POPULÆRT: Det er Rekkje Stiutvikling AS som designet og bygget pumptracken i Ørsta. Anlegget sto ferdig i 2019. Foto: Rekkje Stiutvikling AS
Lesetid: 3 minutter
Selv om pumptracken ikke direkte har bidratt til å øke antall medlemmer i sykkelklubben, har sykkelanlegget fått opp interessen for sykling i Ørsta.
– Planen var å bygge et anlegg som kunne friste ungdommen til å møtes for å sykle i stedet for å henge andre steder eller sitte foran en skjerm, sier leder i Ørsta sykkelklubb Tov Lerheim.
Slik sett føler han at klubben har oppnådd det de håpet med pumptracken, som sto ferdig i 2019.
– Barn og unge sto jo klare med terrengsykler, BMX-sykler, vanlige gatesykler, sparkesykler og skateboards allerede før asfalten var tørr, og vi ser at banen fortsatt brukes daglig av folk i alle aldre. Folk kommer her med alt som kan rulle, sier Lerheim.
Derfor har ungdomsskolen, som har pumptracken som nabo, investert i over 20 lånesykler og tilhørende beskyttelsesutstyr slik at anlegget kan brukes både i friminutter og i undervisningen. Sykkelklubben har også en del sykler og utstyr til utlån.
Banen ligger i Ørsta sentrum som en del av et større idrettsanlegg med blant annet fotballbaner og idrettshall. Da kommunen fikk tildelt koronamidler i fjor, ble området også utvidet med et skateanlegg og en Tufte-park tvers over veien.
– Vi skulle gjerne utvidet sykkelanlegget med flere tilbud, men det er ikke plass til å bygge mer i tilknytning til pumptracken slik den er plassert. Men vi har satt opp tre rastebenker ved pumptracken slik at både foreldre og de aktive har et sted der de kan sitte og slappe av, sier Lerheim.
ASFALTERT ANLEGG: Ørsta Sykkelklubb gikk for en asfaltert pumptrack, blant annet for å sikre at anlegget tåler klimaet og nedbørsmengdene i Ørsta. Foto: Tov Lerheim
Bygget for 1 million kroner Det er Rekkje Stiutvikling AS som har designet og bygget pumptracken i Ørsta.
– Å bygge en pumptrack er såpass komplisert at vi la opp til å få Rekkje til å gjøre hele jobben, fra design til realisering, uten innslag av dugnad. Det eneste vi har gjort, er beplantning etter at anlegget var klart, sier Lerheim.
Klubben bestemte seg også for å gå for et asfaltert anlegg fra start.
– Med det klimaet og de nedbørsmengdene vi har her, er det ingenting annet som ville holde. I ettertid har vi også fått asfaltert ytterveggene på pumptracken, sier Lerheim.
Prislappen for anlegget var 1 million kroner, ferdig asfaltert. Finansieringen var et spleiselag.
Kommunen bidro med tomt og en avtale om at sykkelanlegget får bruke arealet i minst 25 år framover, samt 175.000 kroner til nærmiljøanlegg.
Videre fikk Ørsta sykkelklubb tildelt 300.000 kroner i spillemidler og 300.000 kroner fra SpareBank1 Søre Sunnmøre, mens resten av budsjettet kom på plass med tilskudd fra klubbens sponsor MOWI (tidligere Marine Harvest), Lions Club og 125.000 kroner av sykkelklubbens egne midler.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.