Santa Cruz lanserer nå sin første el-stisykkel. La oss bare gjøre unna detaljene for dem som er ivrige. Dette er nøkkelpunktene for den nye sykkelen:
Sykkelen har fått navnet Heckler. For de uinnvidde så er ikke dette navnet nytt i Santa Cruz-familien. Leter du i arkivet over sykkelmerkets modeller vil du finne tidligere versjoner (helt tilbake i 1996), men da med enklere demperoppheng og et helt annet utseende. I den nye stisykkelen sin har Santa Cruz åpenbart tatt designmessig utgangspunkt i de siste modellene som er sluppet, som Tallboy og Bronson. VPP-opphenget med lavtliggende linker har dog blitt justert for at man gjerne ofte blir sittende å tråkke der man vanligvis ville stått og tråkket med en umotorisert sykkel.
Når det kommer til hjulstørrelser, er det litt mer ulikt hva produsentene velger å gjøre. Noen går for sykler med 29-tommer hjul foran og bak, andre velger såkalte «mullet»-løsninger med 27,5-tommer hjul bak og 29-tommer hjul foran, mens andre går for et rent 27,5-oppsett. Santa Cruz har gjort sistnevnte, og syklene kommer utstyrt med store, 2,6 tommer brede dekk.
Har du lest vår store gruppetest av elsykler for sti?
Når de først elsyklene begynte å komme var de gjerne ikke så lekne og håndterbare som umotoriserte sykler, men de aller fleste produsentene har nå justert seg inn mot en geometri som ikke avviker alt for mye. Santa Cruz følger trenden, og en modell i large har følgende nøkkelpunkter: (se komplett geometritabell nedenfor)

geometri-santa-cruz-heckler
Rammen for den nye modellen vil enn så lenge kun være tilgjengelig som CC-versjon, altså Santa Cruz´dyreste karbontype. Om det ikke bare er rammen som står for lav vekt, så skal toppmodellen angivelig veie ned mot 21 kilo. Størrelsene går helt fra small til dobbel XL, så ryttere rundt to meters høyde vil ha bra med spillerom. Det vi derimot ikke ser av pressebildene, er justerbare kjedestag og justerbar geometri som på blant annet Tallboy.
Forvirret? Her ser vi på de ulike el-motorene.

SKVETTLAPP: Demperopphenget er beskyttet av en liten skjerm. Men det er ikke justerbar geometri som på flere av Santa Cruz´umotoriserte sykler.
Noen ville kanskje forventet av et high-end merke som Santa Cruz en egenutviklet motor eller lignende, men amerikanerne har altså valgt å basere seg på Shimano sitt gjennomprøvde Steps-system. Batteriet er integrert i rammen, men skal kunne fjernes ved hjelp av en nøkkelfri løsning. Bryteren til Shimano er en av de mer elegante på markedet, og lar seg fint kombinere med alskens heve/senkepinner. Displayet kjenner vi også igjen fra før, med tydelig skjerm som viser assistanse-nivå, batteritid og mer.

PÅ-KNAPP: Bryteren for å starte Shimano-motoren ligger plassert lav på sykkelen over kranken.

LAVT TYNGDEPUNKT: Mange sykkelprodusenter sverger til Shimano sine Steps-motorer, så også Santa Cruz.
Modeller
Den nye Heckleren er tilgjengelig i fire modeller. Felles for dem alle er at de har motor fra Shimano, og drivverk fra SRAM. Santa Cruz har aldri hatt rykte på seg for å være et billig-merke, og med følgende veiledende priser er det lite som tyder på at det kommer til å endre seg. Selv om toppmodellen ikke nærmer seg Specialized sin luksusutgave av nye Turbo Levo SL, er vi fortsatt på solid bruktbil-nivå:
R KIT 70 000 kroner
S KIT 80 000 kroner
XO1 KIT 100 000 kroner
XX1 KIT 135 000 kroner

BESTEVENNER? Felles for alle de fire modellene er SRAM-drivverk, kombinert med Shimano-motor.
Syklene er tilgjengelig for salg fortløpende.

CC med S-kit

CC XO1-kit med Reserve-hjul

CC XX1 AXS-kit med Reserve-hjul