Sveitsiske DT Swiss har lenger erfaring med hjulbygging enn de fleste andre merker på markedet. De har også lang erfaring med karbonfelger, både til landevei- og terrengsykling. EXC 1200 Spline-hjulene er testens letteste hjulpar.
De er dog en del tyngre enn navnet kanskje kan hinte til. 1670 gram er likevel lette hjul, bruksområdet tatt i betraktning. Dette er også med på å gi disse hjulene et bredere bruksområde. De kan fungere som kvikke stisyklingshjul og robuste rittsyklingshjul, samtidig som de er beregnet på å tåle den julingen du utsetter dem for i endurokonkurranser.
DT-hjulene har mer tradisjonelt karbonhjul-utseende enn de andre hjulsettene her. Karbon-felgene har litt ekstra profil og har en klassisk dobbel-bunn-konstruksjon. Både for- og bakhjul er snørt sammen med 28 eiker i klassisk 3-kryss mønster.
Innvendig felgbredde er 30 mm både foran og bak, noe som gir god støtte til breie slangeløse dekk. DT-hjulene leveres med egne tubelessventiler med en mutter i plast. Denne lar seg ikke stramme veldig stramt før gjengene går i stykker. Heldigvis passer ventilfoten tett med felgbunnen så vi trenger ikke stramme mutteren så voldsomt.
DT er aller mest kjent som en produsent av eiker og nav. EXC 1200 Spline-hjulene kommer med produsentens gjeveste 180-nav, med keramiske kulelager. Baknavet har 36 inngrepspunkter i bosset. Hjulene er bygget opp med rette eiker, uten bøy ved navet, både foran og bak. Aerocomp-eiker i bakhjulet og de lettere og noe mer fleksible Aerolite-eikene i forhjulet. Lette eiker betyr ikke nødvendigvis et svakere hjul. Tynne, lette eiker kan gi et hjul mer spenst og sikre bedre holdbarhet da eikene strekker seg ørlite grann mer, og dermed ikke brekker så lett som tjukkere eiker.
DT Swiss-hjulene er de som skiller seg ut i denne testen. Dette er litt paradoksalt da det er de sveitsiske hjulene som er mest tradisjonelle her. DT-hjulene er spesielt stive og presise i følelse. De gir en veldig skarp følelse i terrenget. Dette gir en super følelse av presisjon og visshet om at du kan plassere hjul og dekk akkurat der du ønsker det. Samtidig er det en tydelig forskjell i hvor mye vibrasjoner og slag som går gjennom disse hjulene og når hendene våre under sykling. Den skarpe følelsen gir et inntrykk av raskhet, men vi merker også at vi på glatt føre blir litt mer forsiktige på disse hjulene enn på de to andre i testen. Forskjellene er små, men merkbare. Med DT-hjulene frister det å sykle med noe mindre lufttrykk enn på de andre hjulene i denne testen.
Da hjulene er en del lettere enn de andre to parene har, kan du unne deg å sykle med skuminnlegg i bakhjulet, uten at totalvekten for hjulsettet overgår de to andre hjulsettene her. Dette vil gi en litt lignende følelse som vi allerede får, spesielt med de fleksible Zipp-hjulene.
DT Swiss EXC 1200 Spine-hjulene er de letteste og stiveste i denne testen. Begge deler gir en følelse av kvikkhet og presisjon. DT-hjulene overfører også noe mer vibrasjoner til kropp og hender enn de andre to hjulparene, samtidig som de stiller ekstra krav til at dekkene gir godt grep og god fleks på glatt underlag.
Til generell stisykling på forutsigbart og med dekk med myk gummi gir DT-hjulene en inspirerende følelse i akselerasjon og retningsskifter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.