Breie karbonhjul fra Ibis

Ibis lovte å lansere noe spennende og mange forventet en ny ramme. Men så var det bare noen ganske så nyskapende hjul. Kanskje vel så spennende egentlig.

Sist oppdatert: 9. april 2014 kl 00.00
BREIALE: Breie hjul er bedre for terrengsykling. Det er nesten rart vi ikke har fått det før. Ibis sine nye hjul 741 og 941 har 41mm breie felger.
BREIALE: Breie hjul er bedre for terrengsykling. Det er nesten rart vi ikke har fått det før. Ibis sine nye hjul 741 og 941 har 41mm breie felger.
Lesetid: 4 minutter

 Breie felger er i vinden. Syntace fra Tyskland har ledet an, men har valgt å fokusere på breie og ganske så lette hjul med aluminiums-felger. Ibis har troa på karbon både når det kommer til robuste terrengsykkelrammer og felger.

Når Ibis lanserer noe er det mange som følger med. Den smått legendariske sykkelprodusenten ledet av en av terrengsyklingens pionerer Scot Nicol har en tendens til å komme opp med nye ting som utvider terrengsyklenes bruksområde og åpner opp for nye muligheter. Syklene deres de siste årene har vært kjent som kategoriløse og nyskapende. Hjulene de nå lanserer følger bra opp.

De nye felgene kommer kun i de to «nye» hjulstørrelsene 29 og 27,5 tommer og i to bredder, avhengig av bruksområde.

Det er ikke bare bredden og det at felgene er laget i karbon som er interessant med Ibis sine nye hjul. Selve felgkonstruksjonen byr også på en liten revolusjon, dog ikke helt ny, men likevel.

Ibis hevder at et problem med breie felger er at sideveggene kan bli for tynne og derfor for lite motstansdyktige mot slag. Dette har de egentlig ganske rett i. Matchet med breie felger som gir lavere dekkhøyde så er det en reel fare for bulking av alu-felger som de fra Syntace, eller verre skader på karbonfelger. For å lage felgene sterke har Ibis valgt å gå for en konstruksjon uten krok på felgkanten. Dette gjør at de kan bruke en enklere og tjukkere felgkant, uten å øke vekten. Både stivheten og styrken blir dermed bedre for samme vekt.

Krokløs felgkant ser tilsynelatende ikke ut til å holde på dekket så godt, men ideen er ikke ny og har vært brukt med hell på slangeløse dekk  og hjul i flere år allerede. Faktisk er det lettere å få slangeløse oppsett tette med denne konstruksjonen.

En naturlig utvikling

Ibis forteller historien om hvordan terrengsyklers felgbredde egentlig er et resultat av manglende utvikling fra de første felgene som kom fra nedkappede landeveishjul. Akkurat som med hjulstørrelser har få tenkt tanken om at det var noe spesielt galt med smale felger i 26-tommers størrelse. Når alle produsentene adopterte dette ble det vanskeligere å endre på det. Men de siste årene har sett store endringer på terrengsykkelen. Flere hjulstørrelser, mer kapable sykler med lavere vekt, større dekk, fatbikes, osv. Mye har skjedd som har gjort at flere har tenkt tanken om breie felger.

Syntace viste tydelig fordelene da de lanserte sin revolusjonerende WX-serie med felger i opptil 40 mm bredde, dobbelt så breie som tidligere standard.

En liten produsent ved navn Derby cycles begynte i fjor å lage lette og relativt breie felger i karbon.

Ibis tok kontakt med Derby og de to relativt små aktørene har nå spleiset på karbonformer for nye og breiere felger. 

Ibis vil ta seg av salget av komplette hjulsett, mens Derby fortsatt vil selge løse felger.

Hvorfor er breie felger bedre?

Først og fremst gir breie felger bedre støtte til breie dekk og du kan sykle med lavere lufttrykk uten at dekkene ruller på felgen. Dekkene får bredere fotavtrykk og bedre grep, uten at du trenger å legge på noe mer vekt. Faktisk kan du gå ned en dekkstørrelse å få like godt grep som på større dekk, uten at du risikerer gjennomslagspunkteringer, da hjulene er konstruert for slangeløst oppsett.

Lavere lufttrykk gir ikke bare bedre grep det gir også lavere rullemotstand. I stedet for at energi brukes på å sprette hjulet opp og bakover deformeres dekket over små hindringer i terrenget.

At felgene lages i karbon gjør at vekten holdes nede, tross mer materiale.

Ibis sine nye hjul kommer med 28 eiker, egenutviklede nav, som selvfølgelig både kan fåes med Shimano-boss og Xd-boss for SRAM-11-delt oppsett.

De minst brede felgene, 928 får 28mm utvendig bredde og 22mm innvendig. De er til 29er-sykler og har en felgvekt på imponerende 375 gram. Total hjulvekt ligger på 1580 gram for paret. Ikke superlett i rittsammenheng, men lett når Ibis hevder at bruksområdet er stisykling og lek. Hjulene vil komme som en standard oppgradering på Ibis sin stisykkel Ripley allerede fra mai.

De andre hjulene, 741 og 941 har som navnet tilsier 41 mm breie felger med innvendig mål på 35 mm. 741 er i 27,5 tommers størrelse, mens 941 er 29er-hjul. 741 skal veie 1650 gram for paret, mens 941 skal veie 1770 gram. Fortsatt ganske så lett for hjul tiltenkt enduro og grov stisykling.

Alle hjulene vil koste 1299 dollar, noe som nok vil tilsi en pris på rett rundt 10 000 kroner for paret her på berget. Probike.no er importører av Ibis.

Har du trua på breie felger i karbon? Diskuter i forumet. 

Publisert 8. april 2014 kl 00.00
Sist oppdatert 9. april 2014 kl 00.00
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen