Når vi tenker på merkene Intense, Yeti og Santa Cruz er det ikke rittsykling vi først tenker på. De amerikanske kult-merkene har de siste årene fokusert på grovere redskap. Yeti har dominert endurokonkurransene med superstjer nen Richie Rude, mens Santa Cruz har herjet i utforløypene med stjernelaget Santa Cruz Syndicate, frontet av legenden Greg Minnaar og Steve Peat. Også Intense satser stort i utforsirkuset og lever godt på statusen som pionerer innen utforsykler.Les også: Test av kompressorpumper til slangeløst. Når det kommer til lettbeint rittsykling i ring, eller både opp og ned høye fjell, har de tre amerikanske merkene holdt en vesentlig lavere pro l. Intense har aldri hatt noen stor rittsatsing, men hadde en rittsykkel i sin Spider på begynnelsen av årtusenet. Santa Cruz har gjennom hele sin 24 år lange eksistens hatt rittvennlige sykler i kolleksjonen. Det er lett å spore linjen til dagens nye Blur gjennom alu-sykkelen Superlight, via første generasjon Blur i aluminium og Blur XC carbon fra 2011 frem til testsykkelen vi har med her. Det har likevel vært fem år siden Santa Cruz sist hadde en ærlig rittsykkel i kolleksjonen. Yeti har på sin side den rikeste rittradisjonen noe merke kan ha. På begynnelsen av nittitallet var merkets turkise og gule sykler ensbetydende med det ypperste innen rittsykling. Yeti var det første terrengsykkelmerket med et ambisiøst racing-lag og høye sponsorbudsjetter. Produsenten har hatt både ritthalvdemper og rittfull- demper i kolleksjonen de este av de siste 15 årene, men har ikke lagt sjela i satsingen, frem til nå.Felles for alle syklene i denne testen er at de kommer fra produsenter med stor ekspertise og høy statusnår det kommer til stisykler, men med mindre ærlig fokus på reinspikka rittsykler. Dette medfører at de kan bringe noe annet til startfeltet enn de mer tradisjonelle rittmerkene fra sentral-Europa og USA.Les også: Test av litt mindre dyre rittfulldempereAlle syklene her er tiltenkt brukt som rittmaskiner både i hektiske rundbaneritt og i lange, tekniske maratonritt, og gjerne etapperitt. Utgangspunktet for de tre merkene er tilsynelatende ganske likt, men resultatet har blitt ganske forskjellig. Syklene her skiller seg i varierende grad fra rittsyklene vi ser verdenscupen i rundbane. Intense Sniper og Yeti SB100 har en ganske annen geometri enn vi tradisjonelt forbinder med lynraske rittsykler. Santa Cruz Blur har kanskje sitt opphav blant stisyklene, men har valgt en mer tradisjonell tilnærming når det kommer til rittgeometri og oppsett forøvrig. Det er fortellende at både Intense og Yeti har utstyrt sine rittsykler med senkepinne som standard. Santa Cruz Blur er klargjort for senkepinne, men du må montere det selv.Yeti har i tillegg valgt å lage sin rittsykkel mer robust og solid enn det vi vanligvis ser til slik bruk. Dette øker også vekten noe. Noen enkle utskiftninger av dekk og hjul kan spare en del hundre gram. Noe som vil kunne gjøre SB100 ganske så konkurransedyktig også her. Husk at for å komme først i mål, må du først komme i mål. Tidligere tester vi har gjort tilsier at 1 kilo ekstra sykkelvekt vil koste deg i overkant av 1 prosent i tid. Men dette fordrer at alt annet er likt. Ekstra stivhet, mer solide og gripevennlige dekk og ikke minst senkepinne er alle faktorer som kan påvirke sluttiden i et teknisk ritt i positiv retning. Intense på sin side har fokusert på geometrien for å gi Sniper unike egenskaper i terrenget. Vekten på Sniper er konkurransedyktig i et verdenscupfelt, selv med senkepinne. Santa Cruz veier det samme som Intense, mer her bør du beregne inn ca 300 gram ekstra til senkepinne for å få ut fullt potensial. Vi har vurdert Blur som den kommer, uten senkepinne, men har også syklet den med.Alle syklene her har komplekse demperoppheng som er kjent for sine gode tråkkeegenskaper, men også for evnen til å suge opp store og mindre slag i terrenget. Både Intense og Santa Cruz har fokusert på fulldempere siden begynnelsen. Yeti har også helt tydelig prioritert fulldempere de siste årene. De este mer tradisjonelle rittsyklingsmerker legger fortsatt store ressurser i å lage superlette halvdempere. Intense lager ikke dette i det hele tatt. Santa Cruz lanserte en ny halvdemper - Highball, parallelt med nye Blur, mens Yeti ikke har gjort stort med deres klassiske ARC halvdemper de siste årene. Ingen av de tre lager landeveissykler for rittsykling på asfalt.Da alle de tre produsentene her har sitt fundament trygt på stisykkelsiden av skalaen var det en viss for- venting om spesielt gode sti-egenskaper i testlaget. Har disse produsentene klart å ta rittsykkelformatet på det alvoret disiplinen krever, uten at det går for mye på bekostning av de gode sti-egenskapene merkene har blitt kjent for?Testerne:  Kristoffer Kippernes (32) KRISTOFFER H. KIPPERNES (32) Redaktør og fotograf, Terrengsykkel Kristoffer har testet sykler i de aller fleste kategorier siden 2010. Han liker fremfor alt å sykle sti både i skogen og på fjellet, og bruker gjerne noen forsøk på et vanskelig crux der det dukker opp. Har syklet nesten hele landet rundt i arbeidet med boken Stisykling i Norge, og har Nordmarka i Oslo som nærmeste nabo. «Skulle jeg valgt én sykkel som jeg skulle brukt hver dag og til de 3-4 rittene jeg vil kjøre i løpet av en sesong, ville det vært Yeti SB100» Øyvind Aas (41) ØYVIND AAS (42)  Testredaktør Fri Flyt Øyvind har testet sykler i over et tiår, og syklet nesten hele livet med en forkjærlighet for tekniske stier, det være seg på stitur med venner eller med startnummer og pulsklokke «Santa Cruz bruker sin demper- og karbonekspertise på Blur til å lage en supereffektiv rittsykkel som føles robust nok for uvøren stisykling.» Mathias Marley (30) MATHIAS MARLEY (30) Mariningeniør Mathias har vært fast innslag i Terrengsykkels testpanel i ere år. Han syklet aktivt rundbane som yngre. De siste årene har fokus vært stisykling, men han er ikke fremmed for ritt, både rundbane, maraton og enduro. Testpanelets ingeniør bidrar sterkt i analysene med innsikt om både mekanikk, demperoppheng komponenter. «Intense Snipers unike geometri bringer virkelig noe nytt til rittsykkelmarkedet. Lynrask i tråkket og vågal nedover - man kan fort vinne ritt på sånt.»