Offroad Valdres lanserer kortversjon

15 mil på sti i umerket løype er drøyt. Til sommeren blir det lov å ta en snarvei.

Sist oppdatert 30. november 2016 kl 07.00
Lars Ragnar Manengen og makker Odd Peder Wang Norderud ble nummer fem i Offroad Valdres 2016. Foto: Kent Murdoch
Lars Ragnar Manengen og makker Odd Peder Wang Norderud ble nummer fem i Offroad Valdres 2016. Foto: Kent Murdoch

I år var det ingen av de tre jentelagene som kom i mål før sperretida, og bare tre av de ti mikslagene kom i mål i tide.

– Offroad Valdres skal være krevende, du skal være glad i å kjøre sti og ha kjørt en del sti for å fortjene fullførertrøya. Men det skal også være gjennomførbart med riktig trening og forberedelser. Og tilbakemeldingene på spørreundersøkelsen tyder på at det er stemning for et kortere alternativ, forklarer Ole Christian Nymoen, som er løypesjef i Offroad Valdres.

Se bildene fra Offroad Valdres 2106: Dagen det var så langt    

Derfor tilbyr Offroad Valdres to distanser når rittet arrangeres for andre gang 22. juli 2017: Klassikeren helvegs på 150 kilometer og nykommeren halvvegs på 75 kilometer. Rittet er begrenset til 75 lag på helvegs og 50 lag på halvvegs, og online påmelding til begge distanser åpner 1. desember.

Saken fortsetter under

Tormod Ulven
Selv for lokalkjente og drevne syklister ble de 15 milene en drøy opplevelse. Tormod Ulven fikk kramper så det holdt etter målgang. Foto: Kent Murdoch

Selv for lokalkjente og drevne syklister ble de 15 milene en drøy opplevelse. Tormod Ulven fikk kramper så det holdt etter målgang. Foto: Kent Murdoch

Sydd over samme lest
Begge rittene er voksne distanser og basert på samme konsept: lagkjøring med to til tre deltakere per lag, hovedsakelig på sti og minimalt med merking utover GPS-spor som slippes uka før rittet. Helvegs vil ha vinnertid på cirka 7 til 7.5 timer. Halvvegs skal være halvvegs også på vinnertid.

– Halvvegs kjører samme løype som helvegs, men halvvegs tar to snarveger. Det kan vi gjøre uten å måtte sy sammen to ulike traséer, forklarer Nymoen.

Arrangøren håper også at halv-distansen kan fungere som en rekrutteringsritt til Offroad Valdres 150 ved å senke terskelen for hva som kreves av forberedelser, erfaring og utholdenhet.

– Tanken er at halvvegs skal gi en smak på konseptet for de som syns helvegs er litt skremmende å starte med. Den eneste forskjellen er at halvvegs er kortere og starter mellom klokka 9 og 10, mens helvegs starter klokka 7, sier rittleder Oddleif Nybakke.

Men noen lett synlige klasseskiller legges det likevel opp til.

– Kun de som fullfører helvegs får fullfører-trøye, og den skal henge høyt. Halvvegsrytterne får deltakertrøyer, sier Nymoen.

Saken fortsetter under

Startline 1400x933
I 2016 var det ingen av jentelagene som fullførte de 15 milene. I 2017 lanserer rittet en kortversjon på 7.5 mil. Foto: Kent Murdoch

I 2016 var det ingen av jentelagene som fullførte de 15 milene. I 2017 lanserer rittet en kortversjon på 7.5 mil. Foto: Kent Murdoch

Slik gikk Offroad Valdres 2016: Drama om pallen i Offroad Valdres 

Mer flyt, mindre knot
– I år flytter vi rittet ut i litt annerledes terreng. Det blir mindre myr, til fordel for partier med noe mer stein i noen partier, og en rekke partier med herlige flytstier. Folk sa de likte å kjøre på snaufjellet, så det skal de få. Og nedkjøringen til bygda vil bli minnerik. Den er enda lengre og enda bedre enn i år, sier Nymoen.

Men det er ikke alle ønsker og tilbakemeldinger som kan etterkommes.

– Selv om en del sier de gjerne skulle hatt mer flytsti, er det å bare ha flytsti umulig, så deltakerne vil møte utfordringer ute i felten, sier Nymoen.

Les også: 15 mil fritt for gel og sportsdrikk   

Mer publikumsvennlig
Mens tidtakingen sluttet i Leira og fysisk målgang var ved Fagenes Hotell drøyt 5 kilometer unna i 2016, legges tidtakermålstreken og fysisk målgang til samme sted i 2017: Utenfor hotellet og praktisk talt på bankettbuffeten.

– Med bedre tilrettelagt målområde skal det bli lettere å heie deltakerne i mål, mer stemning, og deltakerne skal kunne få gjenopprettet energibalansen umiddelbart etter målgang. Bankettbuffeten står klar ved målseilet fra klokka tre, og vil etterfylles med mer utover kvelden, forteller Nymoen, og legger til at lokalbryggeriet er med på laget også i 2017.

Saken fortsetter under

Spectators
Publikum bidrar til god stemning, og i 2017 skal det bli enda lettere å heie på deltakerne. Foto: Kent Murdoch

Publikum bidrar til god stemning, og i 2017 skal det bli enda lettere å heie på deltakerne. Foto: Kent Murdoch

Lapper og lykkelig lokalgris
Offroad Valdres skal være et eksklusivt med relativt få deltakere og alt inkludert. Rytterne skal føle at de står i fokus hele dagen, og de skal få mye for pengene både i form av opplevelser og mat, sier Nymoen.

Det konseptet bygger de videre på med fokus på kortreist lokalmat på både matstasjoner og bankett.

Også i 2017 blir det lappestasjon i fjellet, lokalprodusert spekemat, ost, majel (også kjent som kjøttsuppe), og reale brødblingser på sjekkpunktene, og mer av alt på banketten.

– Det blir mat som duger, og en bankett du husker, sier Nymoen, som også lover rømmegrøt i 2017.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

lappestasjon - Kent Murdoch
Mat må dem ha - og det skal de få. Lappestasjonen på fjellet var populær i 2016 og videreføres i 2017. Foto: Kent Murdoch

Mat må dem ha - og det skal de få. Lappestasjonen på fjellet var populær i 2016 og videreføres i 2017. Foto: Kent Murdoch

Publisert 30. november 2016 kl 07.00
Sist oppdatert 30. november 2016 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen