Nye hjul fra Mavic

Helt siden Mavic introduserte sine revolusjonerende Crossmax-hjul i 1996, har de kun hatt to hjulkategorier - rene XC-hjul i forskjellige prisklaser, og utforhjulsettet DeeMax. Men ikke lenger! Her er 2003-nyhetene.

Sist oppdatert 11. juli 2002 kl 10.47

Artikkelen er nå oppdatert med flere bilder.

Da Mavic kom med sine CrossMax-hjul i 1996 var det starten på en ny trend i terrengsykkelverdenen - ferdigbyggede designerhjul. De kunne plutselig tilby lette og stive hjul som var tilgengelige i de fleste sykkelbutikker, men allikevel var bygget med sære spesialkomponenter. Siden hjulene kun ble solgt som komplette hjul, trengte de ikke ta hensyn til gjeldende standarder, men kunne designe hjulet som en enhet hvor hver del var optimalisert for å passe hverandre. Siden den gang har hjulene blitt oppdatert med nye eiker og felger, og ikke minst UST. Og et par år senere kom den rene utformodellen, DeeMax.

Mer allsidige hjul

Men Singletrackworld rapporterer at for 2003 har Mavic tatt ett steg videre. De har tatt konsekvensene av at XC-hjulsettet Crossmax ble brukt til alt fra 24-timers-ritt til dirtjumping, og har nå laget hjul også for de av oss som driver med det som faller mellom rundbaneritt og utforritt.

Crossmax SL

Først ute er Crossmax SL og Crossmax SL Disc, lett gjenkjenelige med sine sølvfargede felger, eiker og nav. Felgbremsutgaven har 18 eiker frem og 20 bak, og selfølgelig bremseflate med keramisk belegg. Skivebremseutgaven får 24 eiker frem og bak. Som med alle nye Mavic terrengsykkelhjul, er de UST-kompatible. I likhet med topp-landeveishjulsettet Ksyrium, har SL og SL Disc fått felgen frest tynnere mellom eikene for å spare vekt. Og for å spare enda litt vekt, får SL-fremhjulet et kompositt-nav.

Vekten blir hhv 650g/820g for SL frem og bak, og 700g/915g for SL Disc. Prisen er ikke satt ennå, men kommer i England til å ligge på ca £550 og £600, så ikke bli overrasket om prisen ligger på hhv 6000 og 7000 i Norge. Ikke vent å se dem før tidligst oktober.

Crossmax XL

For de av oss som faktisk har litt fett på kroppen vil de nye Crossmax XL være interessant. Bruken er definert som «Cross Mountain», og det betyr alt fra seriøs rundbanebruk, via episke stiutflukter, til freeriding. Felgbredden er ikke oppgitt, så det gjenstår å se om de er brede nok til å kunne bruke slangeløse 2.3-dekk, og samtidig gi nok støtte til dekket at det blir stabilt med lavt lufttrykk.De nye hjulene bruker 18/20 eiker i felgutgaven, og 24/24 i skivebremsutgaven. Runde eiker av Zircal aluminiumslegering (landeveishjulene Ksyrium bruker flate Zirkal-eiker) er påstått å være 10% sterkere enn rustfrie ståleiker med samme vekt. Frontnavet kan brukes både med vanlig 9mm aksling, eller 20mm gjennomgående aksling, akkurat som Hope Bulb. Flott for de som har en vanlig gaffel nå, men regner med å byttet til en for 20mm aksling senere. Og akkurat som med SL, er XL UST-kompatible.Vekten er 730g/885g for frem/bak for XL, og 860g/945g for frem/bak for XL Disc. Prisen i England blir ca £400, altså betraktelig billigere enn Crossmax SL. Vi glær oss!

DeeMax UST

Den virkelig store nyheten er DeeMax UST. Hvis det er noen som har savnet slangeløse hjul, så er det utforsyklistene. Bare se på alle som har begynt å bruke Stan's i et desperat forsøk på å bli kvitt snakebite-problemet uten å måtte bruke 500g slanger og 1500g dekk. UST-kompatible utfordekk dukker opp fra de fleste produsentene, og f.eks. Hutchinson har hatt et dekk på markedet en stund allerede.

Siden en UST-felg ikke har hull i bunnen, blir den sterkere, og antall eiker kan reduseres. Resultatet er at DeeMax nå kun har 28 eiker, og i tillegg er felgbredden redusert fra latterlige 35mm og ned til litt mere brukbare 30mm. Det er ikke uten grunn ingen av topprytterne i World Cup utfor bruker 321, men heller sverger til gode gamle 521 eller den nye 219. 321 er rett og slett så bred at dekket blir flatere, og man får snakebites.

Borte er også de gule felgene, så nå er det ikke så innlysende at du har DeeMax... Og som med CrossMax XL, kan du skifte mellom 9mm og 20mm frontaksling.

Vekten er 1075g og 1235g for frem og bak, som er veldig pent for utforhjul. DeeMax er laget for 2.2" dekk og oppover, og prisen er ventet å bli £400.

SpeedCity

I et forsøk på å utvide markedet sitt, har Mavic gjort et dristig forsøk på å få inpass i 700c hybrid/bysykkel-verden. SpeedCity-hjulsettet er et 700c hjulsett for terrengsykler og hardcore budsykler ala. Cannondale Bad Boy. Det er ikke UST-kompatibelt.

Hva, 700c-hjul på terrengsykkelen? Hvis du noen sinne har lekt med tanken på å kjøpe en racersykkel, eller et hjulsett med slicks for trening med terrengsykkelen på veien, så vil Mavic at du tar en titt på SpeedCity. Hjulene kommer med skivefeste OG felg laget for felgbremser. Har du en terrengsykkel med skivebremser, passer disse hjulene rett inn, for et 700c-hjul med racer er ikke større enn et 26" hjul med 2.1"-dekk (2.3" hvis du velger 30mm cyclocross-dekk for grusbruk). Ikke noe problem å få plass i ramma, med andre ord. Undertegnede har hatt et liknende hjulsett (Deore Disc-nav, DT Revolution-eiker og Mavic CXP33-felg) i litt over ett år nå, og det gjør faktisk asfaltsykling til en morsom opplevelse.

Siden Mavic var smarte nok til å lage disse hjulene med felg for felgbrems, passer de også cyclocross-sykler, samt de nye 29"-syklene fra Gary Fisher. Eller hva med en racersykkel med skivebremser?

Vekten er 865g/1095g for frem/bak, og prisen blir ca £250. Rimelige saker, med andre ord.

Vi håper å komme tilbake med test av de forskjellige modellene når de blir tilgjengelige i Norge.

Publisert 5. juli 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 11. juli 2002 kl 10.47
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen