Forrige generasjon Lux var testvinner her i Terrengsykkel for noen år siden. I 2019-sesongen kommer Canyon Lux også til å være arbeidsverktøyet til vår eneste rundbaneproff, Petter Fagerhaug. Den nye Canyon Lux-sykkelen kommer i to versjoner. SLX-versjonen har Canyons dyreste karbonkonstruksjon og 100 mm vandring i gaffelen. De litt rimeligere SL-variantene har rimeligere og noe tyngre karbonramme, samt 110 mm vandring i gaffelen. Vi har testet den nest dyreste av SL-modellene. Til tross for at prisen totalt ferdig importert til Norge havner på rett rundt 40 000 kroner, har Canyon Lux SL 8.0 Pro en av de gjeveste utstyrspakkene i testen. Drivverket er et komplett Sram X01 Eagle-oppsett med tolv gir og karbonkrank. Bremsene er Srams supre Level TLM. Srams underbruk Rock Shox står for støtdempingen både foran og bak. 

Les om Petter Fagerhaugs Canyon Lux her: 

Helt nye Canyon Lux har fått modernisert geometri med lengre ramme, kortere stem og noe slakere styrevinkel. Vi stusser likevel litt på at Canyon ikke har vært litt mer progressive i tilnærmingen. 69,5-graders styrevinkel med en gaffel med en centimeter lenger vandring enn standard for kategorien, er i den bratte enden av skalaen for segmentet for tiden. Dette gir kvikk styring og god følelse ved stående jaging, men stjeler også litt selvtillit nedover. Canyon kompenserer fint for dette med å levere sykkelen med en en fin Kind Shock senkepinne som standard. Med lavt sete ned tekniske nedkjøringer blir en bratt front mindre skummelt. Den ekstra lengden på gaffelen kombinert med styreutslagsbeskytteren gir også litt høyere front enn flere av konkurrentene. Dette gir også trygghet nedover, men stjeler også noe av den gode følelsen ved stående klatring som den ellers bratte styrevinkelen bidrar til.