Canyon Spectral 125 har kort vandring og enduro-styrke.
Canyon Spectral 125 er en kortvandret stisykkel som er laget for hard herjing. Den har geometri og konstruksjon som en endursykkel men kun 125 mm dempervandring bak.
ROBUST STISYKKEL: Canyon Spectral 125 har kort dempervandring, men er laget for å tåle real juling.
Lesetid: 5 minutter
Canyon har allerede den kortvandrede stisykkelen, Neuron i kolleksjonen. Den nye Spectral 125 skal være et helt annet beist. Mens Neuron er en allsidig, lettsyklet stisykkel for turer i fjellet og skogen er Spectral 125 laget for realt hardkjør i grove løyper.
Tanken er at den skal være for syklisten som liker å den ekstra manøvrerbarheten en sykkel med kortere vandring gir, uten at man skal måtte velge en lett og potensielt skjørere sykkel for å oppnå det.
Den lette stisykkelenNeuron har vi testet tidligere. Den er lettsyklet på småkuperte stier, men er et stykke unna en grov herjesykkel.
Spectral 125 har som navnet tilsier 125 mm vandring bak. Dette er kombinert med 140 mm vandring i gaffelen. Geometrien er nesten identisk med den slake, lange og grove standard-Spectralen som har 150 mm vandring.
Spectral 125 har styrerørsvinkel på slake 64 grader og reach-mål på rause 486 mm i størrelse large. I medium er reach-målet 460 mm.
I tråd med gjeldende trender for stisykkelgeometri er setevinkelen tilsvarende bratt som styrerørsvinkelen er slak.
Spectral 125 er oppgitt å ha en seterørsvinkel på ca 77 grader målt i høyde med øvre styrelagerkopp.
Kjedestagslengden er oppgitt til middels korte 437 mm. Kort for en grov stisykkel, ganske normalt for en sykkel med kun 125 mm vandring. I tillegg er det bygget inn en geometrijusteringsmulighet i det bakre demperfestet. En såkalt flip-chip gir her to innstillinger, Hi og Lo. Hi-innstillingen løfter kranken 8 mm og gjør vinklene 0,5 grader brattere. Noe som også vil korte ned reach-målet med noen millimeter.
Dekklaringen er stor. Både 2,5 og 2,6-tommers-dekk skal passe.
Canyon understreker at Spectral 125 ikke bare er en Spectral med kortere dempervandring og kortere gaffel. Rammen er laget helt fra grunnen av for å gi de ønskede egenskapene med den korte vandringen. Canyons svenske karbon-ingeniør Leo Malmeryd står bak konstruksjonen. Han sier at rammerørene er tynnere og slankere enn på standard-Spectral. Rammevekten er oppgitt til 2500 gram. Total vekt for karbon-syklene er oppgitt å være rett under 14 kilo, noe som dytter Spectral 125 ut av kategorien for lette stisykler og over i kategorien for grovere stisykler med 140 - 160 mm vandring.
Stivheten i rammen er endret for bedre å matche den kortere vandringen. Spectral 125 er med andre ord ikke like stiv som sin storebror, samtidig som den er laget for å gi kvikkhet og snert som forventes av en sykkel med korte bein.
Demperopphenget er som på alle Canyon-sykler utformet etter deres 3-fase-prinsipp, med smidighet på små slag, støtte i midtpartiet og progressivitet mot slutten av vandringen.
På Spectral 125 er det lagt inn mer såkalt anti-squat i starten av vandringen for å sikre at sykkelen er mest mulig tråkkeffektiv i motbakker. Anti-squaten blir redusert kraftig så fort man kommer litt ned i vandringen, dette for å hindre pedalnøkking ved større slag.
Det er ikke meningen at du skal trå så mye på pedalene når du er 60-70 prosent nede i vandringen, i følge Canyons produktutviklere.
Sykkelen er laget for å være brukervennlig. Bremseslangen og girvaieren går i heltrukne karbonrør gjennom rammen. Demperfestene har løse og utbyttbare gjengeinnsatser slik at du ikke må kassere rammen hvis du blir for ivrig med unbrakonøkkelen.
Også i aluminium
Parallelt med utviklingene av karbonvarianten av Spectral 125 har Canyon laget en rimeligere aluminiumsvariant. Denne er ikke bare en kopi av karbon-rammen, men er laget på metallets premisser. Rammerørene er større og rettere enn på karbonrammen. Rammevekten for alu-rammen er av Canyon oppgitt å være 3000 gram.
Aluminiumsrammen har ikke utbyttbare gjengeinnsatser, men har i stedet stålgjenger satt inn i aluminiumsrammen. Alu-rammen dropper også geomtri-justeringen som karbonrammen har i demperfestet. Også bremseslange- og girvaierføringen er forenklet på alu-rammen. Den går gjennom frontrammen, men bakpå kjedestagene i bakrammen.
Målet har ikke bare vært å lage en billigere variant av karbonsykkelen, men å lage en skikkelig god metallsykkel.
Både alu- og karbonmodellen har skruer under overrøret til en egen liten verktøytaske.
Både karbon- og alu-modellene kommer utstyrt med styre- og setekomponenter fra Canyons eget merke. Canyon påpeker at G5-komponentene ikke sparer dem for noe penger. Tvert i mot, de koster mer penger å lage og utvikle enn det vil koste å kjøpe inn merkevarer fra en tredjepart.
Canyon mener G5-komponentene gir dem mer frihet til å utvikle deler som matcher syklene i tillegg til at de kan lage deler som er ekstra lette å montere. Det siste er viktig da Canyon selger alle syklene sine på nett.
G5-stemen er et eksempel. Denne gjør det enklere å montere styret da styret kan hvile i stemen før man monterer på lokket som holder det hele sammen. Alle G5-komponentene er laget for å matche Canyons høyeste standard for styrke, nivå 5 - det samme som utforsyklene og syklene som brukes i Red Bull Rampage.
Også senkepinnene - Iridium på alu-modellene og G5 på karbon-modellene er Canyons egne. G5-pinnene er laget for å gi maksimalt med vandring og kan justeres i fem lengdenivåer for å hente ut maks mengde vandring rammestørrelse og beinlengde tillater. Du kan øke eller redusere pinnens vandring med opptil 25 mm i 5 mm hakk. Det hele gjøres uten verktøy, kun ved å skru løs kragen på senkepinnen og vri på en shim.
Spectral 125 kommer i fem varianter
Spectral 125 Al 5 26 599 kroner
Spectral 125 Al 6 31 899 kroner
Spectral 125 CF 7 37 299 kroner
Spectral 125 CF 8 47 899 kroner
Spectral 125 CF 9 61 699 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.