Den tredje utgaven av det GPS-baserte ultrarittet med start og mål i Fagernes sist lørdag ble et eventyr i alle sine 154 kilometer.
– Etter tilbakemeldingene fra deltakerne, tror jeg vi klarte å toppe opplevelsen i år også. Løypa fikk supermye skryt, sier rittleder Oddleif Nybakke.
Det var Lars Granberg og makker Odd Erlend Hansen Berg fra Birk Sport Racing som vant lang løype Helvegs, men Vidar Mehl var dagens raskeste fra start til mål på distansen. Mehl mistet imidlertid makkeren Roar Solli underveis, og fikk derfor ikke godkjent tid eller plassering i rittet.
Les også: Det ble som en veldig hard og lang treningsøkt
Saken fortsetter under

Vidar Mehl var førstemann i mål. Der ventet makker Roar Solli, som ble sjuk halvveis i rittet og måtte bryte. Foto: Ola Morken
Vidar Mehl var førstemann i mål. Der ventet makker Roar Solli, som ble sjuk halvveis i rittet og måtte bryte. Foto: Ola Morken
Helt nye traséer
I 2019 er det imidlertid flere endringer i vente på Offroad Valdres.
– Neste år blir alt nytt av løyper. Det er en del av konseptet selv om mange ba om samme løype. Men etter tre år i samme område, har vi "brukt opp" disse stiene nå, og vil vise deltakerne andre stier med nye utfordringer, sier Nybakke.
Saken fortsetter under

Stier med utfordringer er det nok av i Valdres, men området som har vært brukt til nå skal byttes ut neste år. Foto: Ola Morken
Stier med utfordringer er det nok av i Valdres, men området som har vært brukt til nå skal byttes ut neste år. Foto: Ola Morken
Landet på endelig maksgrense
Neste år blir det maks 60 lag på lang løype (Helvegs) og 30 lag på kort løype (Halvegs). Deretter åpner rittet for single ryttere til taket på 200 ryttere totalt er nådd. Utover det, blir det kun gjort justeringer på logistikk og småting, sier Nybakke.
Les også: Offroad Valdres lanserer kortversjon
Videre vil løypesjefen Ole Christian Nymoen ta over som rittleder, mens Nybakke fortsetter som arrangementsansvarlig
Se bildene fra dagen på fjellet.

Spent stemning før start. Foto: Ola Morken
Spent stemning før start. Foto: Ola Morken

Landeveisgutta Erno Kainulainen og Jonas Orset i Green Cycling med lånte sykler for oppgaven. Foto: Ola Morken
Landeveisgutta Erno Kainulainen og Jonas Orset i Green Cycling med lånte sykler for oppgaven. Foto: Ola Morken

Klare til start. Foto: Ola Morken
Klare til start. Foto: Ola Morken

Oppover og oppover og oppover. Foto: Ola Morken
Oppover og oppover og oppover. Foto: Ola Morken

Oppover. Foto: Ola Morken
Oppover. Foto: Ola Morken

Nedover. Foto: Ola Morken
Nedover. Foto: Ola Morken

Langt nedover. Foto: Ola Morken
Langt nedover. Foto: Ola Morken

Bratt nedover. Foto: Ola Morken
Bratt nedover. Foto: Ola Morken

Påfyll må til og på Gomobu venter skikkelig mat. Foto: Ola Morken
Påfyll må til og på Gomobu venter skikkelig mat. Foto: Ola Morken

Tid til å slå av en prat er det også mange som har. Foto: Ola Morken
Tid til å slå av en prat er det også mange som har. Foto: Ola Morken

Men man må etter hvert videre. Foto: Ola Morken
Men man må etter hvert videre. Foto: Ola Morken

Det er fortsatt mye terreng som venter. Foto: Ola Morken
Det er fortsatt mye terreng som venter. Foto: Ola Morken

Utsikten er i hvert fall upåklagelig. Foto: Ola Morken
Utsikten er i hvert fall upåklagelig. Foto: Ola Morken

Lappestasjonen er godt besøkt. Foto: Ola Morken
Lappestasjonen er godt besøkt. Foto: Ola Morken

Noen må faktisk lappe. Foto: Ola Morken
Noen må faktisk lappe. Foto: Ola Morken

Andre lar andre ta jobben. Foto: Ola Morken
Andre lar andre ta jobben. Foto: Ola Morken

Seige tak. Foto: Ola Morken
ER det blåbær der? Foto: Ola Morken

MÅL! Foto: Ola Morken
MÅL! Foto: Ola Morken

Seiersintervju med Lars Granberg. Foto: Ola Morken
Seiersintervju med Lars Granberg. Foto: Ola Morken

Mestringsglede. Foto: Ola Morken
Mestringsglede. Foto: Ola Morken

Premier som ikke støver ned. Foto: Ola Morken
Premier som ikke støver ned. Foto: Ola Morken

Helt støvtørt var det ikke. Foto: Ola Morken
Helt støvtørt var det ikke. Foto: Ola Morken

Men det må vente til etter påfyll. Foto: Ola Morken
Men det må vente til etter påfyll. Foto: Ola Morken