FOLKEPARKEN-FOLKEPARKEN

FOLKEPARKEN

Sist oppdatert 13. juli 2005 kl 00.00

• Kommune: Harstad

5 min kjøring fra Harstad sentrum. Opp "Harstadgårdsbakken". 300 meter forbi sykehuset.

FOLKEPARKEN

Starter med god "grusgangsti", utfordrende traktorvei, god sti, fjellsti.

Start i FOLKEPARKEN. Kjør innover "grusgangstien" forbi GRUNNVANNET. Følg denne veien til du kommer til et kryss. Her står det et skilt/pil med retning MUSVANNET. Følg denne veien opp til venstre. Veien heter FJELLVEIEN. Her er det variert vanskelighetsgrad fra slett til veldig bratt.

Når du er ved MUSVANNET skal du ta av til høyre over en liten trebru. Du kommer da inn på en sti. Her blir det morsom "teknisk" kjøring opp et stykke. Et stykke opp i fjellet må du nok av sykkelen (noen før andre). Etter ca 15 min på samme sti kan du igjen skreve over sykkelen. Nå er du på MIDDAGSFJELLET. Her bør du stoppe å nyte den fantastiske utsikten. Har opplevd å spise meg "mett" på multebær langs denne stien.

Turen går så videre et stykke innover fjellet (ca 300-400 meter) over berg, lyng og litt "tørr" myr. Stien videre er lett synlig.

Når det har gått oppover, går det også nedover. Den smale stien går videre ned til KORSDALEN forbi KORSDALSVANTNET der fisken alltid spretter. Kjør videre forbi vannet, hold stien rett frem, og inn i småskogen på andre siden. Her er det viktig at du ikke krysser bekken, men holder deg på høyre side. Velger du venstre side må du nok trille litt mer, hvis du da ikke er en av de "tøffeste". Følg bekken helt ned til grusveien. Du er nå i STORVASSBOTN (dette er også traseen til HARSTADRITTET). Ta til høyre nedover grusveien. Følg veien forbi STORVANN NORD på din venstre side. Etter ca 3 km passerer du STEINSÅSVATNET på din høyre side. Følg veien helt ut til ÅSEGAARDEN. Stopp når du kommer til asfaltert vei.

På din høyre side går det nå en sti gjennom krattskogen. Dette er også trasene til HARSTADRITTET. Følg merket sti (røde og hvite bånd) innover i skogen over BERGSELVA og forbi TRAVBANNEN. Du vil etter ca 10 min befinne deg i krysset merket med skilt/pil MUSVANNET igjen.

Ta veien til venstre og følg veien tilbake forbi GRUNNVANNET til FOLKEPARKEN. Jeg personlig vil benytte anledningen til å ta et bad i GRUNNVANNET. Her er det to badebrygger og ofte masse folk som bader, griller og soler seg.

Hvor lang tid man bruker på denne turen er jo opp til hver enkelt. Når jeg tar det som en treningstur bruker jeg ca 2 timer. Tar man det med ro, og nyter utsikten. Spiser litt multer og blåbær kan man godt bruke hele dagen. Denne turen anbefales på det sterkeste.GOD TUR.