MATSTASJON: Rytterne i Offroad Valdres skal ikke gå tom for næring underveis. Foto: Offroad Valdres.
Lesetid: 3 minutter
Flere ritt har slitt med antall deltakere de siste årene, og pandemiårene 2020 og 2021 hjalp lite på synkende antall deltakere.
Offroad Valdres er ikke det største rittet, og det er ingen løypevakter eller merking. Deltagerne må laste ned GPS-spor og navigere selv, og rittet skal være krevende. Likevel satte de deltakerrekord da rittet gikk av stabelen i helgen.
Det høres kanskje ikke mye ut, men 187 syklister er uansett ny rekord, motsatt av trenden i store deler av sykkel-Norge.
Oddleif Nybakke er en av flere ildsjeler bak rittet, og peker på at de har prøvd å skape mye også rundt selve syklingen. Det er kanskje nødvendig, når prislappen ligger rett i underkant av 2 000 kroner for et startnummer.
– Jeg tror ikke det er prisen i seg selv som er utfordringen. De fleste svir av så mange tusen kroner på sykkel at det er ikke noen hundrelapper i for deltakelsen det står på, innleder han overfor Terrengsykkel - og fortsetter:
– Men jeg tror kundegruppa er kresen, de vil ha en opplevelse, og det er det vi prøver på gi. Vi bruker veldig mange kroner per rytter, og har brukt mye tid på å lage en ramme rundt hotellet hvor målgang er. Rytterne får lokale matvarer med i startavgiften, og ved målgang har vi servering av skikkelig god lokal grillmat og drikke, og så er det bankett på kvelden.
Flere ritt har pekt på nye krav til løypevakter som en medvirkende årsak til at det er tungt å mobilisere til å arrangere sykkelritt. Den utfordringen hopper Offroad Valdres over, siden rytterne selv må navigere etter GPS-spor. Rittet, som både finnes i en lang (Helvegs, på cirka 125 kilometer) og kort(Halvvegs, cirka 90 kilometer) versjon, har start på Gomobu og målgang i Fagernes sentrum.
Rittet arrangeres av sykkelklubben i Valdres, som ikke har store økonomiske ambisjoner. Alt gjøres på dugnad, og overskuddet fra rittet går til barnegruppa i sykkelklubben, som var vokst i takt med rittet.
– Det er ikke noe poeng for oss å bli størst mulig, vi skal være et nisjeritt og lage en feelgood-opplevelse, slår Nybakke fast.
I år ble Offroad Valdres arrangert for sjuende gang. I årene før pandemien hadde rittet i snitt cirka 150 deltakere. Rekorden fra 2019 var på 168 syklister.I år var det 187 påmeldte syklister til start. Påmeldingen gikk tregt fram til juli, hvor de siste 50 meldte seg på. 132 av de 187 syklistene valgte å sykle på lag.
Distansene kan man sykle enten som to- eller tremannslag, eller alene. De fleste velger å sykle sammen med noen. Dette er ikke helt ulikt Offroad Finnmark, hvor det også er lagkonkurranser og man må navigere etter GPS.
Selv om arrangørene ikke har store ambisjoner om vekst, kommer det likevel nyheter. Neste år lanseres en distanse på 200-230 kilometer med start på natta for de som virkelig vil ha en utfordring. Det vil også komme en kortere distanse, for å tilby noe til dem som vil ha noe enklere.
Kommende helg går også Trans-Østerdalen av stabelen, et tredagers sti-ritt rundt Tynset.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.