I fjor ble UCIs sprint-VM arrangert i november, i forbindelse med VM i trial og BMX. I år arrangeres VM i Waregem i Belgia, med sprintverdenscuparrangøren City Mountain Bike bak kulissene. I utgangspunktet skulle Waregem egentlig arrangert fjerde runde av UCIs sprintverdenscup, men vertskapet er godt fornøyd med å bytte verdenscup mot verdensmesterskap.
Under fjorårets sprint-VM i Chengdu i Kina stilte Norge med to utøvere: Ingrid Sofie Bøe Jacobsen og Anna Stray Rongve, der sistnevnte ble nummer fire og beste norske.
Les også: – Neste år skal jeg ta gull i VM
I morgen starter EM i terrengsykkel i Brno i Tsjekkia, der sprint er en del av programmet. EM-sprinten arrangeres fredag 26 juli. Norge stiller med to ryttere: Anna Stray Rongve og Torjus Bern Hansen.
Les også: Dette er Norges tropp til EM
Dette er City Mountain Bike
City Mountain Bike ble etablert i 2006 og startet med sprint-konkurranser i byer for sju-åtte år siden. Da UCI skilte sprinten fra rundbaneverdenscupen tok organisasjonen over ansvaret for sprintverdenscupen.
– Vi ønsket å ta sprinten ut av skogen og inn i den urbane jungelen, om du vil. Da vi gjorde det, og la arrangementene til parker og sentrale steder i byene, så kom det mange flere deltagere. Vi har nå over 35 prosent flere ryttere i sprintverdenscupen sammenliknet med da vi overtok den, sier han, og poengterer at byarrangementene bidrar til rekruttering og større oppmerksomhet rundt grenen, forklarer Kristof Bruyneel, som er sjefen for City Mountain Bike.
Bruyneel tror økningen skyldes flere faktorer, men han vet at utøverne setter pris på rammene rundt rittene slik de er nå, og at det stadig kommer nye, interessante arenaer på programmet.
– Vi ser at bykonseptet har gjort sprinten mer attraktiv. Vi har oversiktlige løyper der det er lett å følge hele rittet, og vi sørger for show og liv rundt rittene. Det er morsommere for rytterne når det kommer flere tilskuere, og vi bringer nye elementer til arrangementene. Vi har nå TV-dekning av sprinten i 102 land, og rittene sendes live på Eurosport, sier han.
Saken fortsetter under

City Mountain Bike arrangerer sprinten i urbane settinger. Her fra verdenscupåpningen i Barcelona i mars. Foto: Ingeborg Scheve
Hva skjedde?
Rundbanesprint ble tidligere arrangert som egen gren i forbindelse med verdenscupritt i rundbane. De senere årene har sprint og rundbane skilt lag, og siden 2016-sesongen har City Mountain Bike arrangert sprintverdenscupen på oppdrag fra UCI.
City Mountain Bike-konseptet er å arrangere konkurranser i byparker og bynære omgivelser, slik at arrangementene og utøverne kommer dit tilskuerne allerede ferdes, i stedet for at tilskuerne må reise ut av byen for å se arrangementene. Til og med 2016 var rundbanesprinten en del av den vanlige rundbaneverdenscupen, men arrangert på en annen dag enn de olympiske rundbanerittene.
Sprint-rittene som kjøres i heat av fire ryttere i City Mountain Bike-rittene må ikke forveksles med kortbaneritt, nyskapningen i rundbaneverdenscupen fra 2018-sesongen. I sykles det nå et eget Kortbaneritt i rundbaneverdenscupen sykles nå som fellesstart på fredagen før rundbanerittene, som går på søndager. Kortbanerittet gir poeng i rundbaneverdenscupen i tillegg til at resultatene i kortbanerittet avgjør startposisjonen i rundbanerittet. Kortbanerittet går i en kort rundbaneløype med gode muligheter til forbikjøringer og varer rett i overkant av 20 minutter.
Tidligere var sprint også en egen gren under rundbane-VM. I 2014 ble det arrangert sprint på Maihaugen i forbindelse med utfor- og rundbane-VM på Hafjell. Etter 2016 ble sprinten skilt ut fra rundbaneverdenscupen, fra og med 2017-sesongen ble sprintverdenscupen en del av City Mountain Bike-arrangementene.
– Sprinten ble skilt ut fra rundbaneverdenscupen blant annet fordi terrengsykling har utviklet seg og rytterne er blitt mer og mer spesialisert. Det er en annen type ryttere som driver med sprint enn de som satser på olympisk rundbane, sier Bruyneel.
Les også: Urbant terreng
Interessert i ritt? Her har vi samlet alt om norske ritt og ritt i utlandet, rittresultater, nyhetssaker og rittreportasjer fra rundbane, maraton, enduro og utfor.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel