Specialized Turbo Levo er inne i sin andre generasjon og deler nå mange rammedetaljer med fjorårets nye Stumpjumper. Turbo Levo Comp Carbon står kanskje et stykke ned på Specializeds elsykkelhylle, men den er likevel den desidert dyreste sykkelen i denne testen. Mye av overprisen kan tilskrives den lekre karbonramma, som sømløst integrerer motoren som Specialized har utviklet i samarbeid med tyske Brose. Ramma har integrert batteriet i underrøret, men du kan relativt lett ta batteriet ut for å lade det i leiligheten nårdu bor i femte etasje uten heis. HELINTEGRERT: Den lille og lette Brose-motoren gjør lite av seg rent visuelt. På papiret fremstår ikke Specialized-sykkelen som så godt utstyrt som prisen tilsier, iberegnet den ekstra kostnaden til karbonramme. Men Specialized er gode til å prioritere komponenter som er viktige for den kategorien sykler det gjelder. Så også her. Turbo Levo Comp Carbon kommer med kraftige dekk og bremser. Den kommer med relativt gode demperenheter, selv om vi gjerne kunne ha ønsket oss en kraftigere gaffel. I tillegg har Specialized valgt å sette opp Turbo Levo Camp Carbon med kraftige 29er-hjul med brede felger. Hjulstørrelsen gjør mindre av seg med motor enn uten, men større hjuldiameter med mindre død gummi gir mer snert i sykkelfølelsen og gir sykkelen en kvikkere og mer letthåndterlig følelse. KUL DETALJ: SWAT-verktøyet som popper opp av kronerøret er en fin detalj. På en sykkel til 70 000 forventer vi en del mer enn et 11-delt NX-drivverk uten mulighet for å skifte mer enn ett gir om gangen, men det kan hende Specialized også har gjort dette bevisst, av andre grunner enn ren kostnadskutting. Under sykling på elsyklene i denne testen ble det raskt klart at kraftig motor mer enn kompenserer for manglende girutvalg. Det at du ikke kan gire mer enn ett gir om gangen kan også være med på å idiotsikre drivverket mot overivrige girskift med nok kraft i motoren til å ryke både kjeder og bakgir. Specialized sin motor er spesialtunet med egenutviklet programvare. Den gir nest mest moment av motorene i denne testen, mer enn 10 prosent mer enn den neste på lista. Rocky Mountain-sykkelen er oppgitt til å ha mye høyere dreiemoment enn Specialized Turbo Levo, men det oppleves ikke slik i bruk.  LYSSHOW: Bryteren på overrøret fungerer også som indikator for motornivå og batterikapasitet. I tillegg gir Specialized-motoren også mest assistanse av alle. I Shuttle-modus, som er Specializeds topp-stilling på motoren, kan den røde karbonsleden yte mer enn 400 prosent av det du selv legger ned i pedalene. Vi lærte oss fort å bruke motoren aktivt i teknisk terreng. Korte tilslag i pedalen gir solid fremdrift og hjelper deg raskt ut av kniper mellom steiner eller nedi søkk i terreng. Specializeds motor har kun tre nivåer, men du kan til gjengjeld justere alle nivåene med den enkle mobilappen. Her kan du både justere akselerasjon og maksassistanse. Du kan også legge inn en planlagt runde slik at sykkelen selv hjelper deg med å porsjonere ut kraft slik at du har batteri hele veien. KLASSISK: Demperoppheng med leddet kjedestag (Horst link/FSR-link) er fortsatt en super løsning for aktiv og smidig demping på tråsykler. Men en kraftig og smart motor ville ikke vært nok hvis sykkelen ikke fungerer i de situasjonene der du ikke trenger eller ønsker assistanse, som i utforkjøringer og stisykling i høy fart. Specialized Turbo Levo Comp Carbon leverer også her. Den lave vekten og den fine stisykkelgeometrien gjør at du fort glemmer at du drar på snaue ti kilo ekstra nedover skråningene. Passe lang rammelengde, god rammehøyde, korte kjedestag og middels slake vinkler fungerer supert sammen med de store og kvikke hjulene. Specialized-sykkelen lar seg hoppe og manøvrere akkurat slik du ville ha gjort det med en umotorisert stisykkel. Det effektive demperopphenget, som egentlig har lite å si i terreng der motoren drar, gir grep, trygghet og komfort nedover. Den litt slankere gaffelen er en spesiell elsykkelversjon som har kraftigere innerbein og kronerør – og dette gjør at gaffelen matcher sine kraftigere storesøsken når det kommer til presisjon og stivhet. Under testingen følte vi ikke at gaffelen bremset oss noe. RETT INN: Vaierføringen er ryddig og funksjonell. Specialized beviser igjen med sin Turbo Levo Comp Carbon at de er mestere på kategoritolkning. De kombi- nerer bransjens kraftigste motor med topp sykkelfølelse og kjøreegenskaper – alt i en brukervennlig pakke som i tillegg er til forveksling lik en vanlig stisykkel rent utseendemessig.