Hvert år imponerer elitesyklistene i Birken med høy fart og raske tider. Terrengsykkel har tatt en nærmere titt på Strava- og TrainingPeaks-filene til årets Birken-vinner Erik Nordsæter Resell og Ole Hem.
På toppen av Ballettbakken lå Hem to sekunder bak Resell. I mål skilte det 25 sekunder og fire plasser på resultatlista.
Men hva skjedde underveis? Dette er tallenes tale.
Toppfarten – Ballettbakken
De som ble imponert av Petter Fagerhaugs 83.5 kilometer i timen i fjor, kan kontemplere over Resells versjon i år: Han raste nedover grusen i 96.8 kilometer i timen, mens han satt på overrøret på sykkelen.
Vinneren selv var kald som en fisk hele veien ned.
– Ballettbakken var jo bra preppa, så da var det bare å ikke bremse. Jeg satt på ramma ganske lenge for at det skulle gå fortest mulig, og jeg vurderte å sitte på ramma hele veien, men tenkte det var greit å safe litt og ikke risikere noe. Jeg hadde jo en veldig bra luke, og var sikker på seier så lenge jeg ikke tullet noe til, sier Resell.
Som sagt så gjort.
Saken fortsetter under

Erik Nordsæter Resell logget 96.8 kilometer i timen ned Ballettbakken. Foto: Snorre Veggan
Toppwatt, snittwatt og normalisert watt
Ole Hem har i følge TrainingPeaks en snittwatt på 250 for rittet pluss 25 minutter oppvarming, en normalized power på 309 watt og nådde 957 watt i kneika før Ballettbakken. Normalized power, eller normalisert watt, er et estimat på effekten man kan oppnå hvis man tråkker jevnt over tid, og anses som et bedre mål for fysisk påkjennelse i ritt hvor effekten varierer mye. (Les mer om normalized power på https://cyclingtips.com/2009/07/average-vs-normalized-power/ )
Saken fortsetter under

Ole Hems TrainingPeaks fil fra Birken 2017.
Ole Hems TrainingPeaks-fil fra Birken 2017.

Erik Nordsæter Resells TrainingPeaks-fil fra Birken 2017.
Landevei mot terreng
Landeveisgutta dominerte opp til Skramstad. Italieneren Johnny Cattaneo passerte fem sekunder foran Frederik Wilmann og Resell. Hem lå her ni sekunder bak.
– Vi i Swix-laget hadde en plan om at vi skulle være med i front hvis det skjedde noe tidlig, men det var landeveisgutta (Åsmund) Løvik, Wilmann og (Sindre) Lunke som sprengte feltet opp til Skramstad, så det var ikke så mye taktikk egentlig, sier Hem, og forteller at det ganske kjapt ble alle mot alle.
Mellom Skramstadsætra og Bringbusætra kommer det første terrengpartiet, og ved passering på Bringbusætra var det terrengspesialistene som dominerte. Resell, som konverterte fra terreng til landevei i fjor høst og ikke har fortrengt gamle kunster ennå, Sigurd Mellemsæter og Hem var de tre klart raskeste på dette segmentet.
Saken fortsetter under

Strava segment Skramstadsætra-Bringbusætra.
Nedoverbakker og oppoverbakker
Det er avgjørende å henge med til Skramstad, like viktig å være med ned Djuposet, og derifra til Bringbusætra ble tetgruppa i årets ritt satt.
Men Rosinbakken koster for eliten så vel som for folk flest. Her kan de med gode bein støte seg opp, mens de som åpnet for friskt får passet sitt påskrevet. Ikke sjelden rokkeres det på tetgruppa etter Rosinbakken. I år var Hem og Resell klart raskest i den seige bakken, men likevel 19 sekunder tregere enn Carl Fredrik Hagen i fjor.
– Vi fikk jo luke ned Djuposet, så der gikk det ganske radig. Ellers prøvde jeg egentlig å spare på kruttet hele veien, fordi jeg visste at det kom til å bli støting fra Sjøseterveien og inn mot mål. I Rosinbakken trodde jeg at (Frederik) Wilmann skulle rykke, så det var overraskende da han slapp istedenfor, men han fikk nok merke det sinnssyke magadraget han tok for å komme opp til oss fire i tet før Kvarstad, sier Hem.
Men rittet er ikke over der. Nedover til Sjøsetervegen og bort til Ballettbakken kjempes det om posisjoner.
Usikker på hvordan du pakker sekken til Birken? Vi viser deg hvordan.
Saken fortsetter under

Ole Hem kjempet om seieren helt til Ballettbakken. Foto: Snorre Veggan
Utstyret
Resell syklet på en relativt standard utstyrt Scott Scale 900 RC Ultimate, anskaffet i fjor før han visste at han skulle bli landeveisproff i år.
– Alt på sykkelen er originalt, bortsett fra at jeg byttet til større drev og kortere styre, og satte på karbonhjul fra Velostrada. Det er gode karbonhjul som jeg har brukt de siste årene jeg har satset terreng, sier Resell, og legger til at sykkelen veier 9.3 kilo, og mannen sjøl pluss/minus 84 kilo.
Hem syklet på en fulldempet Hard Rocx Forza Volante Ltd med Shimano XTR gir og bremser, Raceface Next SL krank og Stans Crest Ultimate hjul med WTB Riddler 45mm Cross dekk. Hem har byttet til Ritchey WCS Trail styre og stem, samt Fox Transfer senkepinne med WTB Volt Carbon sete, et oppsett som veier drøyt 10.5 kilo, mens rytteren ligger på 64 kilo. Altså veier Hems sykkel godt over en kilo mer enn Resells, mens Hem veier 20 kilo mindre.
Saken fortsetter under

Sykkelen til Ole Hem. Foto: Ole Hem
DATA
Resell
Snittfart: 34 km/h
Maks hastighet: 96,8 km/h
Snittpuls: 170
Makspuls: 186
Sykkelvekt 9.3kg
Ryttervekt 84kg
Strava-fil Resell https://www.strava.com/activities/1153354594
Ole Hem
Snittfart: 33.8 km/h
Maks hastighet: 77.8 km/h
Snittpuls: 175
Makspuls: 198
Gjennomsnitts Watt: 275*
Maks watt: 957
Sykkelvekt ca. 10.5kg
Ryttervekt 64kg
Strava-fil: https://www.strava.com/activities/1153373704
TP http://home.trainingpeaks.com/athlete/workout/335JB5ZYWZEABVVSMQCELMJC2Y
*inkluderer rittet pluss 25 minutter ekstra.