SENDER: To send betyr å virkelig slippe opp og gi gass på amerikansk terrengsykkelsjargong. Canyon gjør nettopp det med satsingen på en helt ny utforsykkel.
Lesetid: 6 minutter
HELT NY: Sender CF er helt ny fra dekkene og opp. Utviklet av Fabien Barel og Canyons designere og ingeniører.
Det er kanskje lett å tenke at bransjens fokus ligger på stisykler og endurosykler som de kan selge i tusenvis, men utforsykling er terrengsykkelsportens Formel 1 og et flott utstillingsvindu for ny teknologi. Det er derfor helt naturlig at et ambisiøst merke som Canyon nå satser helhjertet også på utfor.
Canyon Sender CF er en helt ny sykkel Canyon har utviklet med ingeniør-utdannede Fabien Barel, mer kjent som tre ganger utforverdensmester og en av verdens smarteste utfor- og endurosyklister.
Barel la opp med konkurransesykling etter fjorårets endurosesong. På slutten av 2014 kom han tilbake etter en alvorlig bruddskade i ryggen, han vant verdens tøffeste enduro-konkurranse i comebacket, noe som vi kåret til årets comeback i 2014.
VINKLER: Barel var pioner når det kom til slakk styrevinkel. Sender CF kommer med 63 grader som standard.
Siden Barels Mondraker-dager har 27,5-tommers hjul blitt standard, også på utforsykler. Karbonrammer likeså. Sender CF har begge deler.
Sender CF er satt opp med et tilsynelatende ganske klassisk fireleddet oppheng. Opphenget har leddet kjedestag, likt Horst Link, og et unikt demperfeste som lar Canyon fintune bakdemperens utveksling uavhengig av demperopphengets innebygde anti-huske-oppsett forøvrig.
MX-LINK: Leddet i demperfestet skal gi Canyon mulighet til å tilpasse demperens utveksling uten at det går utover opphengets anti-husking forøvrig.
MX-linken, som canyon kaller demperfestet, da det er inspirert av tilsvarende fester på motocross-sykler, er som resten av demperopphenget tilpasset bruk av luftdempere på sykkelen.
Luftdempere har lenge vært uhørt på utforsykler, både fordi de er litt for seige å dra i gang, og fordi fjærdempere oppfattes som mer holdbare og bedre til å takle varmegangen som bakdemperen ubønnhørlig blir utsatt for i lange utforkjøringer.
Ludftdemper sparer selvfølgelig en del vekt, i tillegg til at det gir noen nye muligheter når det kommer til dempertuning.
Canyon mener de har overkommet luftdemperens svakheter med opphengets fjærrate. MX-linken bidrar til at opphenget har stor gjennomslagskraft i begynnelsen av vandringen, dette skal motvirke luftdemperens start-terskel.
Canyon hevder at dette gir Sender CF veldig smidig dempergange rundt sig-punktet, slik at små slag dempes effektivt og at bakhjulet får godt grep.
I midtre del av vandringen har Canyon satt opp sykkelen med en stabil terskel som skal gi syklisten noe å tråkke fra i mot. Et fast mellomparti i vandringen gir mer fart fra pumping i svinger og over kuler. Dette er viktig for å vinne, og opprettholde fart i mindre slagete partier i løypa.
Siste del av vandringen er moderat progressiv for å motvirke bunning, men også for å komme luftdemperens sedvanlige harde progresjon i møte.
LYDDEMPING: De innvendige vaierne går i egne skumrør for å ikke skrangle.
Fabien Barel er veldig opptatt av geometri. Noe vi har sett på endurosykkelen Strive CF som var det første han utviklet sammen med Canyon. Denne har to forskjellige geometrier å velge mellom i fart. Sender CF får også justerbar geometri, dog ikke i fart.
Sender CF vil komme med to forskjellige styrelager. Et fast som gir 63-graders styrevinkel og et konisk som gir deg muligheten til å velge mellom 62 eller 64 graders styrevinkel. I tillegg kan du enkelt veksle mellom kjedestagslengde på 430 og 446 mm.
430 mm kjedestag er stisykkelkort og vil gjøre det ekstremt lett å vekte sykkelen bak, samt løfte fronten. Så korte kjedestag vil også gjøre sykkelen kjapp i trange svinger. Men dette går også på bekostning av stabilitet i høy fart. Du kan forlenge kjedestagene til 446 mm kun ved å ta ut bakakslingen og sette den inn i sykkelens andre akslingshull. Samt flytte bakbremsfestet tilsvarende. Det er omtrent like enkelt som å ta bakhjulet av og sette det på igjen.
Stillegående Utforsykler kan være bråkete greier. Det hamrer og slår når det drar seg til. Canyon har visstnok gjort en real jobb for å gjøre Sender CF mest mulig stillegående.
Setestagene er buet utover for å unngå at kjedet slår oppi.
Gaffel-puta på overrøret, der utforgaffelen slår inni, har en dobbeltfunksjon som inngang for de interne vaierne. Inne i rammerørene går vaierne gjennom skumrør for at de ikke skal skrangle.
Underrøret og kjedestaget på høyre side er selvfølgelig beskyttet med støy- og slagdempende gummibeskyttere.
Kjedestagene har også fått ekstra beskyttelse der du kan slå borti med hælen. Et vanlig problem på utforsykler der man må bevege seg mye på sykkelen og pedalene.
For å beskytte bakdemperen mot møkk og steinsprut kommer Sender CF med en integrert bakskjerm. En Sender-Fender.
I en tid der utforsykler blir råere og mer avanserte for hvert år er det også interessant å se at Canyon har klart å gi sykkelen en viss eleganse.
RIMELIG: CF 7.0 er den rimeligste versjonen som blir tilgjengelig. Snaue 35 000 kroner vil den koste.
Utforsykler er nok ikke der en sykkelprodusent kan få mest volum på salget, men Canyon har likevel funnet rom til at Sender CF kommer i fire forskjellige størrelser, ganske unikt for utforsykler. Samt i tre forskjellige totalpakker. Sender CF 7.0, Sender CF 8.0 og Sender CF 9.0.
7.0 er budsjettmodellen med Shimano Zee-gir og -bremser, Fox Float 40 Performance-gaffel, Renthal alu-styre og stem og DTs rimelige FR 2020-hjul.
8.0 kommer med RockShox Boxxer Team-gaffel og Vivid Air R2C-bakdemper, SRAM X01 DH-gruppe, Renthal karbonstyre og E14 LG1+-hjul.
Toppmodellen 9.0 får Fox Float 40 Factor-gaffel, Float X2-factory bakdemper, SRAM X01-DH-gruppe og DT Swiss FR 1950-hjul. Renthal karbon-styre er en selvfølge.
Prisene er fra 3600 euro til 4800 euro, minus tysk moms pluss norsk moms. Noe som gir oss norske priser med dagens Eurokurs på: 34 625 kroner pluss frakt for 7.0 og 46 125 kroner pluss frakt for 9.0.
FIRE STØRRELSER: Utforsykler har ofte bare kommet i to størrelser. Sender CF kommer i fire.
Canyon har i vinter hatt store leveringsproblemer på mange av syklene sine, men hevder at Sender CF skal være klar for bestilling fra i dag, 5. april.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.