Første titt - Syncros DP25. Den perfekte stifelg?

Syncros er tilbake med masse nye produkter, og vi har fått klørne i en helt ny felg spesiallaget for stisykling. Hils på Syncros DP25.

Sist oppdatert 14. mars 2005 kl 18.01
Syncros: En helt ny felg fra Syncros som etter sigende skal være skreddersydd for stisykling i grovt terreng.
Syncros: En helt ny felg fra Syncros som etter sigende skal være skreddersydd for stisykling i grovt terreng.

Hva?

Syncros DP25 stisyklingfelg

Testperiode

Ingenting, vi skal snart bygge hjul av dem

Testforhold

Hjemme i stua

Pris:

Foreløpig ikke fastsatt

Vekt:

506g

Web:

www.syncros.com

Oppdatering 25.08.2004:

Felgene har nå vært i bruk et par måneders tid. De er nøyaktig så gode å bruke med Eclipse/NoTubes som vi trodde, og de er stive og sterke. Men våre testeksemplarer var desverre veldig vanskelige å bygge. Årsaken til det er at gjennompletteringene (eller eyelet'ene om du vil) ikke var presset skikkelig på plass. Disse tøt da opp en mm etterhvert som eikene ble strammet mer og mer. Selvfølgelig skjedde det ikke samtidig med alle, slik at hjulet hele tiden ble skjevt underveis i byggingen. Men når det var ferdig bygget var det stabilt og fint. Vi fikk et par nye felger, og der var gjennompletteringene klinket skikkelig på den ene, men ikke den andre. Dette er uansett ikke noe problem, det kan løses med en hammer, dor og ambolt på ca 1 minutt. Og bygger du ikke hjulene dine selv er det jo ikke du som får problemet. Konklusjonen er at dette er supre felger for sint stisykling, men som kanskje krever litt prepping før bygging.

På midten av nittitallet laget Syncros noen av de fineste terrengsykkel-komponentene man kunne ønske seg. Spesielt titan- eller Hardcore-setepinnen var noe alle stæsjhorer bare måtte ha. Men så ble Syncros kjøpt opp av GT, og kvaliteten begynte å synke, og til slutt var de blitt kun et house-brand for GT. Og plutselig var GT konk, og Syncros forsvant. Men etter at GT ble kjøpt opp, ble Syncros-navnet kjøpt av Ritchey, og nye produkter har såvidt begynt å piple ut på markedet igjen.

Syncros DP25

Syncros DP25 er 25mm bred, som er ørlite grann bredere enn Mavic 719 (tidligere 519) med sine 24.8mm. Den er allikevel ikke så bred at man tenker freeride eller DH, den ser rett og slett ut som en litt grov XC-felg. Noe som sammenfaller bra med den tiltenkte bruken. Den er laget for de som er leie av å bulke tynne XC-felger eller slite med vinglete hjul ned bratte knotestier, men som ikke ønsker å drasse rundt på utstyr som er ment for utforsykling.

Høy på pæra?

Felgen er 22mm høy, og det er flere mm høyere enn vanlige felger, faktisk såpass at den får litt aero-utseende. Dermed blir felgen stiv i høyderetningen og vil være vanskelig å lage et flatt område på. Vi målte den effektive felgdiameteren, ERD, til 538mm, mot 542mm på Mavic 717 (tidligere 317).

Det er det indre som teller

Innerbredden på felgen er rett i overkant av 18mm, som er ganske lite med tanke på at den er 25mm utvendig. Årsaken til dette er at den nedre kanten av felgen er hele 3mm bred, for å minske sjansene til pinchflat/snakebite over røtter. Da vi pumpet opp et dekk, la det seg allikevel godt utover disse kantene, og dekket virker som det vil få mer støtte enn de 18mm tilsier. Til sammenlikning har Mavic 717 en indre bredde på 16.5mm, Mavic 719 ligger like under 19mm mens NoTubes ZTR355 har 18.5mm.

Nei så tjukk du har blitt

DP25 har ekstra mye gods i felgveggen der hvor eikene sitter festet, og også helt ut mot kanten. Det første hjelper felgen med å tåle de store påkjenningene fra skivebremser, og de tykke kantene gjør at det skal litt mer til for å bulke felgen. Allikevel veier den ikke mer enn 506g, som er ca 10g mindre enn Mavic 819 når man har regnet med vekten av Fore-niplene.

Pump up the volume

Kanten som holder dekket på plass er ekstra dyp, og veldig rettvinklet og skarp. Dette gjør at dekket holdes ekstra godt på plass selv med lavt trykk. Dette er særlig viktig hvis du kjører slangeløst med f.eks. Eclipse eller NoTubes. Felgen er såpass dyp i senter at vi valgte å legge i et stivt felgbånd av plast før vi la nedi et NoTubes-bånd. Resultatet ble at vi med håndpumpe kunne pumpe opp et dekk vi tidligere bare såvidt klarte med kompressor på en Mavic 719-felg.

Utenlandske byggeklosser

Vi kommer til å bygge disse felgene på Chris King-nav med DT SuperComp-eiker og alu-nipler. Da blir vekten ca 1830g. Ikke galt for å være et hjulsett som vil tåle det meste. Til sammenlikning veier Crossmax XL Disc 1850g ute i den virkelige verden. Velger du Hügi 240-nav vil hjulene havne rett under 1800g. Når hjulene er bygget og vi har fått syklet litt på dem, kommer vi selvfølgelig tilbake med en full rapport.

Vi oppsummerer målene:

  • Ytterbredde: 25mm

  • Innerbredde: 18mm

  • Høyde: 22mm

  • ERD: 538mm

  • Vekt: 506g på vår vekt

  • Typisk hjulsettvekt: 1800-2000g

Publisert 25. august 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 14. mars 2005 kl 18.01
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen