I mål skilte fire sekunder mellom den tidligere terreng- og kross-syklisten, nå landeveisproffen Erik Resell som vant, og terrengsyklisten Eirik Pettersen fra Lillehammer på andreplass.
Terrengsykkel har sett nærmere på datafilene til noen av eliterytterne i Birken. Dette er forskjellene.
Toppfart
Eirik Pettersen hadde en toppfart som var nesten halvannen kilometer i timen raskere enn vinneren. Erik Nordsæter Resell registrerte 82,4 kilometer i timen, mot Pettersens 83,9.
Men verken Resell eller Pettersen var i nærheten av Resells halsbrekkende ferd ned den beryktede Ballettbakken i fjor, da logget han 96,8 kilometer i timen.
På det meste ledet landeveisrytteren Bjørn Tore Hoem med 45 sekunder på de jagende. Men da Resell kom til Ballettbakken hadde han tatt inn luka, og følte ikke noe behov for å risikere noe nedover rullegrusen.
– Jeg visste at Bjørn Tore Hoem ikke er ekstremt god nedover der det er litt teknisk, så da bare cruiset jeg forbi ham i Ballettbakken og fikk en luke med en gang, sier Resell.
På toppen av Ballettbakken ledet Hoem med 24 sekunder, i mål var han 48 sekunder bak Resell.
Også Pettersen valgte seg Ballettbakken til å sette inn sitt støt. Han rykket i toppen av bakken, syklet halvannen kilometer i timen fortere enn Erik N. Resell ned bakken, og kjørte forbi fire ryttere før målstreken.
– Det er ofte litt taktikk inne i bildet på Birken. Derfor la jeg ikke opp til noen spesiell form for disponering av kreftene. Det er viktig å være med i front om man skal kunne prege rittet og resultatet. I år var jeg i form til det. Avslutningen føler jeg meg relativt trygg på, etter å ha hatt den som skolevei i tre år, og Ballettbakken har jeg syklet utallige ganger, sier Pettersen.
Saken fortsetter under

Eirik Pettersen var sluttkjørt da han gikk over målstreken, og svært fornøyd med andreplassen fire sekunder bak Erik N. Resell. Foto: Ingeborg Scheve
Toppwatt, snittwatt og normalisert watt
Ifølge egne datafiler produserte Resell en av Strava anslått makswatt på 1299 knappe tre kilometer etter start og var igjen oppe i over 1250 watt like før mål. Strava foreslår en antatt gjennomsnittswatt for hele rittet på smått sensasjonelle 455 watt.
Dette er tall som vi gjerne ser for vinneren av VM-temporitt og tilsvarende times ritt og forteller oss en del om at Stravas antagelser nok er i overkant rause her. Resell syklet ikke med wattmåler på sykkelen så tallene her må sies å være grove anslag.
Pettersens data sier henholdsvis 995 og 264 watt, målt med en måler på venstre krankarm.
Forskjellen utgjorde altså 0.1 kilometer i timen i snittfart: Resell noterte 32.9km/t mot Pettersens 32.8km/t. At Resell belaster badevekta med 85 kilo forklarer bare noe av den store forskjellen Strava anslår.
– Det skal sies at den wattmåleren jeg bruker er noe streng, sier Pettersen i tillegg.
Gruppa han satt i ble etablert oppover Rosinbakken, og der ble det selvsagt tråkket hardt, men for rundbanespesialisten Pettersen var innspurten den tyngste.
– Høyeste watt ble registrert da vi rundet det gamle NTG-bygget i bunnen av Ballettbakken. Birken er drøyt en time lenger enn de rittene jeg pleier å sykle, så det var mot slutten jeg sleit mest. Stadige kramper måtte kontrolleres, og det var så vidt jeg hang med fra Sjøseterveien og inn.
På pulsbeltet registrerte Resell en makspuls på 187 og snittpuls på 165. Pettersen hadde en makspuls på 177 og snittpuls på 160.
Erik Nordsæter Resell
Vinnertid: 2:32:54
Snittfart: 32.9 km/t (2017: 34 km/t)
Maks hastighet: 82.4 km/t (2017: 96.8 km/t)
Snittwatt: 455
Makswatt: 1299
Snittpuls: 165 (2017: 170)
Makspuls: 187 (2017: 186)
Sykkelvekt: 9.3 kilo (2017: 9.3 kilo)
Ryttervekt: cirka 85 kilo (2017: 84 kilo)
Strava-fil Resell: https://www.strava.com/activities/1796969110
Saken fortsetter under

Skjermdump fra Strava-filen til Erik Nordsæter Resell.
Eirik Pettersen
Tid i mål: 2:32:58
Snittfart: 32.8 km/t
Maks hastighet: 83.9 km/t
Snittwatt: 995
Makswatt: 264
Normalisert watt: 299
Snittpuls: 160
Makspuls: 177
Sykkelvekt: 9.3 kilo
Ryttervekt: 61 kilo
Saken fortsetter under

Skjermdump fra Eirik Pettersens Training Peaks-fil fra Birkebeinerrittet.
Utstyr:
Resell syklet på samme sykkel som han vant rittet med i fjor: En Scott Scale 900 RC Ultimate, også i år med dempergaffel framfor stiv gaffel. Det øker vekta noen gram, men Resell tror ikke det er noen ulempe for ham.
– Det er ikke så altfor mye å hente på vektbesparelsen med stiv gaffel, og jeg syns jeg får mye bedre kontroll nedover med dempergaffel. Så da er valget ganske enkelt egentlig.
Resells sykkel:
Scott Scale RC 900 Ultimate, 2017
Rammestørrelse: XL
Vekt: 9,3 kilo
Styrelager: Syncros
Gaffel: Fox Float 32 SC kashima
Hjul: Velostrada Terrano MTB 29''
Dekk: Schwalbe Thunder Burt SnakeSkin 2.25
Krank: SRAM XX1 Eagle
Drev: 38
Pedaler: Shimano XTR
Kassett: SRAM XX1 Eagle 10-50
Styre: MCFK 66 cm
Stem: Syntace Force 109 110 mm - 17grader
Setepinne: Syncros FL1.0
Sete: Pro Stealth Carbon 142 mm
Bremser: SRAM Level Ultimate 180/160 mm
Saken fortsetter under

Dette er Birken-maskinen til Erik Nordsæter Resell: En Scott Scale RC 900 Ultimate 2017-modell. Foto: Henrik Ullebø
Pettersen syklet på den nyeste modellen av Scott Scale RC 900 SL, med heve-senkepinne og Schwalbe Thunder Burt Snakeskin dekk, ellers relativt standard oppsett.
– Jeg valgte å sykle med heve-senkepinne for å ha en liten fordel i avslutningen.
Pettersens sykkel:
Scott Scale RC 900 SL, 2018
Rammestørrelse: L
Gaffel: FOX Float 32 SC Float Factory Air / Kashima
Hjul: DT Swiss XRC 1200 Carbon Spline CL
Dekk: Schwalbe Thunder Burt, 2.25 snakeskin
Krank: SRAM XX1 Eagle GXP Boost PF Carbon
Drev: 38 tenner
Pedaler: Shimano XTR 9000
Kassett: SRAM XX1 / Gold / 10-50 T
Styre: Syncros FL1.0 SL Carbon T-Bar
Stem: Syncros XR1.5 - 8 grader
Setepinne: FOX Transfer Factory Kashima, Intern, senke-pinne
Sete: Specialized S-Works Power Arc, 143 mm
Bremser: SRAM Level Ultimate

Dette er Birkensykkelen til Eirik Pettersen: En Scott Scale RC 900 SL, 2018-modell. Foto: Privat