Sveitsiske BMC er et ganske så nytt sykkelmerke, men de har på få år vist at de ønsker å være helt i forkant når det kommer til teknologi og utvikling.Så sent som i 2008 begynte de med landeveissykler i helkarbon. Allerede 11 år senere er de blant bransjens mest innovative både på veien og i terrenget.

Fourstroke er merkets rendyrkede rittfulldemper. Den er konstruert for å ta mannen eller kvinnen oppå raskest mulig fra A til Å via både bratte klatringer, tekniske flater og krevende utforkjøringer. Å lage en god rundbanesykkel kan nesten virke som et umulig kompromiss. En sykkel som kan vinne moderne rundbaneritt må være fjærlett, og sideveis stiv i tråkket. Den må være relativt lav i front for balanse i oppoverbakker. I tillegg må den ha et dempersystem som lar deg gi bånn gass nedover. Dempersystemet må også gi ekstra grep og tråkkeffektivitet bortover og oppover.

Å lage en sykkel som både klatrer som en sveitsisk gemsebukk og går nedover som en sommerbobb i et alpinanlegg, er ikke en enkel sak. Flere ting jobber tilsynelatende mot hverandre. Lav vekt øker klatrefarten, men kan gå utover både holdbarheten og presisjonen nedover. Et tråkkeffektivt demperoppheng kan slite med å åpne ordentlig opp i harde utforkjøringer. I tillegg kan en klatretilpasset geometri plassere kroppsvekten uheldig over sykkelen for de bratteste rennene nedover.