Vi har i høst testet to Reynoldshjulsett med karbonfelger. Det ene settet for pariser-dekk og det andre for vanlige dekk. På disse felgene har det vært så godt som umulig å kjøre slangeløst. Vi har ikke fått det til og Reynolds sier heller ikke at det er noe som skal gå. Men på produsentens nye og forbedrede hjul skal slangeløs sykling gå som bare det. Og ikke bare det, men hjulet er både lettere og har bredere felg enn de vi har prøvd hittil.

Annonse

Bred felg

De nye XC-hjulene får ikke den karakteristiske høyprofil-felgen som den forrige modellen, men til gjengjeld er den nye 330-gram lette karbonfelgen bredere. (20mm innvendig mål) Dette gir dekket et bredere feste og et bredere fotavtrykk. Kombinert med slangeløs montering gir dette mer komfortabel sykling og bedre grep både under bremsing og svingkjøring.

Det nye hjulsettet skal veie inn på om lag 1340 gram og blir derfor lettere enn pariserhjulsettet fra i år.

Hjulet blir bygget opp rundt egne nav, som er til forveksling like Specialized sine nav som lages på Joytech/Novatec-fabrikken i Taiwan. Om Reynolds' nav er laget på samme sted vet vi ikke, men det kan se sånn ut. Joytech er en navfabrikk med lange tradisjoner og flere kvalitetsbevisste kunder så vi har ingen grunn til sette spørsmålstegn ved kvaliteten. Eikene vil være DT Revolution og felgen er Reynolds egen. Felgen skal som nevnte veie konkurranse-dyktige 330 gram og er i følge Reynolds mer solid enn alu-felger med sammenlignbar vekt.

Vi vil oppdatere duell-testen av Reynolds to hjulsett med disse hjulene så fort de dukker opp. At de forrige hjulene ikke kunne settes opp slangeløst ble oppfattet som et minus, at de nye hjulene både er lettere, bredere, kan settes opp slangeløst og ikke vil bli mye dyrere tyder på at Reynolds beveger seg i helt riktig retning. Testen kan du lese i Terrengsykkel i 2011.

 Probike.no er importør av Reynolds i Norge.