Stiguide til Gråkallen - St. Olavsspranget - Ila

Turen til Gråkallen via st. Olavsspranget og til Ila er middels krevende og tar deg med på noe av det beste bymarka har å by på.

Sist oppdatert 5. april 2022 kl 13.07
Gråkallskrenten er et mye omtalt crux i Bymarka, på baksiden av Gråkallen ned mot Vintervatnet. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Trondheim

Dette er en kremtur med noen av de flotteste perlene i Bymarka.

Turen kan fint kombineres med andre turer i området.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 23 kilometer

• Startpunkt: Byåsen butikksenter

Begynn turen ved Byåsen butikksenter. Her har du to valg, enten sykle asfalten eller følge stier mot Skistua.

Følg Fjellseterveien i retning Skistua oppover fra Byåsen Butikksenter. Ved Ferista parkeringsplass går stien inn til høyre. Følg skilt til venstre mot Lavollen etter 10 meter på stien. Følg denne grusstien helt opp til Baklidammen. Her tar du til venstre over demningen.

Etter demningen, ta første grussti inn til høyre. Etter noen hundre meter krysses en større kjerrevei. Fortsett rett fram på smal sti skiltet mot Grønlia. Når du kommer til Fjellseterveien, fortsetter stien på motsatt side etter 20-30 meter langs asfalten. Stien er skiltet Grønlia.

Stien kommer ut i et stort gruskryss. Fortsett rett fram og inn på grusveien som går mot Grønlia. Etter ca. 1,5 kilometer går en sti brått inn til høyre. Denne er skiltet mot Fjellseter. Morsom og lett stigning, stien kommer ut på Fjellseterveien. Ta til venstre og følg asfalten opp til Skistua.

Vel oppe ved Skistua i siste asfaltsving, går en grussti ut til venstre som du skal følge. Etter 50 meter går en ny sti inn til høyre. Stien krysser myra og traverserer bortover lia i alpinanlegget. Nå kommer du til Gråkallskrenten, som er et kjent crux i Trondheim. Her er stien ganske eksponert langs en kant, og den er bratt. Ta gjerne stien i nærmere øyesyn før du prøver deg på den. Følg denne tekniske stien ned mot Vintervannet. Her tar du til høyre og følger stien rundt baksiden av Gråkallen.

Dette er en teknisk og utfordrende sti som etterhvert kommer ut på Tømmerdalsveien. Her tar du til høyre og følger veien helt til en bom ved en snuplass og parkering. Ta til venstre her og følg grusveien et stykke, før du knekker ned på sti til venstre skiltet mot Herberndammen. Stien kommer ut på en grusvei. Her skal du ta til høyre, og følge grusen mot Trolla. På venstre hånd skal du ta av på sti mot St. Olavsspranget. Denne stien er morsom, teknisk, og småkupert. I første stikryss tar du til venstre og følger skiltingen. Hit kommer du tilbake senere.

Følg stien helt ut til St.Olavsspranget, som er et spektakulært utsiktspunkt. Snu, og følg samme sti tilbake. I stikrysset hvor du kom ned tidligere, følger du nå stien rett frem, skiltet mot Holstdammen. Ta til høyre i første stikryss. Følg stien til Damhaugen, som er en liten hytte ved Holstdammen. Her tar du til venstre på grussti nedover mot Lykkjadammen.

Kryss demningen og fortsett på sti. Her får du mer småkupert sti og tekniske utfordringer. Ta til venstre i første stikryss, og fortsett på teknisk sti som tar deg oppover til Driftsveien.

Ta ut til høyre på Driftsveien og begynn på grusklatring oppover. Rett etter første veikryss, følg med. Her går Gammelstien inn til venstre. Denne går parallelt med Driftsveien nedover igjen. Stien er småkupert og morsom sti.

Gammelstien kommer ut på Driftsveien igjen lenger nede. Følg denne ca. 350 meter nedover. Her går Garnisonstien inn til venstre. Pass på i andre stikryss, her skal du inn til venstre. Når du kommer til en teltplass skal du holde til venstre. Garnisonstien tar deg ned til sjøen og Trolla. Vær forsiktig mot slutten, stien kommer ut på trafikkert vei ved Trolla.

Oversiktskart over Trondheim med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.