Kilhusåsen

Grendehuset på Kilhus, ved Åsegarden militærleir

Sist oppdatert 30. april 2003 kl 00.00

• Kommune: Harstad

Følg asfalten fra Harstad sentrum, nordover skilting mot Kvæfjord og Borkenes. Stor avkjøring med busslomme og snuplass ved oppkjøring til Åsegarden militærleir. Her ser du et stort hvitt hus litt oppi skogkanten på høyre side. Traktorsti oppover åssiden på øversiden av dette.

Ved foten av Bergsåsen, øverst på Bergseng i utkanten av Rypelia bolgifelt.

Noe traktorsti til å begynne med, deretter sti. Mulig å gjennomføre hele greia uten å gå, men det er bratt og langt opp til å begynne med.

Følg traktorstien på øversiden av Kilhus Grendehus og oppover åssiden. Bratt, men man kommer til en grind hvor man må løfte sykkelen over og her kan man ta en pust i bakken.

Toppen av en stygg kneik, veien svinger til høyre og oppover, følg på! Litt flatt og opp på neste kolle er det et lite kryss hvor du skal til høyre.

Hold høyden og ta så oppover til venstre for den siste av de stygge stigningene :-) Pust i bakken med skjelvende lår, nyt utsikten mot Harstad og Folkeparken.

Følg stien langs ryggen, man kommer ned i et lite søkk mellom to åsrygger, her skal du opp mot høyre. Steinete parti hvor du må av sykkelen. Stien deler seg her på toppen av steinene, ta til venstre og følg kanten bortover, litt smalt og kranglete men du er snart fremme ved et utsiktspunkt Djupedalen med fabelaktig utsikt over Møkkelandsvannet og utover mot Grytøya, Nyt!

Kjør inn i skogen med utsikten rett i ryggen til du kommer til en sti som peker nedover mot venstre. Hold deg på stien! Det kan ligge litt piggtråd fra krigens dager og slikt på høyre side av stien nedover. Dette er en kongelig nedkjøring som er nesten helt fri for fotturister og slikt. Eneste er sauer og sauemøkk som setter seg fast i dekkene og treffer deg i trynet når du får god fart... :-)

Etter noen minutter kommer du til en bekk som du elegant drar på igjennom, puster litt og kikker på utsikten, samler kroppen og troppene og følger på det siste partiet ned til sivilisasjonen.

Bratt og sleipt er nøkkelord her. Følg stien nedover og sving til venstre når det åpner seg opp i en snau åsside. Selvforklarende hvor du skal. Gjennom et lite skogholt og så er det en grind og du er midt inne i et nybygd boligfelt, Rypelia. Velkommen ned til asfalten igjen! Moro :-)