Årdal Grovsyklarlaug er i gang med planleggingen av ny pumptrack, som etter planen skal åpne neste sommer. Illustrasjon: Rekkje Stiutvikling AS
Lesetid: 2 minutter
Planen er å bygge en pumptrack med tilhørende hopplinje i strandkanten i Årdal. Dersom alt går på skinner, håper grovsyklarlauget å kunne komme i gang med byggingen til våren, og at anlegget kan stå ferdig under to måneder etter byggestart, sier Erlend Ese i Årdal Grovsyklarlaug.
Ese er en av fire ildsjeler bak den nye stisykkelklubben Årdal Grovsyklarlaug, som ble stiftet like før sommerferien. Grovsyklarlauget ble startet for å utvikle stisykkelmulighetene i området og bidra til å skape et lokalt miljø for stisykling.
Etter at de fire hadde brukt koronavåren til å bygge en sti på restene av en gammel stølsveg i Seimsdalen, innså de at Årdal har behov for et mer variert sykkeltilbud om de skal skape et sykkelmiljø, spesielt med tanke på rekruttering.
– Det er bratt og ulendt der stien i Seimsdalen ligger, og mesteparten av den er nok av svart gradering. Så hvis vi skal skape et større sykkelmiljø må vi ha noe å tilby også for de som er helt ferske og de som har litt mer erfaring, ikke bare de som vil sykle svarte stier, sier Ese.
Årdal grovsyklarlaug: (fra venstre) Kristian Larsen, Erlend Ese, Lars Kristian Fauske og Eirik André Robertsen. Foto: Synne Asheim Haga
Bygges av Rekkje og lokalt engasjement Årdal Grovsyklarlaug fikk det prisbelønte sykkelanleggsfirmaet Rekkje Stiutvikling AS til å lage designen for banen. Selve pumptracken skal også bygges av Rekkje, mens Årdal Grovsyklarlaug stiller med dugnadsinnsats både underveis og til ferdigstillingen.
Dessuten har grovsyklarlauget fått med seg en lokal, sykkelinteressert entreprenør som stiller med nødvendige anleggsmaskiner og utstyr til byggingen, samt at firmaet Montér Andersen har bidratt med kosteskaft, skruer og verktøy til stibyggingen i Seimsdalen.
Årdal grovsyklarlaug brukte koronavåren til stibygging i Seimsdalen. Nå vil de bygge pumptrack og hopplinje også. Foto: Erlend Ese
Budsjett på 1.2 millioner kroner Totalt har anlegget med pumptrack og hopplinje en prislapp på 1.2 millioner kroner. Grovsyklarlauget vil søke om halvparten som spillemidler. For de resterende 600.000 kronene har de budsjettert med 250 000 kroner fra sponsorer og egenkapital, 150 000 kroner i dugnadsinnsats og 200 000 kroner i tilskudd fra kommunen.
I starten av november fikk Årdal Grovsyklarlaug 75 000 kroner fra Koronafondet i Sparebanken Vest. De har også fått 15 000 kroner fra Elektromontasje Årdal og 50 000 kroner fra Seimsdal Kraft i høst. Dermed er de første kronene snart på konto, og Ese håper de vil ha resten av finansieringen på plass før vinteren er over.
Skisse over pumptrack-anlegget som Årdal grovsyklarlaug har fått Rekkje Stiutvikling AS til å designe for seg. Illustrasjon: Rekkje Stiutvikling AS
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.