Mondraker vil gi deg perfekte dempere med elektroniske måleutstyr

Det spanske sykkelmerket Mondraker har akkurat lansert MIND. Systemet gjør at du kan måle hvordan demperne dine fungerer mens du sykler og få råd om hvordan du bør sette dem opp. Selvfølgelig er systemet koblet opp til en mobil-app.

Sist oppdatert 1. september 2020 kl 12.00
mondraker mind
TELEMETRI TIL FOLKET: Mondrakers nye MIND-system skal gjøre det lettere for deg å stille inn demperne helt riktig, samt gjøre statistikk-nerding etter turen mer spennende.

Såkalt telemetri for å måle dempernes funksjon og sende informasjonen til en mottaker, er på ingen måte nytt i sykkelsporten.

Vi har sett utforsykler utstyrt med avanserte målere på trening tidligere. 

Her kan du lese alle våre tester av sykler fra Mondraker!

Rune Høydahl syklet med avansert og tungt måleutstyr allerede på nittitallet under utvikling av Giants NRS rittfulldempere. I senere tid har vi sett Specialized sine utforproffer, Loic Bruni og Finn Iles med avansert måleutstyr på syklene sine.

Det som er nytt med Mondrakers system er at det er lite og kombinerer GPS-informasjon med sensorer på demperne og akselerometere på sykkelen. 

SRAMs Shockwiz-dings er også et eksempel på elektronisk måler som gir deg tilbakemelding om hvordan demperne dine fungerer. Mondrakers MIND-system skal være mer avansert enn ShockWiz og byr også på flere funksjoner og flere bruksområder. 

Mondraker Mind
HOVEDENHET: Inne i kronerøret sitter hovedenheten med sender og mottaker. Sensoren under gaffelkrona virker sammen med en magnet på gaffelbeinet.

MIND-målerne registrerer dempernes bevegelser samtidig som målernes hovedenhet også registrerer farten din, hvor langt du sykler, høyde over havet, helling i terrenget og flere av de vanlige funksjonene vi har blitt vant til å kunne hente ut av sykkelcomputere og mobiltelefonen i disse dager. 

Etter en nedkjøring eller endt tur kan du gå inn i MIND-appen og lese av en hel masse statistikk, inkludert hvor mye vandring du har fått ut av demperne dine, om du har bunnet og hvor mange ganger. På et kart vil du kunne se akkurat hvor du smalt demperne i bunn, hvis du ikke husker det selv.  

Mondraker MIND
PÅ BAKDEMPEREN: En sensor i opphengets hovedledd og en magnet på demperen registrerer demperfunksjonen.

Du vil også kunne hente ut informasjon om hvor mange ganger du har hoppet og hvor langt du har hoppet. MIND-appen vil basert på all informasjonen den samler inn gi deg råd om demperoppsett og gjøre det lettere for deg å treffe riktig med demperinnstillingene slik at du setter opp sykkelens dempere med riktig sig før neste tur, eller utforkjøring. Dempernes bevegelser i løpet av en tur vil illustreres i appen med detaljerte grader. 

MIND kan også sende informasjon direkte til Strava eller tilsvarende tredjeparts-apper, slik at du slipper og ha en separat GPS-enhet på armen eller styret. 

Du kan dele informasjon fra turen med venner så også de kan få se at du hoppet 2,3 meter på det sinnsyke hoppet i den og den løypa. 

Mondraker og deres kollegaer i det baskiske sykkelmerket Orbea har tydeligvis skjønt at fremtiden for sykkelutviklingen ikke bare ligger i rammematerialer og geometri, men også i elektronikk og programvarer. Orbeas elsykkel Rise bruker også unik programvare for å hente ut andre egenskaper av Shimano EP8-motoren enn andre produsenter gjør.

Mondraker Mind
LENGDEHOPP: MIND-sensorene vil registrere hvor langt du hopper så du kan skryte til kompisene i ettertid.

 

Hva består MIND-systemet av?

Hovedenheten i MIND-systemet sitter i kronerøret på gaffelen din. I krona på gaffelen er det også en sensor som registrerer gaffelens bevegelser mens du sykler. En magnet på gaffelens ytterbein virker med sensoren som festes i gaffelkrona. Sensoren registrerer gaffelens bevegelser opptil 100 ganger i sekunder mens du sykler. Når du står stille og ønsker å justere gaffelens sag registrerer den 5000 ganger i sekundet - det bør være mulig å treffe presist nok med gaffelsiget da.  

Inne i gaffelens kronerør sitter også motakeren for sensoren som festes på bakdemperen, samt blåtann-senderen og GPS-enheten som sender signalene til mobiltelefonen. Hovedenheten har også sin helt egne GSM 2g/4g-sender så den kan sende informasjon over mobilnettet uten at du har paret den med telefonen din. I tillegg inneholder hovedenheten en lagringsenhet som tar vare på informasjonen til du laster den ned fra sykkelen. 

Mondraker MIND
PÅ GAFFELBEINET: Føleren på gaffelbeinet lar sensoren under krona registrere bevegelser 100 ganger i sekundet.

Også på bakdemperen er det en sensor og en magnet som registrerer demperens bevegelser og funksjon. 

De to separate enhetene, altså sensoren på bakdemperen og hovedenheten som inkluderer gaffelsensoren lades separat med hver sin USB-C-kabel. 

Mondraker opplyser at hele systemet veier 199 gram totalt og vil fungere til 20 timer sammenhengende sykling på en lading. Batterien vil også vare 15 dager i stand-by-modus. 

Mondraker beskriver hvordan prosessen med å sette opp korrekt sag i gaffelen og bakdemperen vil arte seg med MIND-appen. 

Først taster du inn vekt med sykkelklær og evt sekk samt kjørestil i appen. MIND-appen vil da foreslå et lufttrykk for demperne dine. Etter at du har pumpet opp til dette trykket setter du deg på sykkelen i en stilling tilsvarende den du holder når du sykler. MIND-sensorene vil så gi deg forskjellige lyssignaler avhengig av om du bør øke eller senke lufttrykket i gaffel og bakdemper. 

Når du når riktig lufttrykk gir appen deg en «setup correct»-beskjed. 

En siste bonusfunksjon i MIND-systemet er at det også kan fungere som en anti-tyverienhet. Da hovedenheten i kronerøret lar deg spore sykkelens bevegelser fra mobilen kan du også se hvis sykkelen din blir flyttet på og hvor den befinner seg til en hver tid. 

Inntil videre er MIND-systemet kun tilgjengelig på Mondrakers egne sykler og kun et utvalg av disse. Det er stisyklene i Foxy-linja og elsyklene i Crafty-linja som er først ute med å få MIND-systemet. Det er uansett ikke vanskelig å se for seg at MIND-systemet vil bli tilgjengelig på mange flere av Mondrakers fulldempede sykler innen kun kort tid. 

Publisert 1. september 2020 kl 12.00
Sist oppdatert 1. september 2020 kl 12.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen