Opplevelser, høyfjell, flyt og utfordringer er hovedingrediensene når løypa til Offroad Valdres stikkes. Foto: Arrangøren
Lesetid: 3 minutter
Helvegs blir 154 kilometer lang, får 4 000 høydemeter og flere nye strekninger. Halvvegs blir 84 kilometer lang, byr på 1850 høydemeter og noen av de samme nye strekningene som Helvegs. Se kart over begge traséene nederst i saken.
Videre har løypestikkerne holdt på mye av det samme terrenget som i fjor etter gode tilbakemeldinger på fjorårets løype, men snudd kjøreretningen oppe på fjellet.
– Ved å snu retningen får vi i realiteten en helt ny løype. Det gjør også at det blir mindre trilling og mer flyt også i motbakkene, sier rittleder Oddleif Nybakke om årets utgave av ultrarittet som arrangeres for tredje gang.
I tillegg til indrefileten fra fjorårets utgave i motsatt retning, er det også flere nye partier i årets utgave. Helvvegs har en ny oppstigning til Gomobu. Denne strekningen er fem mil. Det er også en ny nedkjøring fra Ålfjell, som Nybakke gleder seg til å vise fram. Rittet kjøres på GPS-spor og med minimalt av løypemerking, etter mal fra Offroad Finnmark.
– Det skal være en utfordring å fullføre lang løype og du skal jobbe jevnt og trutt hele veien for å fullføre innen sperrefristen, men det skal ikke være umulig for alminnelig godt trente stisyklister. Det første året var nok løypa litt tøff og vi fikk bedre tilbakemeldinger på løypa i fjor. Nå blir klatringene enda litt snillere og det skal ikke være nødvendig å gå av sykkelen noe sted, sier Nybakke.
Det skal være utfordrende, men ikke umulig å greie løypa innenfor sperretida, og en skal ha tid til å nyte både matstasjonene og medkonkurrentene. Foto: Jon Vidar Bull
Deltakerrekord Nybakke føler at rittet har truffet med både løypa og konseptet.
– Mange av de påmeldte er med for tredje gang, og vi har allerede deltakerrekord i år med over 135 påmeldte. Det er fortsatt mulig å melde seg på helt fram til rittdagen, så vi satser på å bikke 150 i hvert fall. Men dette er jo et nisjeritt, og noe særlig mer enn 160-170 deltakere har vi ikke kapasitet til å ta imot, sier Nybakke.
– Vi vil at deltakerne skal få et eventyr av en opplevelse på Offroad Valdres. Derfor har vi lagt spesielt vekt på å finne fine flytstier over tregrensa der du kan se langt inn i Jotunheimen. Vi har lagt løypa gjennom et levende stølsområde, vi serverer lokal mat på matstasjonene og vi har også et par obligatoriske stopp slik at folk skal ha tid til å nyte matstasjonene. Det skal være lave skuldre og sosialt hele veien.
Det er fortsatt mulig å melde seg på både til Helvegs på 154 kilometer og Halvvegs på 84 kilometer, men arrangøren har satt et absolutt tak på totalt 200 ryttere fordelt på de to distansene.
Det settes opp klasser for herrelag, damelag og mixed-lag på begge distanser, samt at Halvvegs er åpen for soloryttere. Men verken lang eller kort løype har noen eliteklasse. Begge klassene har målgang i Fagernes. Helvegs starter i Fagernes, mens Halvvegs shuttles til start på Gomobu. I tillegg blir det også i år arrangert familieritt på cirka 20 kilometer med start og mål i Fagernes.
Løypa går gjennom levende stølsområder, noe som er unikt for regionen og gir ekstra sjel til rittet. Foto: Arrangøren
Kart Offroad Valdres Helvegs 154km - 4000 høydemeter
Illustrasjon: Offroad Valdres
Kart over Offroad Valdres Halvvegs, 84km - 1850 høydemeter
Illustrasjon: Offroad Valdres
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.