Stjal babyen, vant mora

Nykommeren Offroad Valdres rappa konkurransekonseptet til Offroad Finnmark, og sist uke fridde de til rittledelsen i nord. De fikk napp med det samme.

Sist oppdatert 9. januar 2016 kl 12.29
Offroad Valdres blir en blåkopi av Offroad Finnmark med hensyn til konsept, regelverk og løypelegging. Foto: Børge Jensen
Offroad Valdres blir en blåkopi av Offroad Finnmark med hensyn til konsept, regelverk og løypelegging. Foto: Børge Jensen

OFFROAD VALDRES

  • Hva: Ultraritt for 2-3-mannslag med mal fra Offroad Finnmark

  • Dato: 23. juli 2016

  • Start/mål: Fagernes

  • Distanse: Cirka 150-170km

  • Profil: 4.000-5.000 høydemeter

  • Forventet vinnertid: 8-12 timer

Offroad Valdres ble lansert like før jul, og premiereutgaven kjøres 23. juli 2016. Første uka i januar reiste ledelsen i Offroad Valdres til Alta for å formalisere et samarbeid med Offroad Finnmark, selve gullstandarden på ekspedisjonsbaserte ritt.

– Det er jo ingen tvil om at vi har stjælt litt av deres greie. Bare navnet Offroad Valdres sier jo sitt. Men når vi da også stjæler regelverket og hele pakka, så fryktet vi kanskje litt at de ikke var bare positive. Men der tok vi feil, sier rittleder i Offroad Valdres, Ole Christian Nymoen.

Han er nesten overrasket over interessen og samarbeidsviljen de møtte i nord.

– At de var så spontant positive til oss og vårt arrangement var overveldende. I stedet for å hegne om sitt, så var de stolte over at vi syns deres konsept var såpass kult at vi vil lage mer av det samme på våre trakter, sier Nymoen, og legger til at avtalen ble forseglet over en tretimers fatbiketur i 22 minusgrader med påfølgende varm suppe. 

Saken fortsetter under

Offroad Valdres 3 - Foto OV 1400x924
Fra prøvekjøring av løypa til Offroad Valdres 2016. Foto: Offroad Valdres

Fra prøvekjøring av løypa til Offroad Valdres 2016. Foto: Børge Jensen

Blåkopi med egenart
Offroad Valdres blir på mange måter Offroad Finnmarks avlegger i sør, men nykommeren vil også ha sin egen profil.

– Offroad Valdres blir en blåkopi av Offroad Finnmark i det at løypa ikke blir merket og at det en lagøvelse. Deltakerne laster ned løypesporet og kart på sine GPS-enheter og kjører etter det. Men Offroad Valdres blir en lettversjon i det at vi kommer til å ligge på mellom 150 og 170 kilometer mot Offroad Finnmark på 300 og 700 kilometer. Det er jo mye mer ekstremt enn det vi legger opp til. Derimot vil Offroad Valdres ha vesentlig mer teknisk terreng enn Offroad Finnmark, sier Nymoen.

Les også: 15 mil fritt for gel og sportsdrikk

Videreutvikle, foredle og framsnakke hverandre
Tanken er at flere hoder tenker bedre, og at de to rittene kan lære av hverandres erfaringer slik at konseptet og konkurranseproduktet kan foredles og videreutvikles, og dermed bidra til å gjøre hverandre større og bedre.

Videre håper rittledelsene at Offroad Valdres med sine drøyt 150km også kan være en innfallsport til de tøffere ekspedisjonsrittene OF300 og OF700 i Finnmark.

– Offroad Valdres skal aldri bli et slikt ekstremritt med slike distanser, men Offroad Valdres kan være et tilbud der folk får teste det å kjøre på GPS i team, teste konseptet, og bli hekta på denne typen konkurranser, sier Nymoen, og legger til at hovedpremien i Offroad Valdres 2016 blir deltakelse i OF300 i 2017.

Saken fortsetter under

OF2015 - Venche Jensen 1400x924
Deltakelse i Offroad Finnmarks OF300 er hovedpremie i Offroad Valdres 2016. Foto: Venche Jensen

Deltakelse i Offroad Finnmarks OF300 er hovedpremie i Offroad Valdres 2016. Foto: Venche Jensen

Les også: Offroad Finnmark utvider

OFFROAD FINNMARK

  • Dato: 29. juli-6. august 2016

  • Start/mål: Alta

  • Distanser: 700km, 300km, 150km
    - OF700 start 2. august. 700km. 9.000-10.000 høydemeter. Tak på 25 lag.
    - OF300 start 4. august. 300km. Tak på 100 lag.
    - Nytt for 2016: OF150 soloklasse fatbike, OF150 lagkonkurranse for junior 29.juli. OF150 soloklasse terrengsykkel 30.juli.

  • Underlag: kjerreveg, tråkk og sti, samt stiløst terreng

Skal favne bredt med unike opplevelser på flere plan
Kortreist, økologisk lokalmat på de obligatoriske sjekkpunktene er ett av konseptene som har vært sentrale for rittledelsen i Offroad Valdres, nettopp fordi denne typen ritt skal være en opplevelse like mye som en konkurranse.

– Vi leverer en naturopplevelse. Det er noe helt spesielt å sykle i denne typen natur, både det vi har i Valdresfjellene og det de har der oppe i Finnmark. Får du med de lokale produsentene, så inkluderer du også hele næringslivet i regionen, og da får du et produkt som er mye større enn bare et sykkelritt, og som vil appellere til en mye større gruppe deltakere. Derfor syns vi at elementet med lokalmat er så viktig, sier Nymoen.

Det elementet har han solgt Offroad Finnmark på. Nå skal de også forsøke å skape noe liknende i sine ritt. 

Les også: Fristes av 15 mil alene over vidda

OC Nymoen Alta Jan 7-16  - Foto Privat edit
Rittleder i Offroad Valdres, Ole Christian Nymoen, fikk napp hos Offroad Finnmark i Alta. Foto: Privat

Rittleder i Offroad Valdres, Ole Christian Nymoen, fikk napp hos Offroad Finnmark i Alta. Foto: Privat 

Publisert 9. januar 2016 kl 12.29
Sist oppdatert 9. januar 2016 kl 12.29
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen