Folkeparken - Svartdalsåsen - Folkeparken

Parkeringsplassen, Folkeparken

Sist oppdatert: 30. april 2003 kl 00.00

• Kommune: Harstad

Sikt etter hoppbakken som er synlig fra nesten hele Harstad, p-plassen er litt bortenfor denne, selvforklarende!

Ved Heggenkollen skytebane (neida, det er ikke farlig!) forbi p-plassen i Folkeparken

Veldig god sti, bred, noe litt kranglete smal sti. Etpar skikkelig tekniske og vanskelige partier med stein og klatring, noe smalt, sleipt og bratt nedover. Ikke mye gåing!

Start parkeringsplass i Folkeparken, dette er et friluftsområde for alle. Vær hensynsfull! følg den brede stien innover til Grunnvannet, hold til høyre i kryss ved innerenden av vannet, ok fartsetappe moderat nedover over en ferist.

Kryss ved en hytte til venstre for deg, her holder du til venstre ogklatrer litt før du kommer til et spisst kryss ved Fjellveien, her tar duså til høyre og følger en jevn stigning opp til Musvannet.

Oppe ved Musvannet følger du stien på venstre side av vannet, 150m lenger frem er det et kryss med en bratt kneik opp til venstre opp her!

Hold denne stien oppover, endel litt kranglete partier med stein i løypa og et ganske vanskelig parti med et gjørmehull foran en liten og bratt kneik med trerøtter og utvasket sti. Kommer du deg opp på to hjul her er du flink! Har fiksa den to ganger den der, like overraska begge gangene på at det gikk helt opp :-)

Litt steinete etter dette oppover, så flater det ut og blir slakt nedover, man kommer til en slette hvor stien deler seg. her skal du opp til venstre stien går opp mot åsryggen på Svartdalsåsen, dette er den åsen du har på din venstre side når du sykler fra Folkeparken og opp til Musvannet. Opp her!

Så er det duket for nedoverturen, glimrende tidlig som seint på sesongen! Følg stien nedover, OBS, det kan være litt sleipt og det ligger noen trestokker på tvers i gresset på tur nedover...

Etter et småbratt parti kommer du til et kryss hvor det er tilsynelatende bedre og bredere sti, her skal du til venstre og nedover et litt utvasket parti av stien før du kommer til en grind. Lukk denne ordentlig!

Rock en Råll passasje som kommer etter dette! God sti med masse tette svinger og etpar gjørmehull og noen bekker, bare å brekke ned sykkelen i svingene og la dekkene jobbe... Har du semislicks går det til skogs! :-) pass på i den første bekkepasseringen, v-kløftet bekk med en skarp steinkant på tvers, har mosa en felg der, dyrt!

Over noen planker og litt så er det dessverre over og ut på en grusvei som leder opp til skytebanene på Heggenkollen. Ta ned til venstre her og du kommer tilbake til Folkeparken og utgangspunktet. Sjeldent å møte mye forgjengere på denne nedkjøringen, men fremdeles er det lov å bruke huet og bremsene innimellom. Kul tur, enjoy! ;-)