Etter bare kort tid på markedet, kommer en revidert utgave av Santa Cruz Heckler, med tilnavnet MX. Og nei, MX står neppe for motocross i denne sammenhengen, her er det du trenger å vite.
NY ELSYKKEL: Dette er den nye elsykkelen fra Santa Cruz, Heckler MX. Foto: Santa Cruz
Det var knyttet stor spenning til om det populære stisykkelmerket Santa Cruz i det hele tatt kom til å kaste seg på elsykkel-bølgen.
Det tok litt tid, men det gjorde de til slutt når de lanserte Heckler.
Nå kommer Heckler MX, en ny elsykkel hvor de har spilt videre på plattformen de lanserte. Og Heckler MX er forskjellig, på flere måter.
Dette er bare noen av nyhetene på Heckler MX:
Forskjellig hjulstørrelse foran/bak
Ny motor fra Shimano
140 millimeter vandring foran/bak
For det første er Heckler en såkalt «mullet», det vil si at man har 29-tommer hjul foran og 27,5-tommer hjul bak. Dette har vi nå sett flere produsenter ty til, som for eksempel Intense Tazer som vi har testet.
Argumentet for å velge forskjellige hjulstørrelser, skal være at man får det beste fra begge verdener, med stabilitet og gode egenskaper for å rulle over ting foran, mens bakenden forblir leken og enkel å flytte rundt. Å bruke et mindre bakhjul tillater også litt kortere kjedestag, som er med på å beholde svingvillige egenskaper.
Heckler MX går litt ned i vandring – her er det snakk om 140 millimeter foran og bak, mens første utgave hadde 160 millimeter foran og 150 millimeter bak.
Heckler MX får også den nye EP8-motoren fra Shimano, og samtlige modeller fra Santa Cruz har Shimano-motor. Som vi har omtalt før har den motoren en rekke oppgraderinger, blant annet kraftigere dreiemoment og lavere vekt.
Batteriet er på 500wh- altså ikke like stort som på enkelte andre el-sykler, argumentet fra Santa Cruz er at dette er med på å holde vekten nede. Og Santa Cruz skjemmer seg ikke bort på vekta - toppmodellen er bare noen gram unna å bikke under 20 kilo, noe som setter sykkelen på den lettere enden av skalaen for slike sykler.
VEKT
Dette er vekten Santa Cruz oppgir for de ulike modellene:
Heckler 8 CC MX R: 21.94 kilo
Heckler 8 CC MX S: 20.53 kilo
Heckler 8 CC MX XT: 20.11 kilo
Heckler 8 CC MX X01 Reserve: 20.13 kilo
Heckler MX vil i følge importør Speedproducts være tilgjengelig i Norge fra slutten av november, og her er norske priser for den nye Heckler MX:
R Kit: 74000 kroner.
S Kit: 89000 kroner.
XT Kit: 95000 kroner.
XO1 Kit: 11500 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.