Specialized Turbo Levo er inne i sin andre generasjon og deler nå mange rammedetaljer med fjorårets nye Stumpjumper. Turbo Levo Comp Carbon står kanskje et stykke ned på Specializeds elsykkelhylle, men den er likevel den desidert dyreste sykkelen i denne testen. Mye av overprisen kan tilskrives den lekre karbonramma, som sømløst integrerer motoren som Specialized har utviklet i samarbeid med tyske Brose. Ramma har integrert batteriet i underrøret, men du kan relativt lett ta batteriet ut for å lade det i leiligheten nårdu bor i femte etasje uten heis.

På papiret fremstår ikke Specialized-sykkelen som så godt utstyrt som prisen tilsier, iberegnet den ekstra kostnaden til karbonramme. Men Specialized er gode til å prioritere komponenter som er viktige for den kategorien sykler det gjelder. Så også her. Turbo Levo Comp Carbon kommer med kraftige dekk og bremser. Den kommer med relativt gode demperenheter, selv om vi gjerne kunne ha ønsket oss en kraftigere gaffel. I tillegg har Specialized valgt å sette opp Turbo Levo Camp Carbon med kraftige 29er-hjul med brede felger. Hjulstørrelsen gjør mindre av seg med motor enn uten, men større hjuldiameter med mindre død gummi gir mer snert i sykkelfølelsen og gir sykkelen en kvikkere og mer letthåndterlig følelse.

På en sykkel til 70 000 forventer vi en del mer enn et 11-delt NX-drivverk uten mulighet for å skifte mer enn ett gir om gangen, men det kan hende Specialized også har gjort dette bevisst, av andre grunner enn ren kostnadskutting. Under sykling på elsyklene i denne testen ble det raskt klart at kraftig motor mer enn kompenserer for manglende girutvalg. Det at du ikke kan gire mer enn ett gir om gangen kan også være med på å idiotsikre drivverket mot overivrige girskift med nok kraft i motoren til å ryke både kjeder og bakgir. Specialized sin motor er spesialtunet med egenutviklet programvare. Den gir nest mest moment av motorene i denne testen, mer enn 10 prosent mer enn den neste på lista. Rocky Mountain-sykkelen er oppgitt til å ha mye høyere dreiemoment enn Specialized Turbo Levo, men det oppleves ikke slik i bruk.