Folkeparken - Middagsfjellet - Medkila

Turen starter ved parkeringsplassen, Folkeparken

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.50

• Kommune: Harstad

Sikt etter hoppbakken som er synlig fra nesten hele Harstad, p-plassen er litt bortenfor denne, selvforklarende!

Medkila skole, sør for Harstad sentrum

Bred og god sti, over i kranglete sti med noe bæring oppover, så bra sti fra toppen og bortover/nedover

Start parkeringsplass i Folkeparken, dette er et friluftsområde for alle. Vær hensynsfull! følg den brede stien innover til Grunnvannet, hold til høyre i kryss ved innerenden av vannet, ok fartsetappe moderat nedover over en ferist.

Kryss ved en hytte til venstre for deg, her holder du til venstre og klatrer litt før du kommer til et spisst kryss ved Fjellveien, her tar du så til høyre og følger en jevn stigning opp til Musvannet.

Til høyre ved Musvannet og over en trebro ved utløpet. Følg så stien oppover mot høyre, det blir bratt, det blir teknisk, det blir litt bæring over nedfalte trær.

På en liten avsats hvor terrenget åpner seg litt, lite myrsøkk skal du opp til venstre. Merket DNT løype, kikk etter disse røde malingsflekkene... Følg oppover langs ryggen mot toppen av Middagsfjellet. Her blir det endel bæring av sykkelen. Det er verdt det!

Man kommer opp til en varde, toppen av Middagsfjellet, sjokoladepause og nyt utsikten over Harstad, nordover utover Vågsfjorden med Senja og fjellene her i det fjerne. Grytøya som en massiv sak på din venstre side i synsfeltet!

Følg stien videre fra varden, du bikker etterhvert over en kant og ser et lite vann nede i en dal. Dette er Korsdalsvannet, ikke dra ned dit, hold høyden! Bortover mot venstre går det en sti, følg denne. Rett foran deg har du en liten fjellknast som kalles Heia eller 602 på lokalmunne. Du skal over denne saken her, på venstre side slik du nå ser det hele, følg stien!

Litt klatring opp på ryggen mot Heia, du ser nå ned på baksiden av Hinnstein, landemerke som vises fra hele sørsiden av Harstad. Kjør ned i dalen her. Fritt valg av trasé nedover lyngen. OBS, mye huller og store steiner under lyngen her, men det er mykt å tryne på :-)

Myrområde og en elv som renner ned til venstre for toppen av Hinnstein. Du skal denne denne veien, mot venstre i det skaret som du ser foran deg.

Her begynner nedstigningen og moroa! Følg stien som begynner på kanten nedover ved elva og så er det bare å gi gass! obs, hold til venstre i eventuelle kryss nedover her Alle veier leder til Rom, her ender du opp i nærheten av Medkila Skole uansett hva du foretar deg!

Noe teknisk og uoversiktlig nedover her, ikke noe hybris, har knekt kragebein selv i et svakt øyeblikk her. La semislicks'ene ligge igjen hjemme, dette er terrengsykling...

Medkila Skole, asfalt og ferdig med en meget bra tur.