Ønsker vektreglene velkommen

Terrengsykkelmiljøet er positive til regler for nedre vektgrenser på terrengsykler.

Sist oppdatert 23. november 2016 kl 07.00
Norges Cykleforbund vil innføre nedre vektgrenser for terrengsykler i aldersbestemte klasser for å begrense utstyrsfokuset og gjøre terrengsykling mer tilgjengelig. Foto: Frank Solberg
Norges Cykleforbund vil innføre nedre vektgrenser for terrengsykler i aldersbestemte klasser for å begrense utstyrsfokuset og gjøre terrengsykling mer tilgjengelig. Foto: Frank Solberg

– Jeg syns det er mye sunn fornuft i de nye vektreglene til forbundet, og tror det kan bidra til å ta fokuset litt vekk fra det dyreste og letteste utstyret. Noen vil alltid være uenige, men jeg tror dette kan bli en fin begrensning, og at endringene kommer litt gradvis før de trer i full effekt i 2019 tror jeg blir veldig bra, sier Ingrid Sofie Bøe Jacobsen.

Norges beste sprintsyklist er i tillegg til egen satsing dypt involvert på trenersida i barne- og ungdomsgruppa i Halden CK. Hun opplever få problemer rundt utstyr og utstyrsfokus blant unge i egen klubb, men ser at mange unge ryttere er opptatte av utstyr.

– Det er alltid en del utøvere og foreldre som spør hva jeg kjører på, men jeg kjører ikke bare på det aller råeste eller dyreste jeg heller, sier Jacobsen, og trekker fram at en ikke blir en bedre rytter av dyrere sykkel.

Saken fortsetter under

Soon Bike Days skills - Kent Siggerud 1400x933
Nye vektgrenser på terrengsykler i aldersbestemte klasser skal bidra til mindre fokus på dyrt utstyr og mer fokus på ferdigheter, som her på Son Bike Days der det kjøres egne skillskonkurranser. Foto: Kent Siggerud

Nye vektgrenser på terrengsykler i aldersbestemte klasser skal bidra til mindre fokus på dyrt utstyr og mer fokus på ferdigheter, som her på Son Bike Days der det kjøres egne skillskonkurranser. Foto: Kent Siggerud 

Bør tre i kraft så snart som mulig
Også Jan Olav Beitmyren, som er teamsjef i Merida Grassroot team, er glad for at forbundet tar initiativ til utstyrsbegrensninger i aldersbestemte klasser. Han ser regelverket som et viktig virkemiddel for å gjøre terrengsykkelsporten mer tilgjengelig for flere.

– Jeg støtter denne vektgrensa for barn, Jeg er sikker på at dette vil inkludere flere, og gjøre det lettere å hevde seg for dem som ikke har kjøpesterke foreldre, sier han.

Beitmyren mener imidlertid at det ikke er noen grunn til å vente to år med å innføre regelverket.

– Det vil alltid være litt støy i starten når slike regler kommer. Men jeg mener forbundet burde være litt tøffere og innføre dette tidligere. Kanskje 2017 er litt tidlig, men fra 2018 bør disse reglene gjelde, sier Beitmyren.

Saken fortsetter under

Merida Terrengsykkelskole Jan Olav Beitmyren 1000x557
Jan Olav Beitmyren tror vektreglene vil bidra til å gjøre sporten mer inkluderende. Her sammen med en gruppe ivrige talenter på Skeikampen. Foto: Merida Terrengsykkelskole

Jan Olav Beitmyren tror vektreglene vil bidra til å gjøre sporten mer inkluderende. Her sammen med en gruppe ivrige talenter på Skeikampen. Foto: Merida Terrengsykkelskole 

Les også: – Selvfølgelig er utstyr avgjørende

Dette er forslaget til nytt regelverk
Norges Cykleforbund foreslår å innføre nedre vektgrenser på 10 kilo for sykler med 26-tommers hjul, 10.5 kilo for halvdempede sykler med 27.5- og 29-tommers hjul og 11.5 kilo for fulldempere. Karbonhjul og elektrisk giring er allerede forbudt i aldersbestemte klasser. Det foreslås ikke forbud mot fulldempere eller karbonrammer.

Reglene gjelder for alle aktive ritt. Reglene gjelder bare aktive aldersbestemte klasser, altså 10-16 år. Yngre og eldre klasser er ikke omfattet. Vektgrensene er foreslått å tre i kraft 1. januar 2019.

Landets sykkelklubber og regioner kan sende sine kommentarer til NCF på info@sykling.no innen 1. mars 2017.

Les mer: NCF vil innføre vektgrenser for utstyr 

Utstyrsjag stjeler fokus fra trening
– Innad i klubben vår har vi ikke opplevd noen store problemer med utstyr. Det er alltid noen som er mer interessert i utstyr enn andre, og det er viktig å lære å ta vare på utstyret sitt, men i ungdomsklassene er det enda viktigere at det er ferdighetene og syklistene oppå sykkelen som avgjør. Da blir det for dumt med så store forskjeller i rittsammenheng, og det stjeler fokuset fra det de bør konsentrere seg om. I disse aldersklassene skal det handle om å ha det gøy på sykkelen og utvikle seg i forhold til det de legger ned av trening, sier Jacobsen.

Hun understreker også at det er lite som skiller de absolutt råeste syklene fra de litt rimeligere, og at det er snakk om ørsmå marginer med det aller dyreste utstyret.

– Det er små marginer på internasjonalt nivå, og når du kjemper helt i toppen der kan det ha noe for seg med det aller dyreste, men unge utøvere trenger ikke og bør ikke ta ut de marginene når de er 15 år gamle. Da skal de vokse ferdig og utvikle ferdigheter. Først når du er så god at du ikke kan hente noe særlig mer på å utvikle teknikk og kapasitet, da kan det være relevant å se om du kan ta ut det siste ekstra på utstyrssiden, sier Jacobsen.

Saken fortsetter under

Ingrid Sofie Bøe Jacobsen VM-sølv Andorra 1400x933
Når det er millimeter og tideler som skiller VM-medaljer fra listefyll kan det være relevant å vurdere det aller dyreste og letteste utstyret for å ta ut de små marginene, mener Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, som tok sølv på VM-sprinten i 2015. Foto: Vallnord

Når det er millimeter og tideler som skiller VM-medaljer fra listefyll kan det være relevant å vurdere det aller dyreste og letteste utstyret for å ta ut de små marginene, mener Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, som tok sølv på VM-sprinten i 2015. Foto: Vallnord

Typisk norsk
For Jacobsen framstår utstyrsfikseringen i Norge som ekstrem og nesten litt komisk.

– Når jeg er ute og kjører andre steder i Europa ser jeg at rytterne i ungdomsklassene og langt opp i juniorklassene kjører på helt standard sykler til mellom 10.000 og 15.000 kroner, sier hun, og legger til at nordmenn ikke dominerer resultatlistene utenlands til tross for en svært eksklusiv sykkelpark.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Publisert 23. november 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 23. november 2016 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen