Avstemning - kraftig eller sporty elsykkel?

Er det best med en elsykkel med stort batteri og enorm rekkevidde, eller en litt mer sporty variant som gir en mer livlig sykkelfølelse?

Sist oppdatert: 5. april 2022 kl 11.05
Lesetid: 1 minutter

Utviklingen av elektriske stisykler er eksplosiv, og det legges mye prestisje i å lage de beste motoriserte stisyklene fra flere produsenter.

Mesteparten av denne konkurransen går på motoren, og å lage den beste motoren. Og akkurat som med elektriske biler, er batterikapasitet og rekkevidde et sentralt tema.

5. april 2022 lanserte Canyon sin nye Spectral:ON, med hele 900 watt-timer integrert batteri. Dette er en av elsyklene på markedet med desidert størst batterikapasitet. Slike elsykler med stort batteri og fullkraftsmotor har gjerne stort dreiemoment og oppleves ekstremt kraftige, men veier en god del.

I den andre enden av skalaen har man såkalte lettvekts-elsykler, som er laget etter en litt annen tilnærming. Her er batteri og motorkraft nedtonet, mens man til gjengjeld ofte får en ganske mye lettere sykkel. Gode eksempler på dette er Trek E-Caliber og Specialized Turbo Levo SL.

De to typene elsykler har sine fordeler og ulemper, hva ville du valgt hvis du skulle kjøpe deg elektrisk stisykkel?

Fullkraftsmotor og stort batteri, eller lettvektsmotor og mindre batteri?

Hvilken type elektrisk stisykkel liker du best?

Publisert 27. februar 2022 kl 10.01
Sist oppdatert 5. april 2022 kl 11.05
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen