Petter Fagerhaug vant overlegent i herrenes eliteklasse under norgescupåpningen på Fiskum i helgen. Seieren tok han på sin Canyon Lux rittfulldemper.

GJØRMEFEST: Petter Fagerhaug tok seieren i Fiskumrittet under krevende forhold.
– Hva er du spesielt fornøyd med på sykkelen?
– Den er utrolig responsiv. Det gir smil om munnen når man spurter og akselerer. Som rundbanesyklist, med mye spurting i kneiker, er det en stor fordel. I lange og fartsfylte utforkjøringer, opplever jeg den som meget stabil. Det er en fullblods rittsykkel i mine øyne. Aggressiv og rask.
– Hva er den største forskjellen fra Scott, som du har syklet på tidligere?
– Geometrien på de to syklene er vidt forskjellig. Foreløpig har jeg ikke syklet rundbaneritt for sammenligning, men jeg tror Canyon er en mer rundbane-preget sykkel. Altså mer aggressiv, bygget for tråkking og akselerasjoner.
– Hvordan opplever du den nye XTR-gruppa?
– Den er helt magisk. Sponset eller ei, så er det nye drivverket knallbra. Da jeg byttet fra SRAM til Shimano var jeg redd for å miste følelsen av kontant giring. Altså fra neste gir smack-smack, til det å ha en jevnere giring, som Shimano er kjent for. Den jevne giringen gjør at man kan gire, tross at det legges mye kraft i pedalene. I løpet av Cape Epic hadde jeg noen mørke øyeblikk, der jeg ga blaffen i om kjedet ville ryke eller ikke. Det hendte jeg tråkka til hva jeg var god for, girte både opp og ned, likevel virket det som om kjedet gikk som varm kniv i smør. De nye Shimano-navene gir rask respons når du skal trøkke til fra start eller ut av en sving. Det i kombinasjon med den nye giringa, gir et drivverk som er godt egnet til rask sykling.
– Står heve/senkepinnen på i alle ritt?
– Jepp! På landeveisritt vil jeg vurdere å bruke stiv pinne.
– Hva kan du si om Duke-felgene?
– De er veldig lette. Likevel kjennes de stive ut og gode å sykle med. Det hendte jeg hadde noen saftige gjennomslag i Cape Epic, likevel skjedde ingenting med verken felg eller dekk.

SAUS: Drivverket på sykkelen til Petter fikk gjennomgå i gjørma.
– Eksperimenterer du noe med utveksling?
– Lite. Jeg har syklet på 36-drev de siste årene. Men kanskje jeg eksperimenterer med 38 for mer moment. Shimano har flere muligheter for utveksling på kassett, men 10-51 funker til alt mulig. Enten det er World Cup rundbane eller maraton i Dolomittene.
Les også: Fagerhaug vant overlegent på Fiskum
– Hva gjør du av sykkeltilpasning?
– I løpet av de siste årene har jeg funnet en sittestilling jeg er ganske komfortabel med. I år har jeg fått tilpasset raceren med hjelp fra laget, som kanskje fører til noen endringer på terrengsykkelen.
– Hva slags trykk kjører du i demperne?
– 85psi foran og 140psi bak. Jeg vil bruke mer tid på lufttrykk, rebound og volume spacere, når snøen smelter på de kjente stiene hjemme.
– Hva med dekktrykk?
– 22/24psi har vært formelen hittil. Med bredere innvendig felg, må jeg gå ned noe. I år blir det nok rundt 20psi.

1 | FLATT: Petter har fjernet Canyon sin «Impact Protection Unit» som vanligvis er på toppen av styrelageret, for å komme lavt nok med styret.

TRØKK: På den nye XTR-kranken har Petter et 36-tenners drev.

HERTUGEN: Brede, men lette karbonfelger er den nye vinen også i rundbane.

TESTPILOT: Petter er testpilot for dekkprodusenten Maxxis. Under rittet brukte han andre dekk enn det som er avbildet her. – Byttet ut Rekon Race med Forekaster. Første gang på Forekaster, og det var virkelig bra. Til forskjell fra smale og rendyrkede gjørmedekk er Forkaster mer likt et stidekk i mønsteret, samtidig som det er åpent nok til å ikke bli fullt av gjørme. Første halvdel av løypa i klin på jorder, kjentes bra ut. Men da vi kom inn på sti siste halvdel, satt det supert på røtter og ga en veldig god kjørefølelse, forteller Petter.

SLEIPT: Petter Fagerhaug kom seirende ut av gjørmefesten på Fiskum.
Petter Fagerhaugs Canyon Lux
RAMME: Canyon Lux, størrelse large
GAFFEL: Fox Float 32 Stepcast 100 mm
BAKDEMPER: Fox Factory Float DPS remote
STYRELAGER: Canyon/Acros
STYRE: Canyon H20 FLAT CF, 720 MM, 5 mm rise, 9° bakoverbøy
HOLKER: Barfly
FREMSPRING: Canyon V14, 80 mm, 6 grader
SETEPINNE: Fox Transfer, 100mm
SETE: Selle Italia Novus Boost
SETEPINNEKLEMME: Canyon
SKIFTER: Shimano XTR 9100
BAKGIR: Shimano XTR 9100
KRANK: Shimano XTR 9100, 36T drev.
KASSETT: Shimano XTR 9100, 10-51T 12-delt
KJEDE: Shimano XTR 9100
BREMSER: Shimano XTR 9100
SKIVER: Shimano XTR 9100, 160 mm
HJUL: Shimano XTR nav og Duke felger 28/25,6mm innvending bredde.
DEKK: Maxxis Rekon Race, 2.25, EXO.
PEDALER: Shimano XTR
FLASKEHOLDER: Tacx
VEKT: Rett i underkant av 10 kilo.