Stiguide til Bekken - Tomset - Steinåsen

Tundt Tomsetmyra og Steinåsen finner du et rikt nettverk av stier. Hvis du kommer bort fra din planlagte runde - frykt ei! Her er det bare å velge og vrake i stier og kose seg med å utforske området. Turen fra Bekken, til Tomset og Steinåsen er kort og byr på middels krevende terreng. I løpet av turen sykler du også fordi et minnepunkt for 2. verdenskrig. Kanskje interessant for historieinteresserte syklister?

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 12.18
Kjartan Sunnset krangler med tett skog i Tomsetmarka. Skogen her kryr av stier, og du kan holde på lenge i samme område uten å krysse samme sti to ganger.

• Kommune: Trondheim

Området rundt Tomsetmyra og Steinåsen har et stort nettverk av stier.

Om turbeskrivelsen blir vanskelig å følge til punkt å prikke, er dette uansett et fint område å utforske.

• Vanskelighetsgrad: 3-4 middels

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Bekken, ved Estenstadmarka.

Ut fra parkeringsplassen, følg skilting mot Lohovehytta. Når du treffer skiløypa tar du til venstre, deretter til høyre inn på ny skiløype. Etter 30 meter ser du etter en smal sti til venstre. Følg denne tekniske klatringa til du kommer inn på en mer åpen sti. Ta til venstre ned ei kort og bratt utforkjøring til Tomsetmyra som du skal krysse. Ved enden av Tomsetmyra dreier stien mot høyre. I første stikryss tar du til høyre. Fin flyt på bred sto bortover. Du møter enn bekk hvor du skal krysse bekken til høyre. Etter ca. 200 meter klatrer stien. Når du kommer til første stikryss skal du ta til høyre igjen, bratt oppover.

I en kort utforkjøringen skal du holde til venstre i første kryss. Deretter første til høyre, og fortsett klatring mot toppen av åsen ved Tomsetmyra. I første stikryss skal du ta til venstre. Vær oppmerksom, bare noen få meter etterpå kommer et nytt stikryss hvor du også skal ta til venstre.

Nok et stikryss hvor du skal ta til venstre på teknisk sti. Rett fram i påfølgende stikryss. Kommer ut på mer etablert sti, kryss rett over og begynn på klatring oppover.

Første stikryss skarpt mot venstre. Bratt utforkjøring, før du kommer ut på en lysning.

Se opp for utydelig sti til høyre, etter ca. 50 meter kommer du til minnepunkt fra 2. verdenskrig. Ta ned til venstre, følg skogen mot høyre og så til venstre på sti igjen. Her følger stien en inngjerdet eiendom, og etter hvert passerer du under høyspentmaster. Ta første brått høyre, bratt klatring, med påfølgende to venstre. Hold venstre til du kommer til kort nedovercrux.

Etter morsom utforkjøring blant tette trær kommer du ut ved trafostasjonen. Sykle langs gjerdet her. Ta til høyre på grusveien ved enden av gjerdet. På toppen av bakken tar du til venstre, skiltet mot Lohove. Følg grusveien og ta brått inn til venstre rett før lysløypa deler seg.

Teknisk klatring, hold over åsen. Første stikryss til høyre, og så til venstre opp ny klatring ut mot utsiktspunkt. Følg stien oppover mot åsen. Ta til høyre i de neste to stikryssene, følg rødmerking på trærne. Stien kommer ut til den samme trafostasjonen. Ny klatring opp til samme veikryss som i stad, ta til venstre mot Lohove igjen. Følg grusveien og ta til høyre 180 grader på grusvei. Ta til høyre opp en stiklatring, og over et siste høydedrag før stien ender opp på grusveien mot Bekken igjen.

Hvis du har lyst til å utforske mer, har vi samlet noen tips til stisykling i Trondheim.

Oversiktskart over Trondheim med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.