Navn:

DT Swiss XRC950T tubularhjulsett

Pris:

29.990 kroner

Vekt:

Ca 1170 gram (veid av oss)

Nett:

www.dtswiss.com

Import:

www.deler.no

Annonse

Plusser: +Det lekreste hjulsettet på markedet +Supergod kjørefølelse +Topp finish

Minuser -Det dyreste hjulsettet på markedet -Ikke eksepsjonelt lett - faktisk -Heller ikke så dyre pariserhjul er punkteringsfrie

 Etter at testomtalen blei lagt ut på nett, har distributør Deler A/S informert oss om at den veiledende prisen nå er satt til 29.990 kr (retta i tabell over), ikke 34.990 kr, som vi fikk opplyst høsten 2011. "Veiledende" betyr at butikken selv avgjør utsalgsprisen når det kommer til stykket.

 

Vidunderhjul av karbon

Vi med knastedekk har tre ulike løsninger å velge blant når det gjelder hjul og dekk: 1) Vanlig dekk med slange inni 2) Slangeløst oppsett med latexvæske, men uten slange inni dekket3) Pariserhjul og -dekk.

Som mange har fått med seg, er sistnevnte løsning stadig vanligere også i terrenget, i alle fall blant hardtsatsende rittsyklister. Kort fortalt er pariserdekk (evt. limedekk eller tubulardekk) en eneste stor pølse der slangen er sydd inn i dekket. Dekket har dermed ingen kant som griper tak i en passende kant langs felgsidene, men limes eller teipes fast til felgringen. Denne løsninga krever bruk av dertil egna felger. Siden felgen ikke har noen langsgående kant, utelukker man veldig mange punkteringer. I tillegg kan man kjøre med lavt lufttrykk.

De dyreste og mest avanserte pariserhjula er laget med felger av karbon, men det fins etter hvert også rimeligere varianter av aluminium.

I verdenscupen bruker stjernene ofte utstyr som først blir tilgjengelig i butikkene året etter. Slik er det blant annet med DT Swiss sine nyeste karbonhjul, XRC950T. T-en står selvsagt for tubular. Hjula fikk også behørig oppmerksomhet da den sveitsiske superstjerna Nino Schurter tråkka dem inn til seier i 2011-sesongens første verdenscupritt. Seinere har vi sett de samme hjula rulle først over målstreken i den legendariske Houffalize-løypa i Belgia, og ikke minst til VM-sølvtidlig i september.

Se også NRKs dekning fra VM på nett-tv med Jann Post og Rune Høydahl i kommentatorboksen ved å klikke her. Jo flere som faktisk ser denne sendinga på nettet, jo tydeligere blir det for NRK at det er marked for tv-dekning av terrengsykling.

I mange tilfeller har Terrengsykkels testere de samme privilegiene som verdenscupsyklistene: Vi får tidlig tilgang på godsakene.

DT Swiss XRC950T

På DT Swiss-nettsidene står det å lese at disse hjula er laget spesielt for råtassene på Scott Swisspower-laget, verdens beste terreng-profflag, med ett mål for øyet: Full fart.

XRC950T-hjula er bygdmed kraftig profilerte karbonfelger snørt med 28 hvite eiker i tradisjonelt trekryssmønster til DTs egne, superlette og steindyre 180-nav med keramiske lager for lav rullemotstand. Navene har Center lock-løsning på skivefestene, og kan bare brukes med vanlige hurtigkoblinger, f.eks. DTs medfølgende, lette, men stive RWS-koblinger med titanakse. Eikene er dobbelreduserte - dvs. tynnere på midten enn i begge endene - og flate eiker. Selve felgringen er rikt dekorert med DTs tradisjonelle røde og hvite farger på store logoer under et lag med beskyttende klarlakk. Hele pakka er nokså prangende, og vekker en viss oppsikt.

Ikke bare utseendet, men også prislappen vekker oppsikt. Vi trodde pristaket var nådd da vi testa et sett Enve-hjul på Tune-nav(tidl. Edge) sommeren 2010. Men nei. Til DT-hjulas forsvar banker de alle andre ferdighjul vi har sett ned i gjørma når det gjelder finish.

Totalt veier hjulsettetca 1170 gram, og er med det de letteste ferdighjula DT har laget så langt. Det er bare noen skarve, små gram unna oppgitt vekt (1165 g).

XRC950T-hjula kommer også i 29er-versjon med en vekt på snaut 1300 g.

Imidlertid er en 26"-hjulvekt på under 1200 gramikke noe som får oss til å heve begeistra på øyenbryna for i 2012: Til denne prisen burde vi nesten forvente at settet var enda et hekto lettere.

Hjulsettet vi fikk til låns på test kom med de store, runde Tufo XC4 2,2-dekk ferdig montert med Tufo-teip. Sammen med medfølgende DT RWS-hurtigkoblinger og to rimelige Shimano-bremseskiver i 160 mm, samt en SRAM XX-kassett (11-36t) veide vi det komplette hjulsettet til 3,1 kg. Med mer raffinerte bremseskiver og litt lettere dekk, f.eks. det populære Tufo XC2 Plus, vil det være null problem å få totalvekta på under 3 kg.

I praksisoppleves dog hjulsettet som lett, for all del. Dette gir følelsen av gode bein og snert i frasparket. Fartsøkninger går som en leik, og dette gir deg lyst til å gi full gass over alle småkneiker og ut av alle svinger. Samtidig oppleves DT-hjula som stive, noe som gir pålitelighet og presisjon i svinger og i teknisk terreng. Likevel kjennes DT Swiss XRC950T som et merkbart mer tilgivende og behagelig hjulsett enn Enve-hjula vi tidligere har testa. Den noe vertikalt støtete følelsen som Enve-hjula framkalte kjente vi ikke igjen i DT-hjula. Dette tyder på en god avstemthet i egenskapene, og at karbonets egenskaper kommer til sin rett.

DT har kun gafler med vanlig hurtigkobling i dette segmentet, og hjula kan ikke bygges om til 15 mm aksling. Derfor er XRC950T kun tilgjengelig i vanlig hurtigkobling-utgave med Center lock. Skiver og nav med seks hull er klart vanligst, men fordelen med Center lock er en enklere montering og demontering (med eget verktøy), uten fare for runding av sporene i dyre titanbolter. Likevel kan vanlige sekshullsskiver brukes med adapter på disse hjula.

Kjørefølelsenminner mye om den kattemyke flytgangen som kjennetegner et godt, slangeløst oppsett. Dekka blei stort sett kjørt med så lavt trykk som 15-18 psi, noe som gir godt grep uten at rullemotstanden blir irriterende høy.

Tufo XC4var ikke det beste dekket på høstbløte og glatte stier, og vi fikk på kjedeligste vis også erfare at heller ikke tubulardekk er punkteringssikre. Dekket bånna mot en stein, og det oppsto et lite hull i rullebanen. Dette var en av de første turene, før vi hadde sprøyta småhulltettende latexvæske (samme type som brukes i vanlige slangeløse oppsett) gjennom den uttakbare ventilkjernen. Hullet blei håpefullt forsøkt tetta med turkompis Jørgens teipbit, men til ingen nytte. Kanskje kunne punkteringa vært unngått med latexvæske, kanskje ikke. Det tok lang tid å tette det da vi kom hjem. Tilfellet viste den største ulempen ved pariserhjul og -dekk: Punkterer du, er det virkelig ikke så greit å fikse det underveis... Og i VM mista kanskje sølvvinner Maja Wloszczowska gullmedaljen pga. punktering på sitt pariserbakhjul.

Men dette er en hjultest, og ikke test av hverken selve pariserpatenten eller av Tufo-dekka.

Dt-hjula har en finish som står til 11 på en skala fra 1 til 10, og de holder seg godt. De ovennevnte Enve-hjula hadde klistremerker uten klarlakk utenpå. Overflaten på de felgringene blei ganske stygge etter kort tids bruk. DT-felgringene var knapt synlig brukt da vi leverte dem tilbake, til tross for at DT-hjula blei brukt oftere på sti og totalt sett mer enn Enve-hjula.

DT-hjula var rette som ei stram snoretter vår testperiode, og navene snurra som om de var nye. Det skulle bare mangle med en slik pris. Selv om hjula er bygd med DTs Prolock-væske i niplene, våger vi å stille spørsmålstegn ved om de hvitlakkerte eikene kan representere et problem over tid...?

Konklusjon

DT Swiss XRC950T er det lekreste hjulsettet vi har prøvd, men samtidig også det desidert dyreste. Det sier seg selv at hjula er formel 1-utstyr, ikke til hverdagslig leik på sti. Dermed er disse superhjula kun et alternativ for konkurransesyklistene med de tjukkeste lommebøkene. Egenskapene står i stil med finishen, og vi har vondt for å se for oss at det fins noe bedre hjulsett av tubulartypen på markedet.

---

Utvalget av pariserdekk til terrengbruk er økende. De største og viktigste produsentene er fremdeles Tufo, Geax og Dugast. Sistnevnte kan dessuten håndsy pariserversjoner med rullebanen fra dine vanlige favorittdekk. I det seinere har også Schwalbe kommet med en håndlaget tubularutgave av et populære rittdekket Racing Ralph.