Stiguide til Geitfjellet

Dette er en kort og klassisk fin tur i Bymarka i Trondheim. Klatringen opp til Geitfjellet har flere crux du kan bryne deg på. Terrenget byr på kupert terreng nedover. Dette er en tur hvor du bør være ekstra oppmerksom og vise hensyn, da det er populært turterreng.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 13.02
Geitfjellet er et av de mest populære turmålene i Bymarka. Petter Andreas Strøm og Arne Radmann setter dekkene på prøve. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Trondheim

Ikke kjent med stisyklingen i Trondheim?

Vel - trønderbyen har mye fint å by på. I tillegg er sykkelklubben TVK i gang med å bygge Nilsbyen Terrengsykkelpark i skianlegget Nilsbyen.

Terrengsykkelparken er lett inspirert av stiene i Trysil og sykkelentusiastene i Trondheim jobber nå for å få et eget rekrutteringsanlegg for stisykling - som er åpent for alle.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 13 kilometer

• Startpunkt: Byåsen butikksenter

Dette er en kort, klassisk og fin tur i Bymarka. Begynn ved å ta deg opp til Skistua. Du kan enten følge asfalt eller sti oppover.

På parkeringsplassen ved Skistua, følg stien langs Blomstertjønna. Følg skilting mot Kobberdammen, og ta til høyre i første stikryss etter noen titalls meter.

Opp en liten bakke, så står du på toppen av Udbyeløypa, som er en fin nedoversti. Et lite stikryss i begynnelsen, her holder du til høyre, ellers bare følg stien.

Udbyeløypa ender på grusvei ved Kobberdammen, ta til venstre. Følg grusvei rundt Kobberdammen, samme hvilken side du velger. De to stiene møtes på andre siden av Kobberdammen.

Stien kommer ut på Gamle Bynesvei, hold til høyre. Følg Gamle Bynesvei en liten kilometer, ned til avkjøringen til Geitfjellet ved Tempervollen.

Ta til venstre og følg skilting mot Geitfjellet og Våttakammen. Fin klatring med en del crux opp til Geitfjellet. Følg klatringen til neste stikryss. Her tar du ned til høyre, så til høyre umiddelbart igjen mot Helkanseter.

Vær oppmerksom og vis hensyn, dette er turterreng. Stien kommer ut på åpent hogstfelt rett over Helkanseter. Her tar du til venstre, skiltet mot Langdalen. I første stikryss tar du til høyre, over et lite hinder bygd av nedfall. Følg Blåbærstien nedover til du kommer ut på en grusvei.

Her tar du til venstre og umiddelbart inn på ny sti venstre igjen. Dette er Bringebærstien. Stien går småkupert bortover og nedover, før den ender ved Gamle Bynesvei. Det er flere avstikkere fra Bringebærstien, men du skal holde rett fram og følge hovedstien.

Vel nede på Gamle Bynesvei krysser du grusen og tar stien mot Teisendammen. Følg stien langs Teisendammen tilbake til Byåsen Butikksenter.

Stipatruljen har tatt en tur innom Trondheim og testet syklingen der:

Oversiktskart over Trondheim med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.