Da stifinner Ole Christian Nymoen hadde lagt løypa til Offroad Valdres i våres, spurte han en del av påmeldte og potensielle deltakere om hva de mente om det da 177km lange terrengrittet.

Han fikk svar som fortjent og vel så det: Joda, distansen holder mål den, når lovnaden er et skikkelig ekspedisjonsritt. Men det burde vært mer sti og gjerne av den episke sorten. Og som man roper i skogen får man svar: Fredag slippes løypa i 2.0-versjon.

Annonse

Les også: Offroad Valdres halvfullt etter en uke    

60km flytsti
Riktignok blir den reviderte utgaven noen kilometer kortere: 146km mot originalversjonens 177km, men regnet i prosent av tidsbruk ligger det nå an til over 80 prosent på sti. Med start i Fagernes sentrum er rittet bundet til noen få meter asfalt, men utover det blir det milevis med flyt og fryd.

Totalt er det 84 kilometer sti av ulik karakter, men 60 av disse kilometerne er ren flytsti. 23km er av litt mer teknisk art, og noen få strekk krever litt mer. Løypesjef Nymoen gleder seg til å slippe deltakerne ut i traséen.  

– I dag rydda jeg og Stian (Ulberg) en super sti. Noen vil kalle det knot...å ja, men utrolig morsom. Og så ba de jo om noen utfordringer, litt krevende. Vi testa den nye stien til slutt, og kjørte 3.2 km sti på 19 min. Altså krevende nok, sier løypesjefen tilfreds, og legger til at avslutningen blir episk. 

– Vi avslutter med en meget spektakulær nedstigning til bygds med nesten 600 høydemeterfordelt på cirka 4 kilometer utelukkende på single track.

Se fullstendig løypebeskrivelse

Saken fortsetter under

Offroad Valdres 2 - Foto Børge Jensen 1400x924
Mye av løypa som ble testet i høst er fortsatt med i 2.0-versjonen. Foto: Børge Jensen

Mye av løypa som ble testet i høst er fortsatt med i 2.0-versjonen. Foto: Børge Jensen

Blåkopi med egenart
Offroad Valdres blir på mange måter Offroad Finnmarks avlegger i sør, men nykommeren vil også ha sin egen profil.

– Offroad Valdres blir en blåkopi av Offroad Finnmark i det at løypa ikke blir merket og at det en lagøvelse. Deltakerne laster ned løypesporet og kart på sine GPS-enheter og kjører etter det. Men Offroad Valdres blir en lettversjon i det at vi kommer til å ligge på mellom 150 og 170 kilometer mot Offroad Finnmark på 300 og 700 kilometer. Det er jo mye mer ekstremt enn det vi legger opp til. Derimot vil Offroad Valdres ha vesentlig mer teknisk terreng enn Offroad Finnmark, sier Nymoen.

Les også: Stjal babyen, vant mora 

Skal favne bredt med unike opplevelser på flere plan
Kortreist, økologisk lokalmat på de obligatoriske sjekkpunktene er ett av konseptene som har vært sentrale for rittledelsen i Offroad Valdres, nettopp fordi denne typen ritt skal være en opplevelse like mye som en konkurranse.

– Vi leverer en naturopplevelse. Det er noe helt spesielt å sykle i denne typen natur, både det vi har i Valdresfjellene og det de har der oppe i Finnmark. Får du med de lokale produsentene, så inkluderer du også hele næringslivet i regionen, og da får du et produkt som er mye større enn bare et sykkelritt, og som vil appellere til en mye større gruppe deltakere. Derfor syns vi at elementet med lokalmat er så viktig, sier Nymoen.

Arrangørene hadde håpet at konseptet skulle slå an også utenfor Finnmark men at de skulle få så til de grader gehør for rittet allerede første året, hadde de ikke våget å drømme om. Ei uke etter at online påmelding åpnet var rittet halvfullt. Da utvidet arrangøren litt, og åpnet rittet for opp til 150 deltakere. Nå, ei drøy uke før start er det kun plass til tre lag til før det er smekkfullt. Online påmelding stenger 21. juli. 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

OV seterstøl july 10-16 OC Nymoen 1400x933
Stølsmat på sjekkpunktene er en del av konseptet i Offroad Valdres. Foto: Ole Christian Nymoen

Stølsmat på sjekkpunktene er en del av konseptet i Offroad Valdres. Dette er Nørdre Torkjellstølen, helt i starten av rittets episke avslutningssegment der løypa faller 600 høydemeter på 4km. Foto: Ole Christian Nymoen