Samaåsen - Haganvannet - Hagan

Toppen av Samaåsen, ved "Tv-tårnet"

Sist oppdatert 3. mai 2003 kl 00.00

• Kommune: Harstad

Fra Harstad sentrum, se nordover og oppover. På toppen av en av åsene ser du et betongtårn med en stor antenne på toppen, Tv-tårnet. Kjør ut av byen nordover, kjør av mot Trondenes og sikt oppover åsen mot tårnet. Bratt og langt opp... Like før toppen av den lengste kneika, som også er den siste... ser du en høyspentlinje på din høyre side. Det går en sti her, sving dit.

Ovenfor småbåthavna i Hagan, nord for Harstad sentrum kryss mellom traktorsti og Haganveien

For det meste grei sti, et litt guffent parti/dropp hvor det er litt bratt. Et parti hvor det er litt bratt og sleipt nedover. Fullt mulig å sykle hele greia!

Fra asfalten nesten ved toppen av Samaåsen svinger du til høyre langsmed gaten som er ryddet under høyspenten. Åpent og greit nedover ca 150 meter. (glemte jeg å si at nesten hele ruta er nedover :-)den er det!) OBS brått blir det brattere og du får et lite dropp nedover rundt en liten knaus ved en venstre sving.

Vel nede av droppet og uten å slå i stykker kranken på de steinene ved stien i bunn er det litt oppover. Hold svakt til høyre oppover stien. Du kommer til et kryss som du igjen holder til høyre i. Opp og over noen små kneiker, du ser at du kommer til å følge ryggen av åsen ved dette stivalget og det er planen!

Et lite utsiktspunkt på toppen av denne åsryggen, det var penere før, nå er det litt kratt og kjerr som stenger for utsikten mot Grytøya og Senja. Nedover nå vil du passere noen oppslag med naturstiopplysninger om Elg og Skogmus og andre grøntvekster. Dette er et tegn på at du har bra sidesyn i høy fart!

Lad på nedover her! Det er beint frem etter nesen, kanskje en og annen fotgjenger om det er knallsol, men nokså trygt. Vis hensyn er du snill... Du kommer til et lite steingjerde som ligger tvers over stien, ikke noe problem å satse og løfte litt over den steien i midten som gir deg snakebite om du er treg :-/

Du kommer inn i litt tettere skog rundt stien og det blir litt sleipere. Røtter og slikt. Etter litt kommer du ned et litt brattere parti med dropp på venstre side av deg utenfor stien. Du kommer til et t-kryss hvor du skal til venstre.

Du er nå på toppen av og i den ene enden av Hagavannet, badested på sommeren. Du skal nedover til venstre og ned en gammel og overgrodd alpinbakke. Litt smalt og litt steinete og røtter. Midt nede i bakken går det en liten sti til venstre Inn her skal du! Lett å bomme på denne OBS OBS!

Følg denne lille saken her gjennom noen svinger og over en liten kolle og du ser en postkasse, grønn sådan på en lysstolpe. Du skal rett forbi denne, postkassen på din venstre side og hold nedover til venstre!

Nedturen fortsetter! Over et nytt lite steingjerde, en liten lysning og en bratt, brå høyresving rett over en kul. Steinete og off-camber... Denne leder ut i et åpent kryss hvor du holder til venstre i en stor, slak sving rundt en kolle og fortsetter nedover mellom noen store trær.

Du kommer ut på en åpen slette med høyt gress og slikt, du ser en gul hytte på andre siden av sletten og gir gass! Dårlig traktorsti nedover med hytten på venstre side, over en bekk og nedover en skikkelig steinete sti. Dessverre ser du asfalt i det fjerne... Game over for denne gang. Nedenfor deg ser du småbåthavna i Hagan. moro? :-) en gang til, nå kan du veien og kan holde jevn flyt!