Sykkelhjul – tester og omtaler 2022

Sykkelhjul

Er det best med 29-tommer hjul eller 27,5 tommer hjul? Og hva er egentlig forskjellen?

Endurohjul i karbon fra Zipp, DT Swiss og Crank Brothers.
HJULTRIO: Vi har testet tre par karbonhjul som representerer tre forskjellige filosofier til hjul- og felgkonstruksjon

Her finner du tester av sykkelhjul til endurosykler, stisykler og rittsykler. Er det best med 27,5, 27,5 pluss eller 29-tommer hjul til stisykling?

Vi har testet sykkelhjul fra Zipp, Crank Brothers og DT Swiss. Scroll videre ned for å lese testene.

Annonse

Dimensjoner

Dimensjon og diameter på sykkelhjul er som regel oppgitt i tommer - det vanligste nå er 29 eller 27,5 tommer på terrengsykkel og stisykkel. I mange år var 26 tommer den mest utbredte standarden. På barnesykler får man derimot sykkelhjul både på 8, 10, 12, 16, 20 og 24 tommer.

Antall eiker

De fleste tradisjonelle sykkelhjul har 32 eiker foran og bak, men her finnes det varianter og forskjellige tilnærminger fra produsentene. Ved å bruke andre materialer og eikemønster, kan man bruke færre eiker, typisk 24 eller 28. Noen produsenter velger også å ha forskjellig antall eiker i fram- og bakhjul.

Materialer

For få år siden var hjul i karbon noe som kun ble brukt på landeveien, eller på spesielle lettvektssykler til bruk i enkle terrengritt.

Karbonteknologien har nå kommet så langt at de fleste produsentene vil hevde at deres karbonfelger kan brukes til alt fra rittsykling til enduro, flere bruker også karbonhjul til utforsykling.

Produsentene vil hevde at karbonhjulene tåler mer juling enn tilsvarende i aluminium. Så sikre er produsentene blitt på dette, at de fleste tilbyr en garantiordning som erstatter felgen din hvis du er så uheldig å sprekke den eller knekke den under sykling. 

Karbonfelger kan lages litt annerledes enn aluminium. På grunn av måtene en karbonfelg konstrueres på er det mulig å lage felger i en litt annen fasong og med lavere vekt i forhold til stivheten, enn med aluminium.

Det skal også være mulig å lage karbonfelger som flekser på en forutsigbar og ønsket måte for å maksimere dekkenes grep mot underlaget, samt øke komforten for syklisten. 

Vi har syklet gjentatte nedkjøringer på sti med hjulbytte mellom hvert run. Vi har testet alle hjulene på den samme sykkelen. Vi har brukt både en stisykkel med kort vandring og en endurosykkel under testingen.

Alle hjulene har blitt testet med likt dekktrykk på samme testøkt. Vi begynte testingen med 25 psi i bakdekket og 23 psi i fordekket. I senere økter gikk vi ned til 20 psi i både for- og bakdekk. 

Vi har ikke gjort noe egen innsats for å sprekke eller knekke karbonfelgene, men har syklet i partier der vi tidligere har ødelagt karbonhjul. Ingen av hjulene viste noe tegn på brekkasje under testingen. 

Vi har også testet hva som er best av 29, 27,5 og 27,5+ hjul og dekk.

Test av Zipp 3Zero Moto karbonhjul til enduro

Zipp sine 3Zero Moto har en annen tilnærming til konstruksjon av karbonfelger enn vi har sett tidligere. Hjulprodusenten var en av pionerene innen karbonhjul på landeveissykler og ønsker nå også å gjøre seg gjeldende i terrenget.

Zipp 3ZeroMoto
UNIKE HJUL: Zipp 3ZeroMoto-hjulene har unike enkeltbunnede felger i karbon. 32 eiker både foran og bak gir god holdbarhet.
Zipp 3ZeroMoto
  • Vekt per par: 2040 gram inkludert tyre wiz

  • Pris: 23 698 kroner per sett

  • Innvendig bredde: 30 mm

  • Antall eiker: 32 

  • Nav: Zipp ZM1 m/56 inngrepspunkter/6,9 graders inngrepsavstand

  • Garanti: Livstid for skader under sykling

  • Cycleservicenordic.no

skala
8/10

3Zero Moto har karbonfelger som, i motsetning til nesten alle andre felger vi har sett tidligere, både i karbon og aluminium, ikke har dobbel bunn. Zipp er kanskje aller mest kjent for sine høyprofil-felger på racersykler, men terrengsykkelfelgene deres har så lav profil som går an.

Felger med høye profiler er først og fremst konstruert slik for å gi mindre luftmotstand. Luftmotstand er ikke noe stort tema innen sti- og endurosykling, så Zipp valgte å fokusere på helt andre ting på sine terrengsykkelhjul. 

Zipp 3Zero-moto nav
EGNE NAV: Zipp lager sine egne nav.

 

De enkeltbunnede felgene er laget slik for å kunne flekse bedre. Eikene er også festet asymmetrisk, men sentrert på felgen. Den lave profilen gjør at felgene på sett og vis kan lene seg inn i svingene og dermed hjelpe dekkene med å holde best mulig grep. Zipp kaller det en ankel-effekt. Altså at felgene kan flekse litt på samme måte som ankelleddet vårt gjør. 

Lavprofil-felgene skal også fungere støtdempende. 

Zipp 3Zero-moto nav
TRADISJONELLE: Navene på Zipp-hjulene er ganske tradisjonelle. J-bøyde eiker og flenser med maks avstand.

Konstruksjonen av hjulene er avhengig av breie nav og kommer kun i varianter med Boost eller Superboost-avstand mellom nav-flensene. 

 

Zipp-hjulsettet har Zipps egne nav med relativt tett med inngrepspunkter og en fin summelyd når man triller og pumper i terrenget. Karbonfelgene har et veldig tøft industrielt utseende som nok vil appellere til mange. 

 

At felgene ikke har dobbel bunn betyr ikke at de er lettere enn hjul med dobbelbunnede felger. 

Vekten på Zipp-hjulsettet er høyest i testen, men dette inkluderer også de unike TyreWiz-sensorene på hvert hjul. Disse veier nok ikke stort mer enn 4-5 gram hver, så det blir for enkelt å skylde på dem. Zipp har ikke prioritert vekt så høyt med disse hjulene. 

Zipp TyreWiz
LUFTSENSOR: SRAM og Zipp sin TyreWiz passer på at du har det dekktrykket du ønsker.

 

TyreWiz-sensorene er en fiks detalj med disse hjulene. De revolusjonerer ikke akkurat syklingen, men de kan øke tryggheten for at du har riktig dekktrykk før du begynner på turens råeste nedkjøring. TireWiz-sensorene gir deg både et anbefalt lufttrykk via den tilhørende mobil-appen, samt gir deg varsling underveis i form av lys, om dekktrykket ditt har endret seg.

Da vi sleit litt med å få koblingen mellom Michelin-dekk og Zipp-felgene helt tett var akkurat denne funksjonen nyttig for at vi kunne være trygge på at vi hadde nok luft før hver test-kjøring. 

Zipp 3Zero Moto
ENKEL BUNN: Zipp 3Moto-felgene har enkel bunn og er konstruert for å flekse for å følge terrenget best mulig.

Zipp-hjulene holder hva de lover. I vår testløype var det ganske tydelig forskjell mellom Zipp-hjulene og de mye stivere hjulene fra DT Swiss. Zipp-hjulene spratt mindre mot underlaget. Ferden ble mer avrundet og stillegående enn med de stivere DT-Swiss-hjulene. Samtidig føles Zipp-hjulene hakket mer ulne når vi setter svinger og komprimerer sykkelen før hopp, eller når vi trenger å treffe et smal spor dønn presist. 

Zipp 3Zero Moto
FARGEKOORDINERING: Du kan få Zipp-hjulene med dekaler i mange forskjellige farger. Her med sølv.

Grepet på glatte røtter og i traverser er det vanskelig å si at er merkbart bedre enn med de andre hjulene i testen, men den rolige, litt stumpe følelsen mot underlaget føles trygg, samtidig som vi får litt følelsen av å miste litt pepp og spring i syklingen. Tyngden kan bidra litt til dette i tillegg til den innebygde dempingen som er bevisst fra Zipp sin side. 

VURDERING
Vurdering
PLUSS

Solide - Økt komfort - Noe økt grep - TyreWiz gir deg kontroll på dekktrykket

MINUS

Litt tunge - Litt numne i følelsen - Krevende å få helt tette slangeløst

Test av Crank Brothers Synthesis Enduro 11 karbonhjul

Med de nye Synthesis-hjulene har Crank Brothers tatt en ganske annen tilnærming enn andre produsenter. Synthesis enduro 11-hjulene har forskjellig felg foran og bak. De har også spesielle kvalitetsnav laget av Industry Nine.

Crank Brothers Synthesis 11 E
EGEN TILNÆRMING: Crank Brothers Synthesis 11 E har forskjellig felgbredde foran og bak, samt flere eiker bak enn foran.
TS_best_i_test
Crank Brothers Synthesis 11 E
  • Vekt: 1825 gram

  • Pris: 27 099 kroner per sett

  • Innvendig bredde: 31,5 mm foran, 29,5 mm bak

  • Antall eiker: 28 foran/32 bak Sapim 

  • Nav: Synthesis 11 av Industry Nine, m/0,52 graders inngrepsavstand

  • Garanti: Livstid på felg

  • Cycleservicenordic.no

skala
9/10

Crank Brothers har prøvd seg på hjul tidligere. Deres Cobolt og Iodine-hjul med nipler som utgjorde halvparten av eikelengden vakte oppsikt, men ble aldri helt anerkjent som reelle oppgraderinger. 

Crank Brothers Synthesis E 11
GRUNN: Felgene har dobbelt bunn, men veldig lav profil.

Med de nye Synthesis-hjulene har Crank Brothers tatt en ganske annen tilnærming. Synthesis enduro 11-hjulene har forskjellig felg foran og bak. Ikke bare er bakfelgen noe smalere enn forfelgen, selve forhjulet er også laget mykere enn bakhjulet, med 4 eiker mer i bakhjulet enn i forhjulet.

Den litt breiere forfelgen skal gi støtte for ekstra breie dekk og også gi bedre fasong på dekket når det kommer til svinggrep. Bredden på bakfelgen gir dekkene en rundere og høyre profil, som kan hjelpe på bremseegenskaper og grep under tråkking. 

 

Crank Brothers-hjulene har også lav profil på karbon-felgen. Men i motsetning til Zipp-hjulene i denne testen har de fortsatt dobbel bunn. Rommet under den bunnen som er mot dekket er veldig grunt. I tillegg er litt ekstra karbon rundt hvert eikehull. 

Industry Nine-nav
SUPERNAV: Industry Nine baknavet har rekordmange inngrepspunkter i bosset. Dette gir en følelse av ekstrem effektivitet.

Synthesis-hjulene til Crank Brothers har litt lik tilnærming som Zipp-hjulene. Forhjulet er konstruert for å flekse mer for å gi demping og økt grep, samtidig er bakhjulet laget stivt for direkte kraftoverføring, enten det gjelder i akselerasjon eller nedbremsing.

I praksis føles også Synthesis-hjulene som en mellomting mellom DT-hjulene og Zipp-hjulene. Mindre skarpe i front enn DT-hjulene, samtidig ørlite grann strammere enn Zipp-hjulene.

Industry Nine-navene forsterker følelsen av at bakhjulet fra Crank Brothers lystrer raskt og uten forsinkelse. De ekstremt tette gripepunktene gir en spesielt effektiv følelse. Nesten som å sykle med fastnav. Det er aldri noe dødgang i tråkket, noe som gjør at pedalene griper fra første grad når du trår til i korte kneiker, eller ut av tekniske partier. 

Crank Brothers Synthesis E 11
FORHJUL: Felgen i forhjulet er litt breiere enn bakfelgen. Det er også 28 eiker foran mot 32 i bakhjulet.

Opp tekniske crux der du må time pedalene perfekt, føles det som om den direkte kraftoverføringen gir en liten fordel. Du kan trå litt bakover for ikke å smelle pedalen inn i en stein, for så å tråkke i gang igjen med en gang du er forbi hindringen. Det gir følelsen av å være tettere koblet til sykkelen enn med noen av de andre hjulene.

Også den hvinende lyden når vi ikke trår inspirerer. Spesielt under korte hopp er det kult å høre bakhjulet virkelig suse rundt mens vi flyr gjennom lufta. Det gir en følelse av å hoppe lenger enn vi faktisk gjør. 

 

Crank Brothers Synthesis Enduro 11 selges som par og kombinerer stivhet bak med dempende og grepsøkende fleks i front. X-faktoren med det unike baknavet fra Industri Nine gjør at det var Synthesis-hjulene vi ble mest inspirert av å sykle på. Hjulene er også de dyreste i testen, selv om det ikke skiller mer enn 15 prosent mellom de minst dyre Zipp-hjulene og hjulene fra Crank Brothers.

Crank Brothers Synthesis E 11
BAKHJUL: Bakfelgen i Synthesis-settet er litt smalere enn 30 mm og er snørt opp med 32 eiker.

 

Stisykling og endurosykling er noe de fleste av oss kun driver med fordi det er skikkelig moro. Crank Brothers Synthesis 11 er de hjulene i denne testen som vi føler det er aller mest morsomt å sykle fort og hardt med. Mye av dette skyldes det suverene baknavet. Den kombinerte følelsen av stivhet og umiddelbar akselerasjon fra bakhjulet med en dempende fleks i front gjør at Crank Brothers-hjulene gir følelsen av å ha det beste fra både DT og Zipp-hjulene i denne trioen. 

Crank Brothers har kanskje ikke det beste ryktet som hjulprodusenter, men de har gjort leksa si med Synthesis-hjulene. Pålitelige nav og servicevennlig og velprpøvd konstruksjon forøvrig gjør at disse hjulene bør gi mange år med godfølelse i terrenget. Crank Brothers garanterer også karbonfelgen mot brekkasje under sykling på livstid - så hvis du sprekker, eller knekker felgen under sykling vil Crank Brothers erstatte den for deg.

VURDERING
Vurdering
PLUSS

God komfort - supertett med inngrep i baknav - Noe fleks for ekstra grep - Føles stive bak og mykere i front

MINUS

Noe tunge - Dyre - Crank Brothers har et litt frynsete rykte

Test av DT Swiss EXC 1200 Spline endurohjul

Sveitsiske DT Swiss har lenger erfaring med hjulbygging enn de fleste andre merker på markedet. De har også lang erfaring med karbonfelger, både til landevei- og terrengsykling. EXC 1200 Spline-hjulene er testens letteste hjulpar.

DT Swiss Spline EXC 1200
LETTVEKTERE: Er du ute etter lette og solide enduro-hjul kan DT Swiss EXC Spline 1200 være et godt valg.
DT Swiss EXC Spline 1200
  • Vekt: 779/891 gram - 1670 gram

  • Pris: 25 298 kroner per sett

  • Innvendig bredde: 30 mm

  • Antall eiker: 28

  • Nav: DT 180 m/36 inngrepspunkter/10 graders inngrepsavstand

  • Garanti: Livstidsgaranti dekker produksjonsfeil på felgen + «fair share policy» i inntil 10 år som dekker skader som skyldes bruk

  • Cycleservicenordic.no

skala
8/10

De er dog en del tyngre enn navnet kanskje kan hinte til. 1670 gram er likevel lette hjul, bruksområdet tatt i betraktning. Dette er også med på å gi disse hjulene et bredere bruksområde. De kan fungere som kvikke stisyklingshjul og robuste rittsyklingshjul, samtidig som de er beregnet på å tåle den julingen du utsetter dem for i endurokonkurranser. 

DT Swiss EXC Spline 1200
KLASSISK: DT Swiss-hjulene har en typisk karbonfelg med litt ekstra høyde og rund fasong.

DT-hjulene har mer tradisjonelt karbonhjul-utseende enn de andre hjulsettene her. Karbon-felgene har litt ekstra profil og har en klassisk dobbel-bunn-konstruksjon. Både for- og bakhjul er snørt sammen med 28 eiker i klassisk 3-kryss mønster. 

Innvendig felgbredde er 30 mm både foran og bak, noe som gir god støtte til breie slangeløse dekk. DT-hjulene leveres med egne tubelessventiler med en mutter i plast. Denne lar seg ikke stramme veldig stramt før gjengene går i stykker. Heldigvis passer ventilfoten tett med felgbunnen så vi trenger ikke stramme mutteren så voldsomt. 

 

DT er aller mest kjent som en produsent av eiker og nav. EXC 1200 Spline-hjulene kommer med produsentens gjeveste 180-nav, med keramiske kulelager. Baknavet har 36 inngrepspunkter i bosset. Hjulene er bygget opp med rette eiker, uten bøy ved navet, både foran og bak. Aerocomp-eiker i bakhjulet og de lettere og noe mer fleksible Aerolite-eikene i forhjulet. Lette eiker betyr ikke nødvendigvis et svakere hjul. Tynne, lette eiker kan gi et hjul mer spenst og sikre bedre holdbarhet da eikene strekker seg ørlite grann mer, og dermed ikke brekker så lett som tjukkere eiker. 

DT Swiss EXC Spline 1200
SLANGELØST: DT Swiss-hjulene er lette å sette opp slangeløst, men plastmutteren på ventilen er litt skjør.

 

DT Swiss-hjulene er de som skiller seg ut i denne testen. Dette er litt paradoksalt da det er de sveitsiske hjulene som er mest tradisjonelle her. DT-hjulene er spesielt stive og presise i følelse. De gir en veldig skarp følelse i terrenget. Dette gir en super følelse av presisjon og visshet om at du kan plassere hjul og dekk akkurat der du ønsker det. Samtidig er det en tydelig forskjell i hvor mye vibrasjoner og slag som går gjennom disse hjulene og når hendene våre under sykling. Den skarpe følelsen gir et inntrykk av raskhet, men vi merker også at vi på glatt føre blir litt mer forsiktige på disse hjulene enn på de to andre i testen. Forskjellene er små, men merkbare. Med DT-hjulene frister det å sykle med noe mindre lufttrykk enn på de andre hjulene i denne testen. 

Da hjulene er en del lettere enn de andre to parene har, kan du unne deg å sykle med skuminnlegg i bakhjulet, uten at totalvekten for hjulsettet overgår de to andre hjulsettene her. Dette vil gi en litt lignende følelse som vi allerede får, spesielt med de fleksible Zipp-hjulene. 

 

DT Swiss EXC Spline 1200
RETTE EIKER: DT Swiss er eikeeksperter. Spline-hjulene er laget uten bøyde eiker ved navene.

DT Swiss EXC 1200 Spine-hjulene er de letteste og stiveste i denne testen. Begge deler gir en følelse av kvikkhet og presisjon. DT-hjulene overfører også noe mer vibrasjoner til kropp og hender enn de andre to hjulparene, samtidig som de stiller ekstra krav til at dekkene gir godt grep og god fleks på glatt underlag. 

Til generell stisykling på forutsigbart og med dekk med myk gummi gir DT-hjulene en inspirerende følelse i akselerasjon og retningsskifter. 

VURDERING
Vurdering
PLUSS

Relativt lette - Stive og presise - Keramiske lagre i nav- Velkjent DT Swiss-kvalitet

MINUS

Dyre - For stive? - Færre inngrepspunkter i boss enn på andre nav

Hva er best av 27,5 og 29 tommer sykkelhjul?

Hvilken hjulstørrelse er best til terrengsykling og stisykling? I denne testen har vi prøvd både 27,5 , 27,5 pluss og 29 til stisykling. 

Kan man bruke 27,5 og 29 sykkelhjul om hverandre?

Det er det sykkelen din som avgjør. Noen sykkelrammer kan brukes både med 27,5 og 29-tommer sykkelhjul, mens andre kun kan brukes med én hjulstørrelse.