Sykkelhjul – tester og omtaler 2022

Sykkelhjul

Er det best med 29-tommer hjul eller 27,5 tommer hjul? Og hva er egentlig forskjellen?

Endurohjul i karbon fra Zipp, DT Swiss og Crank Brothers.
HJULTRIO: Vi har testet tre par karbonhjul som representerer tre forskjellige filosofier til hjul- og felgkonstruksjon

Her finner du tester av sykkelhjul til endurosykler, stisykler og rittsykler. Er det best med 27,5, 27,5 pluss eller 29-tommer hjul til stisykling?

Vi har testet sykkelhjul fra Zipp, Crank Brothers og DT Swiss. Scroll videre ned for å lese testene.

Dimensjoner

Dimensjon og diameter på sykkelhjul er som regel oppgitt i tommer - det vanligste nå er 29 eller 27,5 tommer på terrengsykkel og stisykkel. I mange år var 26 tommer den mest utbredte standarden. På barnesykler får man derimot sykkelhjul både på 8, 10, 12, 16, 20 og 24 tommer.

Antall eiker

De fleste tradisjonelle sykkelhjul har 32 eiker foran og bak, men her finnes det varianter og forskjellige tilnærminger fra produsentene. Ved å bruke andre materialer og eikemønster, kan man bruke færre eiker, typisk 24 eller 28. Noen produsenter velger også å ha forskjellig antall eiker i fram- og bakhjul.

Materialer

For få år siden var hjul i karbon noe som kun ble brukt på landeveien, eller på spesielle lettvektssykler til bruk i enkle terrengritt.

Karbonteknologien har nå kommet så langt at de fleste produsentene vil hevde at deres karbonfelger kan brukes til alt fra rittsykling til enduro, flere bruker også karbonhjul til utforsykling.

Produsentene vil hevde at karbonhjulene tåler mer juling enn tilsvarende i aluminium. Så sikre er produsentene blitt på dette, at de fleste tilbyr en garantiordning som erstatter felgen din hvis du er så uheldig å sprekke den eller knekke den under sykling. 

Karbonfelger kan lages litt annerledes enn aluminium. På grunn av måtene en karbonfelg konstrueres på er det mulig å lage felger i en litt annen fasong og med lavere vekt i forhold til stivheten, enn med aluminium.

Det skal også være mulig å lage karbonfelger som flekser på en forutsigbar og ønsket måte for å maksimere dekkenes grep mot underlaget, samt øke komforten for syklisten. 

Vi har syklet gjentatte nedkjøringer på sti med hjulbytte mellom hvert run. Vi har testet alle hjulene på den samme sykkelen. Vi har brukt både en stisykkel med kort vandring og en endurosykkel under testingen.

Alle hjulene har blitt testet med likt dekktrykk på samme testøkt. Vi begynte testingen med 25 psi i bakdekket og 23 psi i fordekket. I senere økter gikk vi ned til 20 psi i både for- og bakdekk. 

Vi har ikke gjort noe egen innsats for å sprekke eller knekke karbonfelgene, men har syklet i partier der vi tidligere har ødelagt karbonhjul. Ingen av hjulene viste noe tegn på brekkasje under testingen. 

Vi har også testet hva som er best av 29, 27,5 og 27,5+ hjul og dekk.

Test av Claes Henrik Sykkel CHS 29 Light 27 ritthjul

Claes Henrik Sykkels ritthjul, CHS 29 Light 27 har supre nav, lette karbonfelger og er bygget med nøyaktig håndlag. Vi har med hell utsatt dem for mer juling enn ritthjul egentlig er bygget for.

Test av CHS 29 light 27 ritthjul
LETTE HJUL: CHS 29 Light 27 er lette ritthjul som også tåler stisykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Claes Henrik Sykkel CHS 29 Light 27
  • Pris: 15 900 kroner

  • Vekt: 1420 gram med felgteip / 785 gram for bakhjul med teip og ventil/645 gram for forhjul med teip og ventil

  • Innvendig felgbredde: 27 mm

  • Antall eiker: 28 per hjul

  • Eiker: Sapim D-Light stål med messingnipler

  • Nav: Industry 9 1/1 m/Shimano Microspline boss

  • Felger: Hookless karbon 22 mm høy profil

  • Claeshenriksykkel.no

skala
8/10

Utenfor Drøbak ligger Claes Henrik Sykkel.  I et av de rødmalte husene på tunet med adressen Osloveien 170 holder Claes Henrik Sykkel hus. 

Claes Henrik selger og mekker på entusiastsykler i den øvre prisklassen, både til terreng, gravel og landevei og har etter mange år med anonym hjulbygging og hjulretting nå startet egen hjulproduksjon. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul
MODERNE BREDDE: 27 mm innvendig bredde og sidevegger uten hake gir god støtte til breie dekk.

Som hjulmerker flest skaffer Claes Henrik karbonfelger fra Kina og skrur disse sammen med kvalitetseiker fra Sapim eller DT-Swiss og nav fra Industry Nine. 

Vi fikk låne et par av hans letteste hjulsett. CHS 29 Light 27. Dette hjulsettet er som navnet tilsier til 29er-hjul og har felger med 27 mm innvendig bredde. 

Eiketallet er på 28 og hver eike er festet i felgene med Sapim Double Square messing-nipler.  Dette øker vekten noe i forhold til alu-nipler, men sikrer at niplene ikke korroderer i møte med diverse latex-væsker som brukes til å sette opp hjul slangeløs. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
FILL MORE: CHS-hjulene kommer levert med Reserve Fillmore ventiler

Eikene er festet i Industry Nines 1/1-nav med hele 90 inngrepspunkter. 1/1 er altså navnet på navmodellen - ikke en helt ny type nav. 

Hjulene er klare for slangeløs sykling, så klart. Vårt hjulpar kom levert med Reserve Fillmore-ventiler som en ekstra moderne touch. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
KOMPARATIVT: Ved å bytte raskt fra et hjulsett til et annen blir det lettere å skjenne nyanse-forskjeller.

Testingen

Vi monterte Maxxis Ardent Race 2,4 WT på CHS-hjulene og har i testperioden brukt dem til rask og tidvis leken stisykling i Oslo-marka. Hjulene har blitt brukt på en Santa Cruz Blur Trail og har blitt brukt parallelt med Reserve 28 XC-hjul med DT350-nav og 24 eiker. 

Vi sjekket eikespennet med en Park Tool-eikespennmåler for å verifisere at hjulene er bygget med jevnt og homogent eikespenn. 

Målingene av eikene viste at det er en viss variasjon i spenn mellom eikene. Som forventet er eikene i forhjulet noe strammere enn i bakhjulet. Variasjonen i eikespenn lå på mellom 10-15 % fra slakeste til strammeste eike på samme side av de forskjellige hjulene. Variasjonen i forhold til snittspennet var på mindre enn 5%. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SYMMETRISK: Eikemønsteret på karbonfelgene er symmetrisk - her sammenlignet med Reserve XC 28 til venstre. Disse har forsterkninger rundt eikene i tillegg.

Sammenlignet med våre referansehjul, Reserve XC 28 var CHS-hjulene ørlite gran slakere bygget, men med tilsvarende variasjon i eikespenn. 

Reserve XC 28 har ganske likt oppsett som CHS-hjulene. Med DT 350-nav koster de også ca 16 000 kroner. Vekten er noe høyere. Vi veide vårt sett til 1520 gram, altså 100 gram mer enn CHS-hjulene. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
FELTTESTING: I bratthengene nedenfor Vettakollen i Oslo blir hjulene satt på prøve.

En del av testingen foregikk ved at vi syklet i en av våre vanlige testløyper ved Gaustad i Oslo. Her syklet vi flere ganger opp og ned den samme tekniske stien og byttet mellom CHS-hjulene og Reserve XC 28. Vi flyttet dekkene mellom hjulene og syklet med samme dekktrykk. På denne måten ble små nyanseforskjeller mellom hjulsettene noe mer følbare. 

I praksis

Et hjulsett med 27 mm innvendig felgbredde på 1400 gram for paret er lett. At hjulene også har 28 eiker gjør den lave vekten enda mer imponerende. Relativt høyt eiketall muliggjør lettere felgring. 

Hjulene er lynraske å sette opp slangeløst. Dekkene tar luft umiddelbart. Fillmore-ventilene gjør en god jobb her. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TERNINGKAST 6: Nordmarkas svar på BC slabs gir gode testvilkår.

Ute i terrenget føles hjulene lette og kvikke. Kvikkere enn de tilsvarende Reserve-hjulene vi hadde på sykkelen fra før. Kvikkheten går likevel ikke på bekostning av komfort. Hjulene føles også hakket mykere enn Reserve-hjulene, på en god måte. 

Presisjonen virker å være godt ivaretatt, selv om hjulene flekser noe når vi presser hjulene hardt i svingene. En viss fleks i hjulene gir økt grep og komfort i terrenget.

Vi har syklet tidvis grove og steinete stier - grovere enn det man oftest møter i terrengsykkelritt, men som likevel er vanlig under stisykling. Hjulene har holdt prikkfritt under testing, til tross for et par gjennomslag gjennom bakdekket har vi ikke skadet felgene på noe vis, eller klart å slå hjulene ut av retthet. 

Hjulene er like rette etter testperioden som de var da vi fikk dem. 

Nav med ekstra grep

Navene fra Industry Nine har den særegne summelyden vi vet å sette pris på i nav med mange inngrepspunkter. Ikke bare gir de tette inngrepene en fin lyd, de gjør også at hjulene griper direkte når vi legger kraft i pedalene. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SUPERNAV: Industry 9-navene har hele 90 inngrep i baknavet. Her Shimanos Microspline boss.

Faktisk er forskjellen mellom baknav med vanlig antall inngrepspunkter større enn vi forventet. DT Swiss kommer vanligvis med 18 eller 36 inngrepspunkter. Industry Nine-navene har 90 inngrepspunkter og kun 4 grader dødgang, noe som gjør at følelsen blir tett opp mot det man kan få med en sykkel med fastnav. 

I teknisk krevende terreng, spesielt krevende klatringer, kan dette bety forskjellen mellom å komme opp og ikke gjøre det. Må du stoppe å tråkke midtveis i en klatring får du umiddelbart svar fra bakhjulet når du begynner å trå igjen, selv når du har måttet trå bakover et øyeblikk for å unngå og slå pedalen borti en stein eller tilsvarende. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SLANGELØST SÅ KLART: Hjulene er klargjort for slangeløs sykling.

Under testingen ble vi overrasket over hvor stor forskjellen mellom CHS-hjulene med I9-navene og Reserve 28-hjul med DT Swiss 350-nav føles i praksis. Også den lavere vekten på CHS-hjulene, sammenlignet med Reserve-hjulene var følbar. 

I krevende klatringer gir baknavet med de tette inngrepspunktene ekstra fremdrift. I det vi bryter oss opp bratte kanter og kan akselerere utover flaten på toppen, kjenner vi at vi skyter raskere fart med I9-navene enn med referanse-navene fra DT.

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SPENSTIG: De lette hjulene gir god sykkelen en spenstig og lett følelse.

Den mer direkte kraftoverføringen gir et ekstra driv i hver akselerasjon. Også i hopp utfor kjenner vi at vi får gitt kraft til bakhjulet allerede før landing. De ekstra inngrepspunktene gir mindre hakking i tråkket og følelsen av å kunne tråkke et tyngre gir i terrenget. Den direkte kraftoverføringen gir oss følelsen av at vi raskere kommer over et litt tungt gir i terrenget. 

Hjulbygget har god spenst og det oppleves som at vi kan spenne opp hjulene på en forutsigbar måte foran hopp og kjappe retningsendringer i terrenget. Ved å sette trykk på hjulene gjennom en sving, kan vi sprette ut av svingen og skyte fart.

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
BOOST: Navene har så klart Boost-mål på akslingene

Reserve-hjulene vi bruker som referanse her føles hakket dødere og tidvis noe mer plantet. Den ekstra vekten på disse stjeler noe spring i sykkelfølelsen, samtidig som de gir inntrykk av dempe noe mer vibrasjoner enn lettvekterne fra Claes Henrik. 

Med 2,4 WT-dekk med ganske tynne sidevegger er det viktigere med god felgbredde enn med mange andre dekk-varianter. De krokløse felgene på CHS-hjulene gir skikkelig god støtte til dekkene.

Når vi presser hjulene hardt i svinger føles det som om de holder godt, selv om totalen sammenlignet med Reserve 28 føles noe mykere - mykheten gir seg også utslag som spenst, noe som gir lekne og livlige egenskaper både oppover og nedover.

Den ene millimeteren CHS-hjulene er smalere enn Reserve XC 28 gir seg også utslag i hakket mykere dekkfølelse i svingene med samme dekktrykk. 

Test av CHS 29 light 27 ritthjul. Foto: Kristoffer H. Kippernes
GODE HJUL: Claes Henrik Sykkels letteste hjulsett har supre egenskaper

Konklusjon

Ritthjulene til Claes Henrik er godt bygget og er satt sammen av kvalitetsdeler med gode egenskaper.

Industry 9-navene gir et supereffektivt tråkk samtidig som de er lette og robuste. Antallet eiker og bruken av standard messingnipler gjør at hjulene vil holde godt og være lette å eventuelt gjøre service på.

Felgbredden er ganske spot on for moderne rittdekk i 2,3-2,4-tommers bredde. At hjulene leveres med supre Fillmore-ventiler og både har livstidsgaranti på bygget - altså om eiker skulle løsne uten videre - og krasj-replacement på felgen gjør dem til et trygt kjøp til tross for at det ikke står en internasjonalt kjent logo på felgene.

VURDERING
Kvalitetsfølelse
Funksjon
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Lette og robuste

God bredde til 2,2-2,4-dekk

Supre Industry 9-nav med 90 inngrepspunkter

Fillmore-ventiler

Livstidsgaranti på byggingen

3-års crash-replacement på felgring - betal kun for bygging

MINUS

Ganske høy pris

Ukjent felgkvalitet

Test av Zipp 3Zero Moto karbonhjul til enduro

Zipp sine 3Zero Moto har en annen tilnærming til konstruksjon av karbonfelger enn vi har sett tidligere. Hjulprodusenten var en av pionerene innen karbonhjul på landeveissykler og ønsker nå også å gjøre seg gjeldende i terrenget.

Zipp 3ZeroMoto
UNIKE HJUL: Zipp 3ZeroMoto-hjulene har unike enkeltbunnede felger i karbon. 32 eiker både foran og bak gir god holdbarhet.
Zipp 3ZeroMoto
  • Vekt per par: 2040 gram inkludert tyre wiz

  • Pris: 23 698 kroner per sett

  • Innvendig bredde: 30 mm

  • Antall eiker: 32 

  • Nav: Zipp ZM1 m/56 inngrepspunkter/6,9 graders inngrepsavstand

  • Garanti: Livstid for skader under sykling

  • Cycleservicenordic.no

skala
8/10

3Zero Moto har karbonfelger som, i motsetning til nesten alle andre felger vi har sett tidligere, både i karbon og aluminium, ikke har dobbel bunn. Zipp er kanskje aller mest kjent for sine høyprofil-felger på racersykler, men terrengsykkelfelgene deres har så lav profil som går an.

Felger med høye profiler er først og fremst konstruert slik for å gi mindre luftmotstand. Luftmotstand er ikke noe stort tema innen sti- og endurosykling, så Zipp valgte å fokusere på helt andre ting på sine terrengsykkelhjul. 

Zipp 3Zero-moto nav
EGNE NAV: Zipp lager sine egne nav.

 

De enkeltbunnede felgene er laget slik for å kunne flekse bedre. Eikene er også festet asymmetrisk, men sentrert på felgen. Den lave profilen gjør at felgene på sett og vis kan lene seg inn i svingene og dermed hjelpe dekkene med å holde best mulig grep. Zipp kaller det en ankel-effekt. Altså at felgene kan flekse litt på samme måte som ankelleddet vårt gjør. 

Lavprofil-felgene skal også fungere støtdempende. 

Zipp 3Zero-moto nav
TRADISJONELLE: Navene på Zipp-hjulene er ganske tradisjonelle. J-bøyde eiker og flenser med maks avstand.

Konstruksjonen av hjulene er avhengig av breie nav og kommer kun i varianter med Boost eller Superboost-avstand mellom nav-flensene. 

 

Zipp-hjulsettet har Zipps egne nav med relativt tett med inngrepspunkter og en fin summelyd når man triller og pumper i terrenget. Karbonfelgene har et veldig tøft industrielt utseende som nok vil appellere til mange. 

 

At felgene ikke har dobbel bunn betyr ikke at de er lettere enn hjul med dobbelbunnede felger. 

Vekten på Zipp-hjulsettet er høyest i testen, men dette inkluderer også de unike TyreWiz-sensorene på hvert hjul. Disse veier nok ikke stort mer enn 4-5 gram hver, så det blir for enkelt å skylde på dem. Zipp har ikke prioritert vekt så høyt med disse hjulene. 

Zipp TyreWiz
LUFTSENSOR: SRAM og Zipp sin TyreWiz passer på at du har det dekktrykket du ønsker.

 

TyreWiz-sensorene er en fiks detalj med disse hjulene. De revolusjonerer ikke akkurat syklingen, men de kan øke tryggheten for at du har riktig dekktrykk før du begynner på turens råeste nedkjøring. TireWiz-sensorene gir deg både et anbefalt lufttrykk via den tilhørende mobil-appen, samt gir deg varsling underveis i form av lys, om dekktrykket ditt har endret seg.

Da vi sleit litt med å få koblingen mellom Michelin-dekk og Zipp-felgene helt tett var akkurat denne funksjonen nyttig for at vi kunne være trygge på at vi hadde nok luft før hver test-kjøring. 

Zipp 3Zero Moto
ENKEL BUNN: Zipp 3Moto-felgene har enkel bunn og er konstruert for å flekse for å følge terrenget best mulig.

Zipp-hjulene holder hva de lover. I vår testløype var det ganske tydelig forskjell mellom Zipp-hjulene og de mye stivere hjulene fra DT Swiss. Zipp-hjulene spratt mindre mot underlaget. Ferden ble mer avrundet og stillegående enn med de stivere DT-Swiss-hjulene. Samtidig føles Zipp-hjulene hakket mer ulne når vi setter svinger og komprimerer sykkelen før hopp, eller når vi trenger å treffe et smal spor dønn presist. 

Zipp 3Zero Moto
FARGEKOORDINERING: Du kan få Zipp-hjulene med dekaler i mange forskjellige farger. Her med sølv.

Grepet på glatte røtter og i traverser er det vanskelig å si at er merkbart bedre enn med de andre hjulene i testen, men den rolige, litt stumpe følelsen mot underlaget føles trygg, samtidig som vi får litt følelsen av å miste litt pepp og spring i syklingen. Tyngden kan bidra litt til dette i tillegg til den innebygde dempingen som er bevisst fra Zipp sin side. 

VURDERING
Vurdering
PLUSS

Solide - Økt komfort - Noe økt grep - TyreWiz gir deg kontroll på dekktrykket

MINUS

Litt tunge - Litt numne i følelsen - Krevende å få helt tette slangeløst

Test av Crank Brothers Synthesis Enduro 11 karbonhjul

Med de nye Synthesis-hjulene har Crank Brothers tatt en ganske annen tilnærming enn andre produsenter. Synthesis enduro 11-hjulene har forskjellig felg foran og bak. De har også spesielle kvalitetsnav laget av Industry Nine.

Crank Brothers Synthesis 11 E
EGEN TILNÆRMING: Crank Brothers Synthesis 11 E har forskjellig felgbredde foran og bak, samt flere eiker bak enn foran.
TS_best_i_test
Crank Brothers Synthesis 11 E
  • Vekt: 1825 gram

  • Pris: 27 099 kroner per sett

  • Innvendig bredde: 31,5 mm foran, 29,5 mm bak

  • Antall eiker: 28 foran/32 bak Sapim 

  • Nav: Synthesis 11 av Industry Nine, m/0,52 graders inngrepsavstand

  • Garanti: Livstid på felg

  • Cycleservicenordic.no

skala
9/10

Crank Brothers har prøvd seg på hjul tidligere. Deres Cobolt og Iodine-hjul med nipler som utgjorde halvparten av eikelengden vakte oppsikt, men ble aldri helt anerkjent som reelle oppgraderinger. 

Crank Brothers Synthesis E 11
GRUNN: Felgene har dobbelt bunn, men veldig lav profil.

Med de nye Synthesis-hjulene har Crank Brothers tatt en ganske annen tilnærming. Synthesis enduro 11-hjulene har forskjellig felg foran og bak. Ikke bare er bakfelgen noe smalere enn forfelgen, selve forhjulet er også laget mykere enn bakhjulet, med 4 eiker mer i bakhjulet enn i forhjulet.

Den litt breiere forfelgen skal gi støtte for ekstra breie dekk og også gi bedre fasong på dekket når det kommer til svinggrep. Bredden på bakfelgen gir dekkene en rundere og høyre profil, som kan hjelpe på bremseegenskaper og grep under tråkking. 

 

Crank Brothers-hjulene har også lav profil på karbon-felgen. Men i motsetning til Zipp-hjulene i denne testen har de fortsatt dobbel bunn. Rommet under den bunnen som er mot dekket er veldig grunt. I tillegg er litt ekstra karbon rundt hvert eikehull. 

Industry Nine-nav
SUPERNAV: Industry Nine baknavet har rekordmange inngrepspunkter i bosset. Dette gir en følelse av ekstrem effektivitet.

Synthesis-hjulene til Crank Brothers har litt lik tilnærming som Zipp-hjulene. Forhjulet er konstruert for å flekse mer for å gi demping og økt grep, samtidig er bakhjulet laget stivt for direkte kraftoverføring, enten det gjelder i akselerasjon eller nedbremsing.

I praksis føles også Synthesis-hjulene som en mellomting mellom DT-hjulene og Zipp-hjulene. Mindre skarpe i front enn DT-hjulene, samtidig ørlite grann strammere enn Zipp-hjulene.

Industry Nine-navene forsterker følelsen av at bakhjulet fra Crank Brothers lystrer raskt og uten forsinkelse. De ekstremt tette gripepunktene gir en spesielt effektiv følelse. Nesten som å sykle med fastnav. Det er aldri noe dødgang i tråkket, noe som gjør at pedalene griper fra første grad når du trår til i korte kneiker, eller ut av tekniske partier. 

Crank Brothers Synthesis E 11
FORHJUL: Felgen i forhjulet er litt breiere enn bakfelgen. Det er også 28 eiker foran mot 32 i bakhjulet.

Opp tekniske crux der du må time pedalene perfekt, føles det som om den direkte kraftoverføringen gir en liten fordel. Du kan trå litt bakover for ikke å smelle pedalen inn i en stein, for så å tråkke i gang igjen med en gang du er forbi hindringen. Det gir følelsen av å være tettere koblet til sykkelen enn med noen av de andre hjulene.

Også den hvinende lyden når vi ikke trår inspirerer. Spesielt under korte hopp er det kult å høre bakhjulet virkelig suse rundt mens vi flyr gjennom lufta. Det gir en følelse av å hoppe lenger enn vi faktisk gjør. 

 

Crank Brothers Synthesis Enduro 11 selges som par og kombinerer stivhet bak med dempende og grepsøkende fleks i front. X-faktoren med det unike baknavet fra Industri Nine gjør at det var Synthesis-hjulene vi ble mest inspirert av å sykle på. Hjulene er også de dyreste i testen, selv om det ikke skiller mer enn 15 prosent mellom de minst dyre Zipp-hjulene og hjulene fra Crank Brothers.

Crank Brothers Synthesis E 11
BAKHJUL: Bakfelgen i Synthesis-settet er litt smalere enn 30 mm og er snørt opp med 32 eiker.

 

Stisykling og endurosykling er noe de fleste av oss kun driver med fordi det er skikkelig moro. Crank Brothers Synthesis 11 er de hjulene i denne testen som vi føler det er aller mest morsomt å sykle fort og hardt med. Mye av dette skyldes det suverene baknavet. Den kombinerte følelsen av stivhet og umiddelbar akselerasjon fra bakhjulet med en dempende fleks i front gjør at Crank Brothers-hjulene gir følelsen av å ha det beste fra både DT og Zipp-hjulene i denne trioen. 

Crank Brothers har kanskje ikke det beste ryktet som hjulprodusenter, men de har gjort leksa si med Synthesis-hjulene. Pålitelige nav og servicevennlig og velprpøvd konstruksjon forøvrig gjør at disse hjulene bør gi mange år med godfølelse i terrenget. Crank Brothers garanterer også karbonfelgen mot brekkasje under sykling på livstid - så hvis du sprekker, eller knekker felgen under sykling vil Crank Brothers erstatte den for deg.

VURDERING
Vurdering
PLUSS

God komfort - supertett med inngrep i baknav - Noe fleks for ekstra grep - Føles stive bak og mykere i front

MINUS

Noe tunge - Dyre - Crank Brothers har et litt frynsete rykte

Test av DT Swiss EXC 1200 Spline endurohjul

Sveitsiske DT Swiss har lenger erfaring med hjulbygging enn de fleste andre merker på markedet. De har også lang erfaring med karbonfelger, både til landevei- og terrengsykling. EXC 1200 Spline-hjulene er testens letteste hjulpar.

DT Swiss Spline EXC 1200
LETTVEKTERE: Er du ute etter lette og solide enduro-hjul kan DT Swiss EXC Spline 1200 være et godt valg.
DT Swiss EXC Spline 1200
  • Vekt: 779/891 gram - 1670 gram

  • Pris: 25 298 kroner per sett

  • Innvendig bredde: 30 mm

  • Antall eiker: 28

  • Nav: DT 180 m/36 inngrepspunkter/10 graders inngrepsavstand

  • Garanti: Livstidsgaranti dekker produksjonsfeil på felgen + «fair share policy» i inntil 10 år som dekker skader som skyldes bruk

  • Cycleservicenordic.no

skala
8/10

De er dog en del tyngre enn navnet kanskje kan hinte til. 1670 gram er likevel lette hjul, bruksområdet tatt i betraktning. Dette er også med på å gi disse hjulene et bredere bruksområde. De kan fungere som kvikke stisyklingshjul og robuste rittsyklingshjul, samtidig som de er beregnet på å tåle den julingen du utsetter dem for i endurokonkurranser. 

DT Swiss EXC Spline 1200
KLASSISK: DT Swiss-hjulene har en typisk karbonfelg med litt ekstra høyde og rund fasong.

DT-hjulene har mer tradisjonelt karbonhjul-utseende enn de andre hjulsettene her. Karbon-felgene har litt ekstra profil og har en klassisk dobbel-bunn-konstruksjon. Både for- og bakhjul er snørt sammen med 28 eiker i klassisk 3-kryss mønster. 

Innvendig felgbredde er 30 mm både foran og bak, noe som gir god støtte til breie slangeløse dekk. DT-hjulene leveres med egne tubelessventiler med en mutter i plast. Denne lar seg ikke stramme veldig stramt før gjengene går i stykker. Heldigvis passer ventilfoten tett med felgbunnen så vi trenger ikke stramme mutteren så voldsomt. 

 

DT er aller mest kjent som en produsent av eiker og nav. EXC 1200 Spline-hjulene kommer med produsentens gjeveste 180-nav, med keramiske kulelager. Baknavet har 36 inngrepspunkter i bosset. Hjulene er bygget opp med rette eiker, uten bøy ved navet, både foran og bak. Aerocomp-eiker i bakhjulet og de lettere og noe mer fleksible Aerolite-eikene i forhjulet. Lette eiker betyr ikke nødvendigvis et svakere hjul. Tynne, lette eiker kan gi et hjul mer spenst og sikre bedre holdbarhet da eikene strekker seg ørlite grann mer, og dermed ikke brekker så lett som tjukkere eiker. 

DT Swiss EXC Spline 1200
SLANGELØST: DT Swiss-hjulene er lette å sette opp slangeløst, men plastmutteren på ventilen er litt skjør.

 

DT Swiss-hjulene er de som skiller seg ut i denne testen. Dette er litt paradoksalt da det er de sveitsiske hjulene som er mest tradisjonelle her. DT-hjulene er spesielt stive og presise i følelse. De gir en veldig skarp følelse i terrenget. Dette gir en super følelse av presisjon og visshet om at du kan plassere hjul og dekk akkurat der du ønsker det. Samtidig er det en tydelig forskjell i hvor mye vibrasjoner og slag som går gjennom disse hjulene og når hendene våre under sykling. Den skarpe følelsen gir et inntrykk av raskhet, men vi merker også at vi på glatt føre blir litt mer forsiktige på disse hjulene enn på de to andre i testen. Forskjellene er små, men merkbare. Med DT-hjulene frister det å sykle med noe mindre lufttrykk enn på de andre hjulene i denne testen. 

Da hjulene er en del lettere enn de andre to parene har, kan du unne deg å sykle med skuminnlegg i bakhjulet, uten at totalvekten for hjulsettet overgår de to andre hjulsettene her. Dette vil gi en litt lignende følelse som vi allerede får, spesielt med de fleksible Zipp-hjulene. 

 

DT Swiss EXC Spline 1200
RETTE EIKER: DT Swiss er eikeeksperter. Spline-hjulene er laget uten bøyde eiker ved navene.

DT Swiss EXC 1200 Spine-hjulene er de letteste og stiveste i denne testen. Begge deler gir en følelse av kvikkhet og presisjon. DT-hjulene overfører også noe mer vibrasjoner til kropp og hender enn de andre to hjulparene, samtidig som de stiller ekstra krav til at dekkene gir godt grep og god fleks på glatt underlag. 

Til generell stisykling på forutsigbart og med dekk med myk gummi gir DT-hjulene en inspirerende følelse i akselerasjon og retningsskifter. 

VURDERING
Vurdering
PLUSS

Relativt lette - Stive og presise - Keramiske lagre i nav- Velkjent DT Swiss-kvalitet

MINUS

Dyre - For stive? - Færre inngrepspunkter i boss enn på andre nav

annonse
Hva er best av 27,5 og 29 tommer sykkelhjul?

Hvilken hjulstørrelse er best til terrengsykling og stisykling? I denne testen har vi prøvd både 27,5 , 27,5 pluss og 29 til stisykling. 

Kan man bruke 27,5 og 29 sykkelhjul om hverandre?

Det er det sykkelen din som avgjør. Noen sykkelrammer kan brukes både med 27,5 og 29-tommer sykkelhjul, mens andre kun kan brukes med én hjulstørrelse.