at vi hadde nok luft før hver test-kjøring.
Zipp-hjulene holder hva de lover. I vår testløype var det ganske tydelig forskjell mellom Zipp-hjulene og de mye stivere hjulene fra DT Swiss. Zipp-hjulene spratt mindre mot underlaget. Ferden ble mer avrundet og stillegående enn med de stivere DT-Swiss-hjulene. Samtidig føles Zipp-hjulene hakket mer ulne når vi setter svinger og komprimerer sykkelen før hopp, eller når vi trenger å treffe et smal spor dønn presist.
Grepet på glatte røtter og i traverser er det vanskelig å si at er merkbart bedre enn med de andre hjulene i testen, men den rolige, litt stumpe følelsen mot underlaget føles trygg, samtidig som vi får litt følelsen av å miste litt pepp og spring i syklingen. Tyngden kan bidra litt til dette i tillegg til den innebygde dempingen som er bevisst fra Zipp sin side.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.