Den tredje utgaven av det GPS-baserte ultrarittet med start og mål i Fagernes sist lørdag ble et eventyr i alle sine 154 kilometer.
– Etter tilbakemeldingene fra deltakerne, tror jeg vi klarte å toppe opplevelsen i år også. Løypa fikk supermye skryt, sier rittleder Oddleif Nybakke.
Det var Lars Granberg og makker Odd Erlend Hansen Berg fra Birk Sport Racing som vant lang løype Helvegs, men Vidar Mehl var dagens raskeste fra start til mål på distansen. Mehl mistet imidlertid makkeren Roar Solli underveis, og fikk derfor ikke godkjent tid eller plassering i rittet.
Vidar Mehl var førstemann i mål. Der ventet makker Roar Solli, som ble sjuk halvveis i rittet og måtte bryte. Foto: Ola Morken
Vidar Mehl var førstemann i mål. Der ventet makker Roar Solli, som ble sjuk halvveis i rittet og måtte bryte. Foto: Ola Morken
Helt nye traséer I 2019 er det imidlertid flere endringer i vente på Offroad Valdres.
– Neste år blir alt nytt av løyper. Det er en del av konseptet selv om mange ba om samme løype. Men etter tre år i samme område, har vi "brukt opp" disse stiene nå, og vil vise deltakerne andre stier med nye utfordringer, sier Nybakke.
Saken fortsetter under
Stier med utfordringer er det nok av i Valdres, men området som har vært brukt til nå skal byttes ut neste år. Foto: Ola Morken
Stier med utfordringer er det nok av i Valdres, men området som har vært brukt til nå skal byttes ut neste år. Foto: Ola Morken
Landet på endelig maksgrense Neste år blir det maks 60 lag på lang løype (Helvegs) og 30 lag på kort løype (Halvegs). Deretter åpner rittet for single ryttere til taket på 200 ryttere totalt er nådd. Utover det, blir det kun gjort justeringer på logistikk og småting, sier Nybakke.