Kranklagerstandarden som ingen likte.

Lenge før skjeggete, frustrerte menn gjorde bokstavkombinasjonen ISIS til verdens mest forhatte, gjorde produsenter av terrengsykkeldeler ISIS-betegnelsen synonymt med trøbbel.

Sist oppdatert 30. april 2020 kl 11.07
SKF ISIS kranklager
FOR SENT: SKFs ISIS-lagre hadde to års garanti og god holdbarhet, dessverre hadde allerede klokkene begynt å ringe for ISIS-standarden.

Vi må anta at det meste av innovasjon i terrengsykkelbransjen er velment. De fleste produsentene av både ritt- og stisykler ønsker å lage produkter som gjør sykkelopplevelsen bedre, og som kan sikre dem trygge arbeidsplasser. På begynnelsen av nittitallet var kranklageret og krankarmenens kobling med kranklagerakslingen et område som skapte stor frustrasjon, både blant syklister og bransje. 

Datidens kranklager hadde konisk, firkantet aksling. Et firkantet hull i krankarmene var utformet slik at du måtte bruke real makt for å få skrudd dem inn på akslingen. Som regel fungerte dette bra, en stund. Men fikk du først slark mellom aksling og krankarmer tok det ikke lang tid før både aksling og hull i krankarmen ble runde i kantene. Et økende problem da bransjen bragte lettere og lettere alu-krankarmer til markedet. Kantete og lette CNC-freste alu-armer så kule ut, men var mykere enn kaldsmidde armer. Metallurgene hos Shimano i Japan var tidlig ute med en løsning. Deres Octalink-teknologi, lansert i 1993, bestod av en rund krankaksling med åtte utfreste spor ytterst på akslingen. Disse sporene passet inn i tilsvarende spor i krankarmen. Kranklageret hadde solide kule- og nålelager i velkjent japansk kvalitet. 

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen