Stiguide til Lian - Strandlinja

Dette er en kort runde med morsomme utforkjøringer. Turen starter ved Lian restaurant rett ved markagrensa og tar deg med på en middels krevende runde som enkelt kan kombineres med andre turer i området.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 19.31
Uforkjøringen fra Langdalskollen ned til Geita er en av Arne Radmanns favorittstier, med god grunn. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Trondheim

Slå sammen storbytur og stisykling og ta turen til Trondheim.

Rett utenfor bysentrum finner du kanskje noe av Norges beste stisykling i Bymarka. Denne turen starter ved Lianvatnet og tar deg med på en kort runde som enkelt kan kombineres med andre turer i området.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Startpunkt: Lian Restaurant/Lianvatnet

Turen begynner ved Lianvatnet og Lian Restaurant som ligger bokstavelig talt på markagrensa. Det er mange måter å komme seg hit på, du kan blant annet sykle eller ta trikk. Rett bak Lian Restaurant går det en grusvei. Lianvegen. Følg denne oppover. Etter ca. 200 meter går det en sti inn til høyre mellom to hus. Stien traverserer i småkupert terreng. Etterhvert krysser du ei myr, og stien kommer ut på ei lysløype.

Ta til høyre og følg skiløypa 20 meter, før du tar stien ned til venstre. Kort og morsom utforkjøring som tar deg ned til Fjellseterveien.

Vær oppmerksom, da stien kommer ut på veien i en uoversiktlig sving. Kryss Fjellseterveien og fortsett på grusvei mot Lavollen. Like før Lavollen kommer et kryss, her tar du til høyre mot parkeringsplassen.

Ved parkeringsplassen på Lavollen ligger Gamle Bynesvei. Herfra har du to stivalg til Helkanseter. Èn sti går rett frem, den andre litt mer til venstre. Følg én av disse oppover.

I krysset ved Helkanseter skal du ta til venstre opp mot Geitfjellet. I neste kryss skal du holde rett fram mot Langdalen. Kryss bekken. I neste kryss skal du ikke ta av ned mot Blåbærstien, men holde rett frem. Stien går over et hogstfelt og ned i Langdalen. Ta til venstre opp en teknisk klatring.

Oppe på høydedraget må du være oppmerksom. Her skal du ta til høyre på en sti som går 180 grader motsatt vei. Følg stien opp mot Langdalskollen. Like før toppen går en sti ned til venstre. Morsom utforkjøring ned mot Geita.

Fortsett på morsom sti helt ned til et Y-kryss, her skal du holde til venstre og fortsette nedover på sti. Etter ca. 200 meter vært oppmerksom, her skal du ta en sti brått inn til venstre. Følg denne ca. 100 meter før du tar til høyre igjen på en kort stisnutt ned til grusveien som heter Strandlinja. Følg Strandlinja ca 350 meter før du tar ned til høyre på sti. Morsom utforkjøring, som leder deg ned til en ny grusvei. Denne skal du følge videre nedover til Vestoppfarten/Roald Amundsens vei. Herfra kan du enten trille ned til sentrum, eller sykle opp til Byåsen Butikksenter igjen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Trondheim med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.