Når ultrarittet Offroad Valdres arrangeres for sjette gang lørdag 7. august, blir det i en løype som er satt sammen av de beste stiene fra alle de foregående utgavene.
– Løypa er ny hvert år, men i år legger vi opp til en «best of»-utgave med en trasé som består av gullstiene fra de fem første årene. Vi kommer også til å legge hovedvekt på flytstier, til fordel for noen av de mest tekniske stiene som har vært med tidligere, sier rittleder og initiativtaker til Offroad Valdres Ole Christian Nymoen.
Suksessen fra i fjor med start oppe på fjellet i stedet for i videreføres i år. På den måten slipper deltakerne den litt kjedelige transporten på asfalt og grus fra Fagernes sentrum.
– Det er mer moro å sykle sti, og nå går løypa nesten rett inn på gode stier. Det vil være mulig å gjennomføre rittet på hardtail, men det er mer behagelig og morsommere med fulldemper, sier Nymoen.
To distanser for både lag og soloryttere
Som tidligere blir det også i år to ritt: Helvegs på 120 til 150 kilometer og en estimert vinnertid på sju-åtte timer, og Halvegs på 70 til 85 kilometer og estimert vinnertid på rundt fire timer.
Konseptet er basert på ekstremrittet Offroad Finnmark, der deltakerne sykler som lag med to til tre deltakere og laster ned løypa som GPX-fil.
De siste to åra er det også satt opp soloklasser med begrenset antall plasser på begge distanser. Disse nærmer seg allerede fulltegnet. Totalt er det plass til maks 250 deltakere fordelt på alle klasser og distanser.
Slik gikk Offroad Valdres 2020

LAGINNSATS: Hovedkonseptet for Offroad Valdres er at rytterne deltar i lag på to til tre ryttere, men de siste par åra har det også vært satt opp soloklasser på både Helvegs og Halvvegs-distansene. Foto: Ola Morken
Ikke rammet av restriksjoner
Nymoen trekker fram at Offroad Valdres kan arrangeres helt som i gode, gamle dager, både sportslig og sosialt, inkludert bankett og mingling.
– Vi har en god dialog med kommuneoverlegen her, og han kan ikke se noen grunn til at det som gjelder av smittevernrestriksjoner skal ha noen konsekvenser for vårt arrangement, sier Nymoen.
– På grunn av formatet på rittet vårt, og at vi totalt ikke har plass til flere enn maks 250 deltakere, er det få restriksjoner som rammer oss. I år håper vi også å kunne åpne for enda flere deltakere på banketten. Det ser i hvert fall ut som at hotellet skal kunne servere både mat og drikke av alle slag, sier han.

LAPPESTASJON: I Offroad Valdres tilbys service på flere stasjoner underveis i både Helvegs og Halvvegs, som her på lappestasjonen. Foto: Ola Morken