Fjellheisen - Sørveststien - Fjellheisen

Fjellheisen

Sist oppdatert 14. august 2003 kl 00.00

• Kommune: Tromsø

Fra øya (der hvor byen og flyplassen er) kjører du sør over brua til Tromsdalen. Ta første til venstre og følg skilting til fjellheisen.

Fjellheisen

100% singletrack hvorav 95% er nedovermorro. Starter med fin sti for nybegynnere på snaufjell. Blir etterhvert ganske bratt. Erfarne må nok bare av sykkelen for å krysse en og annen bekk. Nybegynnere triller nok ned en og annen kneik. Siste halvdel på smal sti i skog med en del røtter og stein. Kan sykles av alle med dempere og lavt sete.

Ta med sykkelen inn i heishuset. Er det kø kan du stikke hodet inn til de hyggelige heisførerne og nevne at du har en sykkel og spørre om de vil ha den inn først.

Når du kommer opp skal du velge stien til høyre med en gang du kommer ut av heishuset på toppen. Denne stien er den samme som fører bort til Storsteinen. Om du er i tvil er altså Storsteinen det platået som er inngjerdet og gir deg en flott utsikt over Nordens Paris.

Rett forbi Storsteinen deler stien seg i to. Følg den til høyre, altså den som holder seg nærmest kanten på "stupet". Ned en liten bakke og så skal du ha litt oppovermorro før du kan sette til livs 400 høydemeter med prima singletrack (se bilde 2).

Vel oppe er det klart for den første delen av utforkjøringa. Den er helt smooth og fin for ryttere av alle nivåer. Mot slutten av dette partiet vil stien gjøre en høyresving. Det kan se ut som om en svakere utgave går rett frem, men denne skal du ikke ta. Hold deg langs den mest brukte stien til høyre. Om du ser over til øya vil du nå være nesten helt på linje med sørvest-enden av den.

Her begynner det å bli litt skog rundt deg for første gang og terrenget blir brattere. Om du er nybegynner kommer du sikkert til å trille en og annen kneik. Men fortvil ikke - nivået varierer hele tiden (se bilde 3). Nå skal du traversere fram og tilbake et par ganger langs fjellsida før du kommer ned til heisen igjen.

Nå er det ikke mulig å kjøre seg bort. Følg stien igjennom skogen. Det blir litt oppovermorro mot slutten, men deretter blir stien noe bredere og du kommer ut av skogen i en sinnsyk fart og skremmer vannet av de som sitter på benkene utenfor heishuset i bunnen av stien. Tørk svetten, drikk litt vann og løs ny billett.

Åpningstider:1/3 - 31/3: Lørdag / søndag kl 1000-1700 1/4 - 30/9: Daglig kl 1000-1700 20/5 - 20/8: Daglig kl 1000-0100

Priser er 50 for student, 70 for voksen og 30 for sykkel. Om det ikke er rushtid i heisen kan du jo be om kvantumsrabatt hvis du tar flere turer. Det er greie folk som jobber der og bedriften er ei gullgruve for eierne.

Gondolen går en gang hver hele eller halve time, alt etter som hvilken del av sesongen det er. Om du timer det godt kan du trille rett inn i heisen når du kommer ned. Om du bommer risikerer du å måtte vente en god stund.

God plass til parkering ved heisen.

Vil ikke anbefale V-bremser på vått føre. Her trenger du all den bremsekraften du kan få.

Det finnes et utall stier ned fra Fløya (fjellet). Snakk med heispersonalet og lokale turgåere. Folk her oppe er så hjelpsomme og greie atte :)

Personalet kunne fortelle at det i blant ble observert folk som hadde tunge sykler med lange dempere i en rasende fart ned heistraseen.

Det er en café/restaurant på toppen.