Folkeparken - Pevannet - Harstadbotn

Start ved parkeringsplassen, Folkeparken

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.50

• Kommune: Harstad

Sikt etter hoppbakken som er synlig fra nesten hele Harstad, p-plassen er litt bortenfor denne, selvforklarende!

Midt oppe i Landsåsveien i Harstadbotn, sør for Harstad sentrum

Veldig god sti, bred, noe litt kranglete smal sti. Avhengig av hvor bløtt og sleipt er det fullt mulig å sykle hele ruten uten å være av sykkelen.

Start parkeringsplass i Folkeparken,  dette er et friluftsområde for alle. Vær hensynsfull! følg den brede stien innover til Grunnvannet, hold til høyre i kryss ved innerenden av vannet, ok fartsetappe moderat nedover over en ferist.

Kryss ved en hytte til venstre for deg, her holder du til venstre ogklatrer litt før du kommer til et spisst kryss ved Fjellveien, her tar duså til høyre og følger en jevn stigning opp til Musvannet.

Oppe ved Musvannet følger du stien på venstre side av vannet, 150m lenger frem er det et kryss med en bratt kneik opp til venstre ikke hit, du skal rett frem! heretter er det sti og småkneiker forbi etpar hytter og etterhvert over en myr hvor det ligger planker over så det er gående/syklende. Veldig vanskelig å ta feil av veien, følg nesetippen!

Etter å ha passert toppen og bikket litt nedover kommer man til et åpant område og en hytte som ligger på en liten bakketopp (noe værhanegreier på toppen av hytta og noe dill) her er da Pevannet og du krysser en liten elv eller bekk avhengig av tid på året. Inn på traktorsti/vei og det er dags for litt kvalitetstid nedover...

Etter å ha rundet inni svingen under utløpet av Pevannet er det 200m til du bikker over kanten og får et lite kryss ved en hytte, hytta på venstre side. Her skal du ta veien til høyre nedover du passerer en hytte til i en knapp venstresving og gir så gass nedover en kongelig traktorsti ned mot Harstadbotn. Noe sporete og utvasket her og der, etpar kule sjikaner (venstre-høyre-venstre svinger) over endel bart fjell, men kongemoro! OBS, det kan være folk på tur opp med hunder i bånd. Laaange bånd på tvers av stien... bad shit :-/ Vis hensyn og gi gass.

Vel nede kommer du til en grind, husk å stenge denne da den er en del av utmarkssauegjerdet (strømførende og gode greier) rundt boligfeltene på sørsiden av Harstad, så er det asfalt ned til Harstadbotn og inn på Esso i byen og spyle av møkka, enjoy :-)