/ VM

VM2014: Absalon på fulldemper?

Verdens mestvinnende terrengsyklist Julien Absalon har tviholdt på halvdemperen i alle år, men for VM-rittet i Hafjell har franskmannen konvertert til fulldemper. Ny prototype ble bort-valgt i siste liten.

Sist oppdatert: 4. september 2014 kl 19.59
PÅ FULLDEMPER: Det har tatt lang tid, men Julien Absalon har nå endelig bestemt seg for å sykle VM-rittet på en fulldempet BMC FS01. Verden står likevel til påske. Foto: Øyvind Aas
PÅ FULLDEMPER: Det har tatt lang tid, men Julien Absalon har nå endelig bestemt seg for å sykle VM-rittet på en fulldempet BMC FS01. Verden står likevel til påske. Foto: Øyvind Aas
Lesetid: 4 minutter

Det har sittet langt inne hos Julien Absalon. Han var en av de som lengst tviholdt på 26-tommers hjul, og han var en av de som sist sluttet med klatrehåndtak ytterst på styret, men løypa i Hafjell har overbevist ham om at fulldemper må til om han skal kjempe om seieren.

– Dette er helt klart en fulldemperløype, sa Absalons lagkamerat i BMC, Ralph Näf da vi snakket med ham i dag tidlig.

RÅDGIVER: Ralph Näf har syklet på fulldemper i mange år. Her diskuterer han med Absalon sykkel- og dekkvalg.
RÅDGIVER: Ralph Näf har syklet på fulldemper i mange år. Her diskuterer han med Absalon sykkel- og dekkvalg.

RÅDGIVER: Ralph Näf har syklet på fulldemper i mange år. Her diskuterer han med Absalon sykkel- og dekkvalg.

– Det hadde vært kult å vinne med den prototypen som jeg tester for tiden, men jeg kommer i hvert fall ikke til å vinne her uten fulldemper, sier Näf.

PROTOTYPE: Ralph Näf syklet sprinten på denne sykkelen. Noe skjuler seg under neoprensokken og setestagene er veldig tynne.
PROTOTYPE: Ralph Näf syklet sprinten på denne sykkelen. Noe skjuler seg under neoprensokken og setestagene er veldig tynne.

PROTOTYPE: Ralph Näf syklet sprinten på denne sykkelen. Noe skjuler seg under neoprensokken og setestagene er veldig tynne.

Litt senere på dagen observerte vi Absalon i løypa på nettopp sin BMC fulldemper. Vi gikk bort i BMC-teltet for å høre om han hadde bestemt seg for sykkel til lørdagens rundbaneritt.

– Ja, sporten har utviklet seg. Jeg må følge med i tiden, sa Absalon til franske TV-kameraer. Mekanikeren kunne også bekrefte at, jo, Absalon skulle sykle sitt første, viktige internasjonale ritt på en fulldemper.

UTVIKLING: Absalon innrømmer at sporten har utviklet seg og at en fulldemper kan være det som skal til for å vinne gull i Hafjell. Foto: Øyvind Aas
UTVIKLING: Absalon innrømmer at sporten har utviklet seg og at en fulldemper kan være det som skal til for å vinne gull i Hafjell. Foto: Øyvind Aas

UTVIKLING: Absalon innrømmer at sporten har utviklet seg og at en fulldemper kan være det som skal til for å vinne gull i Hafjell. Foto: Øyvind Aas

annonse

– Han har testet den hele den siste uken siden verdenscupen i Meribel og har bestemt seg, sa mekanikeren i BMC-teltet.

Mannen med 29 verdenscupseiere, seks sammenlagtseiere, fire VM-gull og to OL-gull vil altså rittdebutere som fulldempersyklist i VM-rittet på Hafjell. Vi har tatt en titt på løypa som har tippet ham over her.
Og på sykkelen som har blitt veid og funnet god nok for den franske superstjernen.

NUMMER TO: Absalon har tapt mange tette oppgjør mot Nino Schurter den siste tiden. Så også i VM i fjor. Nå håper han at en fulldemper kan hjelpe ham til seier i VM.
NUMMER TO: Absalon har tapt mange tette oppgjør mot Nino Schurter den siste tiden. Så også i VM i fjor. Nå håper han at en fulldemper kan hjelpe ham til seier i VM.

NUMMER TO: Absalon har tapt mange tette oppgjør mot Nino Schurter den siste tiden. Så også i VM i fjor. Nå håper han at en fulldemper kan hjelpe ham til seier i VM.

 Herrenes VM-ritt i rundbane går på lørdag 6. september klokken 14.30. Se det i levende live i Hafjell. VM kommer ikke tilbake til Norge på flere år, og innen det har nok Absalon lagt opp. Kom å se tidenes beste rundbanesyklist kjempe om sin femte gullmedalje. 

ELEKTRONISK DEMPER: Bakdemperen på Absalons fulldemper har en elektronisk lås styrt fra en bryter på styret.
ELEKTRONISK DEMPER: Bakdemperen på Absalons fulldemper har en elektronisk lås styrt fra en bryter på styret.

ELEKTRONISK DEMPER: Bakdemperen på Absalons fulldemper har en elektronisk lås styrt fra en bryter på styret.

STANDARD: Sykkeloppsettet er som på halvdemperen. Bredt styre, negativ stem og Shimano XTR Di2-girsystem.
STANDARD: Sykkeloppsettet er som på halvdemperen. Bredt styre, negativ stem og Shimano XTR Di2-girsystem.

STANDARD: Sykkeloppsettet er som på halvdemperen. Bredt styre, negativ stem og Shimano XTR Di2-girsystem.

11-DELT: Absalon er blant få i verden som sykler med Shimanos nye XTR Di2 elektroniske girsystem. Kassetten er 11-delt fra 11-40 tenner.
11-DELT: Absalon er blant få i verden som sykler med Shimanos nye XTR Di2 elektroniske girsystem. Kassetten er 11-delt fra 11-40 tenner.

11-DELT: Absalon er blant få i verden som sykler med Shimanos nye XTR Di2 elektroniske girsystem. Kassetten er 11-delt fra 11-40 tenner.

DI2: Elektronisk XTR lar Absalon gire enkelt og lynraskt.
DI2: Elektronisk XTR lar Absalon gire enkelt og lynraskt.

DI2: Elektronisk XTR lar Absalon gire enkelt og lynraskt.

HALVDEMPEREN: Absalons halvdemper har blitt brukt flittig i årets sesong, men nå er det fulldemperen som er førstevalget.
HALVDEMPEREN: Absalons halvdemper har blitt brukt flittig i årets sesong, men nå er det fulldemperen som er førstevalget.

HALVDEMPEREN: Absalons halvdemper har blitt brukt flittig i årets sesong, men nå er det fulldemperen som er førstevalget. Tapen rundt overrøret er der for å beskytte rammen mot slag fra styret ved et fall.

TIL SPRINTEN: Ralph Näfs prototype er tydelig annerledes enn BMCs vanlige halvdemper.
TIL SPRINTEN: Ralph Näfs prototype er tydelig annerledes enn BMCs vanlige halvdemper.

TIL SPRINTEN: Ralph Näfs prototype er tydelig annerledes enn BMCs vanlige halvdemper.

STANDARDEN: Absalons halvdemper har tjukkere setestag og de kommer inn på seterøret i en annen vinkel enn på Näfs prototype.
STANDARDEN: Absalons halvdemper har tjukkere setestag og de kommer inn på seterøret i en annen vinkel enn på Näfs prototype.

STANDARDEN: Absalons halvdemper har tjukkere setestag og de kommer inn på seterøret i en annen vinkel enn på Näfs prototype.

 

DEMPING? Er de tynne karbonsetestagene tenkt å fungere som en passiv demper?
DEMPING? Er de tynne karbonsetestagene tenkt å fungere som en passiv demper?

DEMPING? Er de tynne karbonsetestagene på protoypen tenkt å fungere som en passiv demper? Näf syklet med 10-delt oppsett i sprinten, med et ekstra stort tannhjul bak kassetten.

VANLIG: Til sammenlignen har den vanlige halvdemperen fra BMC, her Absalons, setestag med lik tykkelse hele veien.
VANLIG: Til sammenlignen har den vanlige halvdemperen fra BMC, her Absalons, setestag med lik tykkelse hele veien.

VANLIG: Til sammenlignen har den vanlige halvdemperen fra BMC, her Absalons, setestag med lik tykkelse hele veien.

KJEDEFØRER: Absalon kjører med en klinge foran på XTR-oppsettet. 34-klingen bærer preg av å være en prototype. Føreren er i karbon.
KJEDEFØRER: Absalon kjører med en klinge foran på XTR-oppsettet. 34-klingen bærer preg av å være en prototype. Føreren er i karbon.

KJEDEFØRER: Absalon kjører med en klinge foran på XTR-oppsettet. 34-klingen bærer preg av å være en prototype. Føreren er i karbon.

 

BAKGIRET: XTR Di2 med elektronisk giring er ryddig og flott. Kassetten er ikke like stor som SRAMs og har mindre spenn. 11-40 mot SRAMs 10-42.
BAKGIRET: XTR Di2 med elektronisk giring er ryddig og flott. Kassetten er ikke like stor som SRAMs og har mindre spenn. 11-40 mot SRAMs 10-42.

BAKGIRET: XTR Di2 med elektronisk giring er ryddig og flott. Kassetten er ikke like stor som SRAMs og har mindre spenn. 11-40 mot SRAMs 10-42.

BESTEMT: 34-år gamle Julien Absalon har for første gang i karrieren bestemt seg for å sykle et VM-ritt på fulldemper.
BESTEMT: 34-år gamle Julien Absalon har for første gang i karrieren bestemt seg for å sykle et VM-ritt på fulldemper.

BESTEMT: 34-år gamle Julien Absalon har for første gang i karrieren bestemt seg for å sykle et VM-ritt på fulldemper.

Julien Absalon (34) fra Alsace i Frankrike
Sykler for BMC racing team.

  • Tidenes mestvinnende terrengsyklist

  • Seiere i verdenscupen: 29

  • Sammenlagtseiere i verdenscupen: 6 - inkludert i år.

  • VM-medaljer: 4 gull, 1 sølv og 1 bronse

  • OL-medaljer: 2 gull

  • EM-medaljer: 3 gull og 4 sølv.

Publisert 4. september 2014 kl 19.59
Sist oppdatert 4. september 2014 kl 19.59
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen