– Tilbakemeldingene fra de to testrytterne som syklet traséen vår med bukkestyre i år og erfaringene fra andre terrengsykkelritt som har åpnet for slike sykler, er at Grenserittet med bukkehornstyre ikke medfører større sikkerhetsrisiko med høyere hastighet og terrengunderlag enn med en terrengsykkel. Ettersom grussykkelen de senere årene blitt utviklet til å kunne utnytte naturen på en helt ny måte, ønsker vi å åpne for at de som vil sykle Grenserittet med slike sykler skal få muligheten, sier Caroline Koren, som er daglig leder i Grenserittet.

De som vil sykle Grenserittet med bukkestyre, melder seg på i allroad-puljen. Det er egen resultatliste for denne puljen, med premier til de tre beste menn og kvinner. Alle i allroad-puljen starter samtidig. Foreløpig legger Grenserittet opp til at fellesstarten for denne puljen blir mellom pulje tre og fire i det ordinære Grenserittet. 

Annonse

Etter som flere ritt har opplevd nedgang i antall deltakere, har det å åpne for grussykler vært ett av tiltakene for å øke interessen. Dette har ført til nye problemstillinger om både sikkerhet, og om slike sykler egentlig er bedre egnet eller raskere. Terrengsykkel har testet grussykkel mot en klassisk Birken-sykkel, og utstyrsredaktør Øyvind Aas valgte å bruke en blodtrimmet grussykkel i sin tiende Birken-deltakelse. Hans opplevelse kan du lese mer om på forumet. Du kan lese mer om bakgrunnen for hans valg av sykkel, og risikovurderingen her. 

Det åtte mil lange Grenserittet som går fra Strømstad til Halden, blir det tredje av de store grusrittene som åpner for bukkestyre. Både Birkebeinerrittet og Nordsjørittet har allerede hatt slike klasser de to siste årene. 

Christian Haug på Grenserittet cyclocross
Christian Haug testet Grenserittet med bukkestyre. Fra neste år er det fritt fram. Foto: Sportograf.com

Christian Hauge var en av rytterne som testet Grenserittet med bukkestyre, dette sier han om opplevelsen:

– Grenserittet med bukkestyre var en rå opplevelse. Kombinasjonen med de raske partiene med asfalt og kompakt grus, til humpete traktorvei og relativt tekniske partier der teknikken fikk kjørt seg, var akkurat så bra som jeg håpet på i forhånd.