Halvdemperens død har blitt spådd mange manger. Også av oss her i Terrengsykkel. Blant annet i tester der vi har bevist at vi sykler fortere på fulldemper, som denne av en BMC FS01 mot en Canyon Grand Canyon carbon.
Likevel skjer det stadig en utvikling på halvdempere, og de fleste maratonritt i verden blir vunnet på lette halvdempere. Er en mellomting mellom fulldemper og halvdemper den endelige løsningen for rask rittsykling i variert terreng?
Det er lett å se at BMCs gummidemper på deres nye TE01 har en viss funksjon. Den beveger seg med opptil 15 millimeter når bakhjulet treffer slag i underlaget. Det er også lett å se av video-klippet over at bevegelsen først og fremst skjer når du sitter på setet. Står du på pedalene uten vekt på setet er det lettere for bakhjulet å hoppe mot underlaget, enn det tilsynelatende er å komprimere gummidemperen i rammen på sykkelen.
Vi har omtalt BMCs nye halvdemper flere ganger før og kommer tilbake med komplett test av denne og Treks Procaliber 9.9 i Terrengsykkels andre papirutgave i 2016.
Les om Absalons første ritt på den myke halvdemperen her:
En prototype av BMCs myke halvdemper ble brukt av Ralph Näf under sprintrittet på Maihaugen under VM i 2014.
Bli abonnent på bladet i dag å få med deg alt, også alle tidligere utgaver i vårt digitale søkbare arkiv.
Bestill abonnent på FFshop.no

MYKE HALVDEMPERE: Både Trek og BMC har halvdempere med ekstra demping i katalogen for 2016. Vi har testet. Foto: Øyvind Aas
MYKE HALVDEMPERE: Både Trek og BMC har halvdempere med ekstra demping i katalogen for 2016. Vi har testet. Foto: Øyvind Aas

TREKS VERSJON: Procaliber 9.9 har Treks Isospeed teknologi for en viss demping i bakrammen.
TREKS VERSJON: Procaliber 9.9 har Treks Isospeed teknologi for en viss demping i bakrammen.